Han förklarade att lösullen var sämre än skivor upp till 50 mm (vilket ju inte är mycket) men att det sedan var likvärdigt fram till över 200 mm då skivorna då ger skarvar (om 200 nu är tjockaste skrivan) medan lösullen blir skarvfri samt bäddar in takstolsvirket och bryter köldbryggorna.
 
Sista fönstret är nu inmonterat, ett runt dekorfönster på diam 700 mm som förhoppningsvis hamnar precis under innertaket, och inte lite ovanför :)

Panelen har nu anlänt, 170x22 grundmålat, så det är dags att börja kapa och färdigstryka innan de skall upp på väggen.

Kanske inte en av livets störtsta frågor, men hur tätt har ni satt spikreglarna? sätter man dem på cc 60 eller vad? Om någon dessutom har en bra bild på hur det är spireglat runt fönster och portar så vore det fint!
 
cc60 för glesen (eller vad nu som används). :)

Det finns många varianter på spikregling runt dörrar och fönster, vissa sätter dubbla runtom, andra sätter en över och en under (kanske styrs lite av fönsterstorlek).
Hur breda foder ska du ha?
 
Redigerat:
Tack för tippset Fredrik, alltid skönt att kolla runt lite innan man börjar! Jag fick kapat droppnäsor på en ganska stor portion panelbrädor idag så nu skall de bara snittas av till rätt längd och sen ner i lite träolja innan målning, inte speciellt sugen på detta moment men det skall ju göras!

Jag fräste ut det utvändig runda fodret i helgen också, och givet vis hade jag inte riktigt räknat med detta när jag ritade in panelen. Det blir inte riktigt bra med panelskarven nu, men vad göra, gissningsvis bara jag som kommer att se!

Jag lyckade också få barnvakt och hjälp av farsgubben idag. Så vi hann sätta upp spikreglar på en gavel och halva framsidan, körde cc 60 och det ser bra ut! Löste sig med fönsterna med, ganska givet när man väl började :)

Imorgon blir det att ringa bygghandlarn och fråga varför levererat virke kostar 4 kr /lpm mer än offererat. Skillnaden är att i offerten var det 4500 längder, och jag beställde hem 5400 längder för att minska spillet. Hoppas innerligt att det inte beror på en annan sortering utan bara blivit fel...
 
Ok, dagens idiotfråga: har satt droppnäsorna 20 min i träolja, men ni andra har väl inte satt båda snittytorna i olja eller?!
Sjukt många moment per träbit, tur man inget visste ;)
 
Inge olja alls här, Falu rödfärg. :)
 
Betryggande Fredrik, då har jag inte gjort för lite i alla fall ;)

Målade 30 brädor igår liggandes på strö direkt på golvet, med roller! Gick otroligt mycket snabbare än med pensel. Man får vara noga med att ha ordentligt med färg i rollern bara. Förhoppningsvis åker några upp på väggen i helgen.
 
Såg precis att tråden nu har över 20 000 views, kul! Det får bli till att fira lite ikväll :)
 
Första panelen, under skarven, tog 3,5 Tim att sätta. 44 plankor gick jämt ut, inga fönster på den väggen. Idag tog det 5 timmar att få upp 12 plankor då många fick klyvas för gå jämt upp mellan fönster, port och knut, och då var vi 2! takfoten och taköverhänget har också blivit färdigmålat i helgen så jag är rätt nöjd, och mör:) snart dags för lite nya bilder!
 
Det går fortare att variera avståndet på bottenbrädorna än att klyva. :)
 
Jo, det är jag med på, men det går ju bara till en viss gräns ;) Försöker få spikskallarna dolda av locken hattläkten också. Största problemet nu är nog överbläcket som jag inte riktigt tänkte på, : (
 
jag provar ett nytt grepp: gör jag detta inlägg, så kan jag inte med annat än att kapa minst 10 brädor och sätta dem i olja. Man hinner ju ingenting längre!
 
det funkade! De blev kapade så nu är det bara längdkapning och olja kvar och sen dags för målning. Skall försöka ha alla panelbrädor målade och kapade tills semestern börjar. Första veckan skall hammaren få dansa, hoppas jag.....
 
Semestern över och dags för en uppdatering! Tyvärr blev det inte fullt så mycket gjort som jag tänkt då jag slog höger axel ur led vilket har begränsat mig en hel del. Bottenbrädorna är nu på förutom ena gavelspetsen som inväntade en flytt av ställningen. Andra gaveln tog grymt med tid men är nu helt helt klar, ink målad två gånger. Det slutade med att jag fick flytta ut det runda fönstret så det livar med panelen istället gör gipset, och hoppade över alla plåtar, får hoppas det går bra ändå då jag har lagt en bra fog istället. Tom fönsterleverantören rekommenderade denna lösning (PVC-fönster)

Pågående är grundning av lockläkt då de inte fanns 5,1 m färdiggrundat, mycket nöjd med att allt övrigt virke varit det. Målet är fortfarande att allt skall var klart utvändigt och målat två gånger innan det blir för kallt för att måla. Tyvärr har min andra dator pajjat, så den planerade bild uppdateringen får vänta på sig :(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.