Haha sorry grabbar men jag har fan inte hunnit! Har det inte varit brandlarm så är brandövningar mitt i allt också :D men misströsta ej då räcket förhoppningsvis står idag tillsammans med nya utemöbler parasoll och grill ;)

Från bilen på väg till brädgården,
Christian
 
Chrissofsweden skrev:
Haha sorry grabbar men jag har fan inte hunnit! Har det inte varit brandlarm så är brandövningar mitt i allt också :D men misströsta ej då räcket förhoppningsvis står idag tillsammans med nya utemöbler parasoll och grill ;)

Från bilen på väg till brädgården,
Christian
Så där ja! Ser med spänning fram emot bilder på resultatet!
 
Nu är jag hemma en stund och skall ej låta er hållas längre :D

Förord: Hela verandan är byggd utan ritning och på "fri hand". Dvs med vattenpass och måttband. Det enda måttet jag hade bestämt före var att den skulle bli ca 3m djup.

Kioskvältaren: Kolla in passningen av sista brädan! Dikt an åt båda hållen! Glipan är perfekt! Hur många har det här hänt?! :wow:

Kiosvältare numero två: Allting, och då menar jag allt, är i perfekt våg! Finns inte ett ställe på hela verandan som lutar d^_^b

Äh fler bilder kommer ikväll! Men jag var tvungen att berätta detta :blushing:


/Christian
 
  • IMG_1674.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_1673.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_1681.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Grattis!
 
Noseone skrev:
Grattis!
Det kanske inte är världens grej, men det är ju betydligt snyggare än om man skulle ha längskapat en. Brukar sällan bli bra med mina verktyg. Men det smått fantastiska var ju att jag inte har måttat eller kompenserat under hela tralläggningen.

:blushing:
/C
 
fan vad gott när höftningar lyckas :D
 
Riktigt tjusigt!
 
Ser bra ut!
Tänk på att inte skruva så nära kanterna nästa gång bara, sedan är det bättre om altanen lutar lite från huset så att vattnet kan rinna av.
 
Tack tack tack! :) Förhoppningsvis kanske verandan sätter sig lite så att vattnet rinner åt rätt håll.


Ja, mina herrar.. idag hade ju jag tänkt att räcket skulle vara klart. Men det tog tid. Inte för att det har krånglat men pga vädret. Det har idag varit strålande sol, regn, snö, hagel, sol, hagel, regn, sol, hagel, regn, hagel, mulet....

Jag har aldrig varit med om så extrema svängningar i vädret :x

Hur som så har vi fått till alla stolpar och en liten början till räcke. Ja, så har jag ju rensågat ändarna också.


Det känns fruktansvärt bra just nu. Imorn kör vi igång tidigt igen och förhoppningsvis blir vi klara då.

/Christian
 
  • IMG_1700.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_1720.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_1717.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_1705.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Blir ju bra det där!
 
Då var.... *trumvirvel* altanen klar! :D

Allting har gått jättebra, faktum är att det har gått bättre än förväntat!

Det tog fyra dagars effektivt snickrande. Men då är inte sargen runtom klar än. Vi tänkte nämligen bygga en rabatt samtidigt som inte riktigt är färdigplanerad ännu.

Hur som, så snart jag har målat mina stolphattar vita så är altanen helt färdig (sånär som på sargen). Nya bordet är på plats, dock utan iläggsskivorna som kom idag, det sneda parasollet och grillen.

Jag är ledsen att göra er besvikna.. men det blir nog ingen ny grill. La pengarna på en utlandsresa istället. Får se om det suger rejält i grilltarmen under juni om jag kanske köper en då.

I helgen blir det grilla av...! d^_^b Faaaaaan vad jag är nöjd just nu! :blushing:


/Christian


PS Min gröna skruvdragare från Bosch gjorde ett förj*vla bra jobb under byggnationen! Den drog allt som jag matade den med bl.a franska skruvar på 100mm! Sen fick jag byta batteriet fyra gånger när jag la trallen... men då drog jag 250 skruv/batteri. Klart godkänt! Sågen gjorde också ett fantastiskt jobb. Jag får heller inte glömma min underbara sticksåg från AEG! Alla verktygen kanske ligger i "amatör-klassen" men fy tusan vad nöjd jag är med dem! Dom har tålt MYCKET stryk under dom här dagarna.
 
