Sitter just nu och spånar bara för skojs skull.
Säg att jag vill fånga c:a 10.000 kWh mellan Maj & Okt och jag bor i Sörmland, hur stor solfångararea behöver jag då?
Finns det nån sol-statistik per månad & år som man kan titta på?

"tanken" jag har är att räkna på att lagra ned årsbehovet i en stor ackumulator (~140m3).
 
Kanske en dum fråga, men vad består din ackumulator på 140m3 av?
 
är det en tank på 140m3 eller ett batteri på 140m3?
 
Det beror ju på hur mycket energiuttag du har under tiden du laddar, men du behöver nog c:a 30-35m2 solfångaryta..

En motfråga, hur ska du isolera en tank på 140m3? Kostnaden för din anläggning kommer räcka för att hålla ditt hus varmt med Olja i säkert 20 år ;)
 
Allt är bara hypotetiskt!
Jag har ingen tank & övrigt utan, jag bara funderar & räknar för skojs skull!

Nästa fundering blir som sagt,
-vad kostar det att t.ex. gjuta en nedgrävd trycklös betong kasun
-hur isolerar man den
-övriga frågor
 
jag skulle vilja ha en gigantisk termos, stor tank med vaccum isolering men 140m3 lagrar bara runt 8000 kW, så vi drar till med 200m3, har du källare kanske du kan isolera den och täta med någon slags sprutapå-plast!!

Hade en tanke förrut att om man vid ett nybygge bygger en tom källare som är rikligt isolerad med runt en meter runt om eller kanske 2 meter, och sedan bygga huset ovanpå källaren och sedan massa solpaneler på taket och en liten värmepump som tillskott om värmen i källaren skulle ta slut på vintern...

Allt hänger på hur bra isoleringen fungerar...
 
Om det är lagom dåligt isolerat uppåt behöver man inga element i huset!
 
Vilken temp kan man få upp en solfångare i?
 
Det kan lätt koka..
 
Svårt att veta hur mycket man inte ska isolera... Är nog bättre att isolera ordentligt och göra somvanligt istället för att chansa, kan ju bli olidligt varmt i huset om man isolerar för litet ;)

Och vad gäller temperaturen så beror det ju lite på trycket i systemet, men har du trycklöst då blir det 100 grader, men 180-200 grader är inte ovanligt i solpaneler...
 
Tanken är bra, men det är väl just isoleringen av tanken som är det svåra problemet för att undvika värmeförluster och konservera energin till den kalla årstiden. En tank med halvdålig isolering under huset låter som en mardröm under den varma delen av året då man inte kan styra temperaturen i huset.

Annars så känns det spontant som att det kostar betydligt mer än vad man får igen i lägre uppvärmningskostnader att gräva ut för en tank och dessutom isolera den så att man undviker värmeförluster. Ett billigare alternativ borde vara att satsa på mer isolering i husstommen (passivhus) och använda solpanelerna för eventuell extra energi när det behövs. Men det viktiga i sammanhanget är att räkna med investeringskostnaden och väga det mot vinsten med ett lägre energibehov och se vilken återbetalningstid som lösningen har för att avgöra om det är en bra idé eller ekonomiskt vansinnigt.
 
mr_bygg skrev:
Annars så känns det spontant som att det kostar betydligt mer än vad man får igen i lägre uppvärmningskostnader att gräva ut för en tank och dessutom isolera den så att man undviker värmeförluster. Ett billigare alternativ borde vara att satsa på mer isolering i husstommen (passivhus) och använda solpanelerna för eventuell extra energi när det behövs. Men det viktiga i sammanhanget är att räkna med investeringskostnaden och väga det mot vinsten med ett lägre energibehov och se vilken återbetalningstid som lösningen har för att avgöra om det är en bra idé eller ekonomiskt vansinnigt.
Ja, du har helt rätt, ska man vara realistisk så är det ju en mindre källare med lagrat vatten och ett mer isolerat hus man ska ha.. Nu var ju tanken att kunna klara hela årsbehovet med enbart solpaneler som resonerades, men som förmodligen är orealistisk i alla avseenden..
Passivhus är ju alternativet, och det kanske är smartare att isolera huset mera och fortfarande ge ett lite mindre bidrag till energibolagen. Jag personligen vill gärna gynna våra kära elnätsinnehavare så lite som möjligt..
 
Som det redan nämts så blir isoleringen ett dilemma på grund av det höga temperaturdeltat. Även om du kan lagra energimängden kommer du mest sannolikt stöta på problem med att energin inte finns tillgänglig på tillräckligt hög energinivå.

Det hittils mest(?) kända sättet att lagra solenergi för privat bruk är försökshuset i Bollbygd som lagrar solenergin under huset i en isolerad låda med bentonit. Man använder sedan en värmepump för att lyfta energin till rätt nivå.
 
Endast vaccum isolering skulle kunna fungera i praktiken..

Två lager med stål som skapar en cylinder med c:a 50 cm tomrum emellan och permanentmagneter som håller avståndet intakt och vaccum emellan lagren == total isolation..

i verkligheten går det nog inte riktigt att få en gratis uppvärmning i sverige, iallafall inte ovanför skåne.. Det kalla vinterklimatet är ett stort beskymmer..

Nog från mig idag.. Natti
 
mexitegel skrev:
Som det redan nämts så blir isoleringen ett dilemma på grund av det höga temperaturdeltat. Även om du kan lagra energimängden kommer du mest sannolikt stöta på problem med att energin inte finns tillgänglig på tillräckligt hög energinivå.

Det hittils mest(?) kända sättet att lagra solenergi för privat bruk är försökshuset i Bollbygd som lagrar solenergin under huset i en isolerad låda med bentonit. Man använder sedan en värmepump för att lyfta energin till rätt nivå.
Kul att höra om alternativa energikällor som fungerar både ekonomiskt och praktiskt. Har du siffror på hur lösningen för försökshuset fungerat och om det är ett realistiskt alternativ också ur en ekonomisk synvinkel?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.