Mikael_L
ichgary skrev:
Två lager med stål som skapar en cylinder med c:a 50 cm tomrum emellan och permanentmagneter som håller avståndet intakt och vaccum emellan lagren == total isolation..
Nja, nej ...
Vacuum isolerar helt bort två av de tre värmeledningskomponenterna, ledning och konvektion. Den tredje, strålning, fungerar lika bra i vacuum, annars skulle inte solen värma nyllet när vi vänder upp det mot himlen. :)
Jag vill minnas, men är lite osäker, att strålningsenergin ökar exponentiellt med temperaturen, dvs en glödande stålbit strålar ut mer värmestrålning / grad än en kastrull som är 100°, typ.

Men fortsätt på temat här. :)
Jag har faktiskt länge tänkt att starta en sådan här tråd, om just detta - stor panel + jättestor acctank. :cool:
Nu har jag lite knappt med tid just nu, men jag återkommer snart.
 
Mikael_L skrev:
Nja, nej ...
Vacuum isolerar helt bort två av de tre värmeledningskomponenterna, ledning och konvektion. Den tredje, strålning, fungerar lika bra i vacuum, annars skulle inte solen värma nyllet när vi vänder upp det mot himlen. :)
Jag vill minnas, men är lite osäker, att strålningsenergin ökar exponentiellt med temperaturen, dvs en glödande stålbit strålar ut mer värmestrålning / grad än en kastrull som är 100°, typ.

Men fortsätt på temat här. :)
Jag har faktiskt länge tänkt att starta en sådan här tråd, om just detta - stor panel + jättestor acctank. :cool:
Nu har jag lite knappt med tid just nu, men jag återkommer snart.

Hmm.. Det har du rätt i, det får bli en stor superpolerad insida som reflekterar strålningen.. Eller kanske något slags matrial som absorberar strålarna och gör om det till värme till vattnet igen..
Usch, låter som det blev ett dyrt projekt ;) men om man bygger ett billigt hus så kan man ju lägga 2 mille på uppvärmning av sitt 150m2 hus, låter väl ekonomiskt.d^_^b
 
Ok,

förutsättningarna är att jag har ett bra isolerat hus (Villa Varm 340mm i vägg, 4-600mm i tak, flytande golv med golvvärme 2-300mm). Aldrig mer än 35C ut på golvet vid -30C. Komplettering med kökspanna.

Finns det nån saltlösning eller dyl som går att värma till säg 150C utan att koka vid atmosfärstryck?
Hur räknar man på isolering? Om jag har cellplast och vill ha en total isolerförlust per m2 på 1W vid 5/150C, hur räknar man då på tjockleken?

Ibland måste man ge sig på tankeexperiment för att det är kul, inte för att det är genomförbart!
 
Mikael_L
Säg att man har 300mm mineralull runt en tank som är 7x10x2meter = 140 kubikmeter.
Då är ytterytan = 208 m2

Och u-värde = 0,12 w/kvm °C ger en energiförlust på 26W / °C
energiförlusten när tanken är laddad till 90 °C är alltså ca 1800W.

Nu har jag inte energiinnehållet i vatten, men om någon räknar ut hur mycket energi 140m3 vatten har vid 90 °C så är det bara att räkna ut hur länge det räcker!
Men sen sjunker ju läckaget linjärt med sjunkande temp i tanken.
 
ichgary skrev:
Hmm.. Det har du rätt i, det får bli en stor superpolerad insida som reflekterar strålningen.. Eller kanske något slags matrial som absorberar strålarna och gör om det till värme till vattnet igen..
Usch, låter som det blev ett dyrt projekt ;) men om man bygger ett billigt hus så kan man ju lägga 2 mille på uppvärmning av sitt 150m2 hus, låter väl ekonomiskt.d^_^b
Rostfritt stål har en emissionsfaktor på runt 50%, dvs så mycket av infallande strålning absorberas. Resten reflekteras. Belägg den rostfria ytan med nickel eller guld så minskar absorptionen till ca 3%. Som bonus minskar värmestrålning från ytan till samma nivå.

En förgylld termos mao!

Annars finns det ju aerogel.
 
