Hemmakatten
d^_^b Årets första dopp i vår lilla insjö i roslagen är avklarad. Hur kallt/varmt det var vet jag inte eftersom jag inte hittade badtermometern, men tillräckligt varmt för att jag vågade släppa badstegen och simma runt en liten stund. Underbart!! Framförallt med tanke på att isen gick upp för bara fyra veckor sedan. Nu känns det verkligen som om sommaren är på väg. Härligt!

Hur är det med er andra, någon som badat?
 
Nej jag krymper om jag kommer i kontakt med vatten så det går inte.
 
Inte förrän det är minst 25 grader i vattnet!
 
Ola78
Har inte badat än men frugan och jag ska till Öland nästkommande helg och då får det nog bli premiär.
 
S
startar varje år med bastu bad och isvak. räknas det?
 
Dottern, snart 6 år, badade redan i påskas. 6 grader i vattnet utanför Waxholm. Doppade sig flera gånger och tog simtag. 2 dagar i rad. Helt galet.
 
Måste vara nåt med 6 åringar. Vi får bokstavligen mota våran dotter från att bada nu... Lyckats än så länge, men snart tjötar hon väl hål i huvudet på en... :)

Mvh//Janne
 
"Badade" på påskdagen i en smålänsk sjö, med badade avses att doppa sig och en kort simtur. Vattentempen var ca 14-15grader på en halvmeters djup. Var det kallt, svar Ja, men svärsonen skulle inte få ta mitt rekord ifrån mig med tidigaste vårdoppet.
 
Äldsta dottern (5 år) badade i mitten av april, med en hel del isflak kvar på sjön (Mälaren). Ca 4 grader i vattnet. Då var det inget fusk med bastu eller så heller utan först lek vid stranden, sedan i och bada ett tag. Sonen (9 år) badade någon vecka senare.

Jag brukar hinna ta mig något dopp i april också, men det blev inte av iår tyvärr. Både idag och igår har jag dock badat, men nu är det ju inte ens kallt längre.

Annars badade jag i medelhavet vid Spanien i januari. Inte kallt alls, men spanjorerna tycker att man är galen...
 
Ni är ju inte kloka... Jag hade torrdräkt i badhuset förra helgen och där är det 27 grader. ;)
 
gadu^ skrev:
Måste vara nåt med 6 åringar. Vi får bokstavligen mota våran dotter från att bada nu...
Varför mota henne?
 
ordain skrev:
Varför mota henne?
Haft nog med förkylningar det senaste. Men i söndags gick hon i...

Mvh//Janne
 
gadu^ skrev:
Haft nog med förkylningar det senaste. Men i söndags gick hon i...
Vetenskaplig konsensus är att kalla bad varken gör någon förkyld, gör någon mer mottaglig för förkylning eller försvagar immunförsvaret. Många studier har gjorts om nedkylning och förkylning och resultatet är entydigt.

Om man blir långvarigt nedkyld till nära medvetslöshet kan dock immunförsvart försvagas så att man blir mer mottaglig för förkylningsvirus, men det är knappast det största problemet vid sådan nedkylning.

Däremot ökar risken för förkylning av att vara inomhus, vara bland andra människor, befinna sig i mörker (UV-strålning dödar virus) eller utsättas för torr luft. Alla dessa saker händer under vintern, men har inget med kyla att göra.
 
Vi har rinnande vatten hemma så jag behöver inte bada utomhus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.