Status
Tråden går ej att kommentera.
Har en 220 klippare som inte hittar hem med guide kabel. Guidekablen är 60 m och slingan är ca 200 m.

Värdena är 4 min. innan den ska ta gudieslingan hem och 10 min på begrängningslingan.

Den tar guiden ut men har svårt att hitta hem med den kan köra tvärs över den utan att ta den hem.

Några tips på vad som kan vara problem ?


Gudien finns för att hitta ut och hem från en gräsbit som det är en passage på ca 1,6 m till.


/Lejon
 
Lejon skrev:
Har en 220 klippare som inte hittar hem med guide kabel. Guidekablen är 60 m och slingan är ca 200 m.

Värdena är 4 min. innan den ska ta gudieslingan hem och 10 min på begrängningslingan.

Den tar guiden ut men har svårt att hitta hem med den kan köra tvärs över den utan att ta den hem.

Några tips på vad som kan vara problem ?


Gudien finns för att hitta ut och hem från en gräsbit som det är en passage på ca 1,6 m till.


/Lejon
Vanligaste felet när den hittar ut men inte hem är att guidekabeln ligger parallellt med och för nära begränsningskabeln. Då kan den "missa" att haka på guiden och väljer istället begränsningskabeln.

Prova även ett lägre korridorvärde än 10 (standard) om passagen är 1,6 m.
 
Har inget ljud på en Automower 220. Inget på knappsatsen och inget på larmet. Ljudet är "till" i menyerna. Står i manualen att det ljudet innan knivarna går igång inte går att stänga av, inte heller detta ljud har jag. Verkar helt dött.

Var sitter högtalaren? Finns det flera dolda menyer än 0:an som jag kan ha tryckt bort ljudet på?
 
gardesmed skrev:
Har inget ljud på en Automower 220. Inget på knappsatsen och inget på larmet. Ljudet är "till" i menyerna. Står i manualen att det ljudet innan knivarna går igång inte går att stänga av, inte heller detta ljud har jag. Verkar helt dött.

Var sitter högtalaren? Finns det flera dolda menyer än 0:an som jag kan ha tryckt bort ljudet på?
Det kan vara fukt i klipparen som ställt till det med kretskortet alt. kontakterna till högtalaren. Är den servad och infettad regelbundet som den ska?
 
Har gått en säsong, inte servad, inte infettad ...

Togs ut igen i veckan, då var ljudet borta.

Var sitter högtalaren?
Vad ska fettas in?
 
gardesmed skrev:
Har gått en säsong, inte servad, inte infettad ...

Togs ut igen i veckan, då var ljudet borta.

Var sitter högtalaren?
Vad ska fettas in?
Garantiärende, pilla inte utan åk till åf, det kan vara något inuti och du ska inte öppna den under garantitiden.

Är det 2010 så är det en packning mellan chassihalvorna som ska bytas regelbundet. Den ersätter fettet på de tidigare årsmodellerna.
 
henrik_1981 skrev:
Hej

Har precis varit och hämtat två automowers, en 220 och en 230, ambitionen är att 220:n ska installeras till påsk hos min far. Pratade en del med försäljaren angående huset utformning. Min tanke var att bygga huset i en rabatt och ha hela laddstationen utanför klippytan. Försäljaren menar att detta inte går då den följer begränsningsslingan när den ska ladda och man ska lägga begränsningsslingar "trattliknande" eller allra helst bakom om laddstationen. Visas tydligt i manualen. Tyvärr måste man ha fem inlägg för att få länka men på Husqvarnas hemsida kan man tanka hem manualen till 220 och 230. På sidan 28 så visas hur man ska lägga slingan vid laddstationen.

Jag menar att man bör kunna bygga in den i rabbatten och därefter programmera den så att den följer en utlagd guidslinga när den söker sig hemåt? Har hittat ett par filmer på youtube som har ett hus utanför klippytan så för några bör det fungera.
Ni som har bo liknande detta hur har ni programmerat och lagt kabeln?