  • IMG_1728.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_1761.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_1746.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_1729.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, jag har lagt trallen dikt an. Trallen kom från ett helt nytt "paket" och var dyblöt av impregnering. Den var lika saftig som den jag la på verandan och den har torkat isär nästan lite för mycket..

Alltid någon som frågar.

/Christian
 
Det blir ju kanon fint! Bra jobbat! d^_^b
 
Tro inte på f*n att jag glömde grillbilder....


Idag har vi fått gudomlig hjälp av mina svärföräldrar. Det var hur trevligt som helst. Vädret var toppen (blåhimmel och sol), grillningen var hur god som helst och resultatet kommer bli ännu bättre!


Vi ska sätta upp en sarg på altanen och sedan göra en rabatt framför. Det blir en likadan avskärmning framför altanen som vid stenen. Jag håller dessutom på att jämna ut runt stugan för att så nytt gräs.

Det stora "L:et" skall bli till hälften potatisland m.m. och resten blir gräsmatta.


Imorgon blir det till att vända jord på baksidan, kratta och så. Inte helt omöjligt att jag tänker gödsla den redan färdiga gräsmattan. Tyvärr så är jag fast i jobb och jour från och med måndag och en vecka framåt.

Hmm... hur gör jag nu när bildutrymmet är slut? Tar min tråd rent utav slut här? :O


/Christian
 
  • IMG_1772.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_1777.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Då så, nu börjar en vecka med jobb och jour.

Men under mina "lediga" dagar har det varit blandat väder med både hagel/snö/regn och strålande solsken. Trots varierande väder har vi ändå fått vitala delar i byggnationen avklarade och påbörjade. Jag pratar bl.a om altanen som blev i det närmaste klar. Det är bara sargen runtom som saknas för att dölja trallens ändträ och bärlinan.

Vi har dessutom börjat jobba med rabatten framför altanen som är tänk att dölja en del av det som ligger under. På det viset blir det ett snyggare avslut enligt mig. Rabatten skärmas av med en rabattkant i trä. Den blev dock inte riktigt klar men det är på god väg. Vi har även börjat att jämna av gräsmattan så det ska bli jämnt och fint.

För er som undrar angående grästaket så ser det ut att må okej. Jag har lassat upp 20 säckar med kogödsel (65% organiskt material) som ska både täcka upp hål/springor samt gödsla. Tyvärr fick jag ingen bild på tillvägagångssättet. Egentligen skulle man väl använda sig av både lite gödsel och dressjord. Dressjorden är inte lika klumpig vilket gör att den inte rullar ner lika enkelt. Men det var så dags att komma på det när jag hade lassat upp säckarna på taket.

Pallen som ni ser har min Morfar gjort. Äntligen står den på plats nere vid stugan. Däremot så ska jag hyvla av sittdelen en gång till och olja den.

Stolphattarna är på men jag funderar på att göra dem vita. Jag har även en fundering på att montera fast små lyktor eller marschallhållare. Men risken finns att det kan se opassande ut. Jag får väl göra en provhatt..


Under veckan som kommer blir det till att planera "el-centralen" och hur jag ska göra med resten av gräsmattan. Tanken är väl även att jag ska hinna måla taklister, taket och slipa golvet.

Fråga: På slutet har jag försökt att lägga in mer övergripande bilder istället för en massa små detaljbilder på olika lösningar. Vad föredrar ni? Förut visade jag hur jag böjde till mina plattjärn och idag visar jag verandan när den är halvfärdig och sen när den är färdig. Bra eller an*s?

Det var väl allting för den här gången. Njut nu av sommarvärmen! d^_^b



/Christian
 
  • IMG_1781.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_1782.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_1785.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.