Var inte en av grejerna med "godkänd" eltejp att man faktiskt kan lita rätt väl på klistret i tejpen o.s.v.?

(Motsatsen är väl de där flerfärgade märktejpgrejerna som iaf förr såldes på t.ex. överskottsbolaget som man i princip fick tejpa fast med genomskinlig kontortejp utanpå för att märktejpen inte skulle lossa...)
 
Det finns så mycket fabrikat så ingen kan nog säga vilken ev tejp som är "rätt". Saken är den också att när man drar ut eltejp (alla sorter) så spänner plasten och tar sen lite tid på sig att dra ihop sig och har man redan då fäst den så lossnar det.
Sen är jag lite nyfiken på vad "godkänd" eltejp är för något men hur som, tejpkoppling är inte tillåten i något läge när vi snackar 230V.
 
Pressade skarvar + vulktejp + eltejp = godkänd skarv.

;)
 
yxis skrev:
Var inte en av grejerna med "godkänd" eltejp att man faktiskt kan lita rätt väl på klistret i tejpen o.s.v.?

(Motsatsen är väl de där flerfärgade märktejpgrejerna som iaf förr såldes på t.ex. överskottsbolaget som man i princip fick tejpa fast med genomskinlig kontortejp utanpå för att märktejpen inte skulle lossa...)
Skillnaden sitter inte i klistret utan i den isolatoriska förmågan hos tejpen.
Märktejp och eltejp är 2 olika saker..det besvärliga är att t.ex. gröngul och vit tejp finns som båda delarna.
 
Glufsglufs skrev:
Sen är jag lite nyfiken på vad "godkänd" eltejp är för något men hur som, tejpkoppling är inte tillåten i något läge när vi snackar 230V.
Nån anledning måste det väl finnas till att eltejp (iaf förr?) hade S-märke på sig?
 
Isolatoriska egenskaper....
 
Danne031 skrev:
Pressade skarvar + vulktejp + eltejp = godkänd skarv.

;)
Det är en skarvning, inte koppling......
Samt att det är inte bara plasttejpen inblandad plus att den tejp som används inte är lika "elastisk" som "vanlig" eltejp.
 
Vad sägs om den här då? Vi hittade den av en ren slump i skogen hundra meter från huset. Jag drog lite nyfiket i den och kabeln lossnar. Provade att slå ihop två tåtar och belönas med en vacker blågrön gnista från de ärgiga enkelledarna. En säkring i garaget gick så jag vi antar att den har med vårt hus att göra.
Tillsammans med kabeln gick en ganska tjock slang som fortsatte några hundra meter ut i skogen, antagligen till en bäck längre bort.

302271-Foto0516.jpg

Det är en sak att göra en sån dum installation, an annan att lämna den inkopplad och dessutom inte berätta någe när man säljer huset...


Skulle ta loss några VPrör som varit kopplade till elementen tidigare. Hade noga brutit strömmen på den delen av huvudcentralen som var uppmärkt med element. Gissa om det gnistrade vackert när jag slog ihop kablarna? Inte en enda säkring gick, har fortfarande ingen aning om hur det är kopplat man nästa gång bryter jag nog strömmen vid huvudsäkringarna.
 
Vidar:
Det är alltså utgående ledning som är försedd med en stickpropp?
I så fall tur att den i alla fall satt istucken i ett uttag.
 
  • Gilla
dolip
  • Laddar…
Vidar skrev:
...Skulle ta loss några VPrör som varit kopplade till elementen tidigare. Hade noga brutit strömmen på den delen av huvudcentralen som var uppmärkt med element. Gissa om det gnistrade vackert när jag slog ihop kablarna? Inte en enda säkring gick, har fortfarande ingen aning om hur det är kopplat man nästa gång bryter jag nog strömmen vid huvudsäkringarna.
Du har nyligen köpt huset?
Dra dit en fackman som går igenom elinstallationen för att hitta och eliminera de farliga kopplingar som tydligen finns i fastigheten.

Jag tror förresten inte att denna artikel av Jörgen Städje funnits med tidigare i tråden? http://t360.idg.se/2.8229/1.239438/mysiga-elinstallationer?utm_source=anp&utm_medium=email
 
Redigerat:
Ny nyckelkrok någon?
white-trash-repairs-careful.jpg
 
Här är det som alltid vid elinstallationer viktigt att mäta innan man kopplar. Skruven måste sättas på nollan och inte fasen. :D
 
haha!
Den rosa färgen är i alla fall fin.
 
G
lars_stefan_axelsson skrev:
Här är det som alltid vid elinstallationer viktigt att mäta innan man kopplar. Skruven måste sättas på nollan och inte fasen. :D
Precis, smart stöldskydd. Ingen vågar sno nycklarna, men de är bara att haka av.
 
Jag tog bort ett gammalt vägguttag för några dagar sedan, orkade inte hämta skruvmejslar, så jag "skruvade ner" det med kofoten :)

10.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

11.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

12.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

13.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Till uttaget gick det en ölflex 5x0,75mm2 kabel, en 2 gammal 2 polig kulo och en 3g1mm2 gummikabel.

Ölflexen kom från 3 andra uttag i samma rum, och sedan till en gruppcentral, avsäkrad 16A.
Kulon gick upp på vinden och var ansluten direkt till huvudsäkringarna, 16A, inkopplad före elmätaren.
Gummikabeln gick ut genom väggen och matade ett IP20 uttag monterat utomhus, utan någon som helst väderskydd, ej under tak.

Jordfelsbrytare fanns aldrig under alla år som dessa uttag var i drift.

Detta var bara en väldigt liten del av alla fina installationer jag har sanerat sedan vi flyttade hit, allt har varit urkopplat länge nu, detta är dock en av de rum där jag inte brytt mig om att ta bort sakerna förrän nu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.