Min 230 är tänkt att bo under altanen och min tanke är att hugga upp cementblocken och ha hans hus där. Vill gärna få kontakt med någon som har liknande innan man börjar hugga.

Längat redan till påskhelgen...

Tacksam för ideér.

Henrik
Installerade 220:n i förrgår och det fungerade utmärkt att ha den i ett hus helt utanför gräsytan.
Tack för hjälpen!

Henrik
 
Ngn som vet hur garantin fr Husqvarna fungerar om maskinen är köpt utanför Sverige? Inom EU? Utom? Frågor, frågor :)

Tacksam om ngn vet. Det måste ju ingå i beslutet när man värderar det lägre priset som går att få utanför Sverige.

En dylik 220 blir det nog snart. Det är bara var köpa som är frågan :)

hej/Johan
 
ps. Jag inser att frågan har varit uppe tidigare men utan ngt svar ds.
 
Jag har i dagarna köpt en automower och den är installerad och klar, jag har bara en fråga.

under säkerhet på min automower har jag valet GPS till eller från, men jag hittar inget i manualen om detta. Vad gör den funktionen, är det någon som vet?

Det är en helt ny 220 AC
 
qwerty76 skrev:
Jag har i dagarna köpt en automower och den är installerad och klar, jag har bara en fråga.

under säkerhet på min automower har jag valet GPS till eller från, men jag hittar inget i manualen om detta. Vad gör den funktionen, är det någon som vet?

Det är en helt ny 220 AC
Det är för GPS-modulen. Den är tillbehör på 220, men standard på 260. Används primärt som extra stöldskydd på stora maskiner som går i offentlig miljö, t.ex. fotbollsplan, och fungerar som ett slags "staket". Kommer klipparen utanför en viss radie skickas sms till ägaren med spårningsinfo.

Att menyn syns handlar om vilken programversion man lägger in på fabrik. Har för mig att den försvinner om man väljer annan version vid service, men det kan du kolla med din åf när det är dags för det.
 
jrylander skrev:
Ngn som vet hur garantin fr Husqvarna fungerar om maskinen är köpt utanför Sverige? Inom EU? Utom? Frågor, frågor :)

Tacksam om ngn vet. Det måste ju ingå i beslutet när man värderar det lägre priset som går att få utanför Sverige.

En dylik 220 blir det nog snart. Det är bara var köpa som är frågan :)

hej/Johan
Det är upp till den ÅF som skulle få hantera ditt ärende i så fall. Alla som säljer Husqvarna ska normalt ta emot deras produkter på garantireparation, men det finns inget krav på prioritet. Du har inte köpt maskinen av Husqvarna, så de har egentligen inte så mycket att säga till om enligt t.ex. konsumentköplagen då det inte är dem du har avtal med, men Husqvarna har avtal med sina ÅF som reglerar garantijobb.

Hos oss har garantireparationer på maskiner sålda hos oss prio 1, samma som våra största avtalskunder på verkstadsjobb. Så snabbt som möjligt och får gå före i kön helt enkelt.

Maskiner ej sålda av oss har lägsta prio, och den här årstiden när alla samtidigt ska serva sina maskiner kan det innebära 3-4 veckors väntetid. Tidigare på året och senare på hösten är kötiden betydligt kortare. Men det är säkert på andra sätt hos andra ÅF.
 
Tack Nonkan! Du är en stor hjälp här på forumet märker jag, synd att du inte är närmare så jag kunde få använda din affär också.

hej/Johan
 
jrylander skrev:
Tack Nonkan! Du är en stor hjälp här på forumet märker jag, synd att du inte är närmare så jag kunde få använda din affär också.

hej/Johan
Vi ligger närmare än om du handlar från UK i vilket fall :)
 
Touché! :)

Det blev köp från Sverige. Prylen är för komplicerad och utsatt för att jag vill riskera en garantidiskussion.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.