Det är ingen som har tillgång till Isovers programvara Isodim? Där finns en funktion för att räkna på isolerförluster på en tank.
 
mr_bygg skrev:
Kul att höra om alternativa energikällor som fungerar både ekonomiskt och praktiskt. Har du siffror på hur lösningen för försökshuset fungerat och om det är ett realistiskt alternativ också ur en ekonomisk synvinkel?
Har läst en eller två artiklar om huset som visst håller på att bli fler nu. Jag har för mig att årssnittet på COP för värmepumpen låg runt 8 i och med den "boostning" som energibädden gör. Och det är ju en helt OK siffra. Vad jag förstod så var det en i vart fall en något sånär sansad ekonomisk kalkyl, men detta berodde mycket på att anläggningskostnaderna för energibädden gick att minska i och med att den gjordes samtdigt som huset byggdes. Eftersom bädden ligger under huset så tar man tillvara energiläckaget som uppvärmning och får på så vis tillbaka större andel av den energi man laddat bädden med än vad som annars skulle varit fallet.
 
Mikael_L
Mikael_L skrev:
Säg att man har 300mm mineralull runt en tank som är 7x10x2meter = 140 kubikmeter.
Då är ytterytan = 208 m2

Och u-värde = 0,12 w/kvm °C ger en energiförlust på 26W / °C
energiförlusten när tanken är laddad till 90 °C är alltså ca 1800W.

Nu har jag inte energiinnehållet i vatten, men om någon räknar ut hur mycket energi 140m3 vatten har vid 90 °C så är det bara att räkna ut hur länge det räcker!
Men sen sjunker ju läckaget linjärt med sjunkande temp i tanken.
Vatten = 4,18 kJ/(kg·K)
4,18*140.000*60= 35.112.000 kWS / 3600 = 9753 kWh.
9753/1,8 = 5418 timmar = 225 dagar innan värmen läckt bort ner till 30°C.

Men detta stämmer ju inte, då jag inte tagit hänsyn till den minskande temperaturskillnaden och därmed minskande energiläckaget.

Mer korrekt så klarar tanken sig i 9378 timmar = 391dagar innan tempen når 30° pga energiläckage.
 
Jag har för mig att årssnittet på COP för värmepumpen låg runt 8 i och med den "boostning" som energibädden gör.[/QUOTE skrev:
Betyder inte det att energilagret måste vara extremt stort men hålla ganska låg temp, för det ska ju fortfarande innehålla all energi. Värmepumpen kan ju inte producera energi utan bara ta den energin som finns i mediat & höja till en högre nivå.
 
Vet inte storleken, men har uppfattat det som att det i vart fall inte är större än huset oklart dock hur djupt lagret är. Och det är lågtempererat, tror det var max 25 grader ungefär.
 
lat skrev:
Det är ingen som har tillgång till Isovers programvara Isodim? Där finns en funktion för att räkna på isolerförluster på en tank.
Jag har laddat hem ett program från Paroc, som ger en bra hum om hur mycket olika isoleringstjocklekar påverkar.

http://www.stenull.paroc.se/ti/produktdat/
Under beräknings program ligger TekniBer 2.3.

Man kan bla se hur mycket en isolerad tank tappar i temperatur per dygn. Även rörförluster kan beräknas och mycket annat.

Mvh Gordon
 
GordonE skrev:
Jag har laddat hem ett program från Paroc, som ger en bra hum om hur mycket olika isoleringstjocklekar påverkar.
Mycket isolering blir det......
Om vi tar en rektangulär burk på 5*5*2m, laddar den till 100C och vill att den ska hålla 90C om 1 år så blir det c:a 4,5m isolering runt om :S

Det är nog snarare där begränsningen ligger än i storleken på burken.
C:a 450m3 isolering a' c:a 422kr/m3 ~190.000:-
 
Redigerat:
Mikael_L
Det är väl inget självändamål att ha kvar 90° efter 1 år?
Man är väl ute efter att ha 30° kvar efter 5 månader ...
 
Mikael_L skrev:
Det är väl inget självändamål att ha kvar 90° efter 1 år?
Man är väl ute efter att ha 30° kvar efter 5 månader ...
Det beror ju helt på vilka framledningstemperaturer som behövs.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.