shogo99 skrev:
Första bilden, det är alltså så här det skall se ut när man bygger idag?
Bild 2, här ville man sätta stupröret vid sidan om hålet i hängrännan :(
Många punkter på besiktningen blir det.:x
 
S
och så verkar det som om tagit ett förstort hål för det beslaget.
varför vill ni ha så små hängrännor för?
 
barajag sa: "Många punkter på besiktningen blir det.:x"
Besiktningsmannen hade inget att anmärka på förutom att hålet till stupröret satt på sidan, i övrigt var det inget av taket som han ville göra några nedslag på.

SBH sa "och så verkar det som om tagit ett förstort hål för det beslaget.
varför vill ni ha så små hängrännor för?"
Kan du utveckla lite, jag hänger inte riktigt med, och borde det vara någon större modell av hängrännor?
 
Det ser ut att vara 100mm rännor. Standard idag på villor är 125 mm rännor.
 
shogo99 skrev:
barajag sa: "Många punkter på besiktningen blir det.:x"
Besiktningsmannen hade inget att anmärka på förutom att hålet till stupröret satt på sidan, i övrigt var det inget av taket som han ville göra några nedslag på.
Ja det är klart, beror på vad som ingår i eran order, har ni beställt utan fotplåtar och ser deras andra hus ut så där i katalogen så, ja då är det väl inget att orda om.:x
 
S
jag tycker bara det är snyggare och mer praktiskt med större. och vattnat hamnar bättre i hängrännan
 
SBH skrev:
jag tycker bara det är snyggare och mer praktiskt med större. och vattnat hamnar bättre i hängrännan
Storleken på rännan SKALL räknas ut! Den ska klara av en viss mängd vatten (regn). Om jag minns rätt har det med ovanliggande takarea att göra.
Kolla det med en VVS expert (ansvarig på kommunen).

Det är ingen gissa sig fram.
 
S
tänker du något på vinkeln på taket då?
har fel ränna så att vattnet rinner utanför.
så är det ej bra
 
Vid kraftig regn, bör stuprör och ränna klara av att leda bort vattnet. Lagen förbjuder INTE att del av vattnet hamnar utanför. Kommuner vill dock i större o större utsträckning att man själv tar hand om regnvattnet. Så är det i Sjöbo t.ex. Du bör kolla vad som står i byggnormer.
Det men taklutningen kontra placeringen av rännan kan straffa sig vintertid. Snön kan bara flyga förbi och knäcka nacken på en person. Detta att du vet det nu (mitt inlägg här och nu) tvingar dig att montera snörasskydd.

Personligen skulle jag gå vidare med problematiken. En ny besiktning. Överbesiktning...
Jag är ingen jurist.

Men detta här vid nybygge???
 
S
oki du tänker så. om du får vatten som slår i gräsmattan så får du ej så fin gräsmatta.
 
Vill jag ha regnvatten i gräsmattan eller i trädäcket, vill jag kunna styra det. Samla i en tunna och sen sprida där jag vill.

Just nu tar kommunen hand om all regnvatten. Medan min vän fick anlägga en stor vattenkista. Ca 30m3 makadam.

Men vad har det med kvaliteten på bygget att göra? Om du tycker det är ok = då är det ok.
 
barajag skrev:
Ja det är klart, beror på vad som ingår i eran order, har ni beställt utan fotplåtar och ser deras andra hus ut så där i katalogen så, ja då är det väl inget att orda om.:x
Ja, beställt, vi har köpt huset av en av sveriges större byggföretag och hade väl bara en infofolder på ca 10sidor om huset och inga handlingar som i detalj beskrev utförandet, vi antog bara att de då de utlovade "bygger med bra material och bra metoder" skulle göra på bra och snygga sätt, vi hade inga betänkligheter på sådan detaljer innan slutbesiktningen, men sen så har vi ju förstått att det finns otaliga saker som lämnar övrigt att önska, så med facit i hand så är man inte säkrare om man köper av en stor aktör än en liten :(

Jag har måttat hängrännan och den verkar faktiskt vara 12,5cm, så det är ju något som verkar rätt åtminstone, även om monteringsarbetet inte känns proffsigt.
 
Mätte nyss för att veta säkert, det var 125 ränna, så det är väl rätt dimension även om allt annat ser ut som hempularen varit i farten.
 
shogo99 skrev:
Ja, beställt, vi har köpt huset av en av sveriges större byggföretag och hade väl bara en infofolder på ca 10sidor om huset och inga handlingar som i detalj beskrev utförandet, vi antog bara att de då de utlovade "bygger med bra material och bra metoder" skulle göra på bra och snygga sätt, vi hade inga betänkligheter på sådan detaljer innan slutbesiktningen, men sen så har vi ju förstått att det finns otaliga saker som lämnar övrigt att önska, så med facit i hand så är man inte säkrare om man köper av en stor aktör än en liten :(
.
Vad kan en sådan hustillverkare heta? Nyfiken som jag är.

Men övrigt, så det är väl bara att slå upp katalogen, jämföra, åka till ett hus från samma tillverkare, se om de löst det på samma sätt.

Just detta har jag sett många gånger, att det klantas fast de har instruktioner att följa, bara för att tjäna så mycket som möjligt.
Satte upp prefab åt en av Sveriges största hustillverkare förr, då var det en enarmad alkoholist som byggde i huset bredvid. Att han var enarmad är väl inga bekymmer så, för han var snabb med den andra armen, att det dracks flitigt, är väl kanske inte så mycket att orda om, om man sköter sitt jobb, även om det är onödigt. Men, att det var punkt efter punkt som var fel, kortlingar som saknas, knarr och rassel, snett och vint, skrapmärken på de konstigaste ställen, mm, mm. Medan andra hus såg ut som de i katalogen.:rolleyes:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.