Är i färd med att måla om huset och har rengjort nu. En snubbe från Colorama var här och påstod vi ska grundmåla det med. Huset målades 1994 med Alcro Träcklasyr och han påstår det aldrig är grundmålat (huset är från 1981).

Hur vanligt är det att man grundar ett redan målat hus? Känns som han försöker kränga sina artiklar nämligen men vill så klart göra det som är rätt för huset men till rätt pris.
 
  • Gilla
Pelle Strand
  • Laddar…
Ska ni måla med täcklasyr igen?
 
Hammarskallen skrev:
Ska ni måla med täcklasyr igen?
Vi hade tänkt jotun demidekk ultimate. Alcro front täcklasyr heter den som är på nu.
 
Bump.

Ingen som har eller ska måla som kan ge förslag gällande grundmåla eller inte på redan målad fasad?
 
Allt beror ju på hur pass bra färgen som sitter på ditt hus mår.
Kommer inte ihåg hur pass lång livstid Alcro front har om det nu är målat med det. Men Alcros Fasad täcklasyr har ju en livslängd på ca sju år. (Samma typ av produkt men olika namn kanske inte samma skit i burkarna dock.)

Sa inte snubben varför han tyckte ni skulle grunda huset?

Skulle ni grunda med visir eller skulle ni använda någon annan produkt?

Att grunda sin fasad är aldrig fel..
 
Täcklasyr grundmålar man inte,kör ett varv efter tvättning och skrapning,ev oljning på trärena partier,fläckbättra vid behov och färdigstryk sen är det klart.
 
lukewalker skrev:
Allt beror ju på hur pass bra färgen som sitter på ditt hus mår.
Kommer inte ihåg hur pass lång livstid Alcro front har om det nu är målat med det. Men Alcros Fasad täcklasyr har ju en livslängd på ca sju år. (Samma typ av produkt men olika namn kanske inte samma skit i burkarna dock.)

Sa inte snubben varför han tyckte ni skulle grunda huset?

Skulle ni grunda med visir eller skulle ni använda någon annan produkt?

Att grunda sin fasad är aldrig fel..
Han började prata om att han trodde det var linolja i Alcrofärgen så jag var tvingad att grunda pg.a det, men enligt de datablad jag hittat så verkar det inte vara det. Han sa också att huset inte verkar grundmålat någon gång tidigare vilket verkar märkligt eftersom det är i bra skick vilket han också själv sa..? Det skulle bli Jotun Visir då ja för 1500kr/10L.

Ska ta hit en oberoende målare för kontroll med. Litar inte på fackmän när de har intresse i att kränga sina saker..

Självklart är grunda inte en nackdel men det är 5000kr som jag kan lägga på annat om det egentligen inte bidrar med så mycket. Om 12-15 år kommer jag troligen få byta panel på många ställen och tänkte det kanske är lyx att smeta på grundfärg nu i så fall om det ändå bli att byta nästa gång.
 
Redigerat:
När jag målade mitt hus med demidekk optimal som den hette då (heter väl ultimate nu) så skulle bara trärena ytor grundas med visir. Fick man visir på redan målade ytor så skulle den torkas av för bästa vidhäftningsresultat.
 
scar69 skrev:
När jag målade mitt hus med demidekk optimal som den hette då (heter väl ultimate nu) så skulle bara trärena ytor grundas med visir. Fick man visir på redan målade ytor så skulle den torkas av för bästa vidhäftningsresultat.
Det är ju precis vad Jotun själva skriver på sin hemsida med. Men jag blir ju skraj om Coloramas expert ger tips som innebär sämre resultat om det som du säger skulle ge sämre vidhäftning! :x

Ser även att i låsta artikeln i denna forumsdel att de skriver så här och de har använt Alcro Täcklasyr innan.. hmm känner mig mer och mer lurad.

https://www.byggahus.se/renovera/mala-om-huset

För nio år sedan målade vi om med Alcro Täcklasyr, samma färg som vi målade med då vi bytte fasadpanel fem år tidigare.

Fördelen med den färgen är att den är lätt att arbeta med och att förarbetet innan ommålning är minimalt, ingen skrapning eller grundning.
 
Personligen skulle jag se mig om efter en annan butik. Jag tycker att det är viktigt med kunnig personal som går att lita på.

Handlar själv i en Coloramabutik och är mer än nöjd. Får svar på mina frågor och det dom inte vet tar dom reda på.:)
 
scar69 skrev:
Personligen skulle jag se mig om efter en annan butik. Jag tycker att det är viktigt med kunnig personal som går att lita på.

Handlar själv i en Coloramabutik och är mer än nöjd. Får svar på mina frågor och det dom inte vet tar dom reda på.:)
Är alltid misstänksam mot säljare som har incitament speciellt om det är tuffare tider som jag misstänker de har. Ska kolla med Jotun och fler butiker samt ta hit en målare får vi se åt vilket håll sanningen ligger. Om alla bekräftar att min kontakt har fel så blir det inget mer köp i den butiken iallafall..
 
Uppdatering.

Jotun säger så här på frågan om att grunda på redan målad fasad innan Demidekk Ultimate stryks på. De har bekräftat att det inte behövs grundfärg om Demidekk påstryks en redan målad fasad. Olja (Visir) ska enbart användas på trären yta eller rena ändar. Jag kommer välja att lita på Jotun eftersom det är deras färg jag kommer att välja och kommer hoppa över grundmålningen. Ska se om min målare säger samma sak nästa vecka med.

Hej,

Vi använder ingen täckande grundfärg i vårat sortiment, utan vi har en penetrerande grundolja, Visir Oljegrundning.
Denna skall enbart appliceras på bart trä, dvs ni behöver endast grunda eventuella fläckar av bart trä som uppkommit vid skrapning.
Om ändträ som är bart skall även detta påföras Visir Oljegrundning, 3-4 strykningar vått-i-vått (utan att oljan får torka mellan strykningarna).

I övrigt påföres 2 fylliga strykningar Demidekk Ultimate direkt på befintlig färg.


Efterföljande bekräftelse:
Det stämmer, sitter den gamla färgen skall ytorna inte grundas utan ni påstryker bara 2 fylliga strykningar Demidekk Ultimate.

Alcro säger följande:

Jag skulle helst rekommendera ett system med Akrylatfärg + Grund av hållbarhetsskäl. Täcklasyren har du bara en grundolja under - det är ett enkelt målningssystem som kräver tätare underhåll (även om ditt hus har klarat sig i 17 år, men det kanske har varit målat sen tidigare?).

Om du kan tänka dig att byta till ett bättre fasadsystem så finns Bestå, med grundolja, grundfärg och täckfärg. Om du av t.ex. utseendemässiga skäl vill fortsätta med täcklasyr så heter den idag Fasad Täcklasyr.
 
Redigerat:
Misstänksam är jag också:)

Jag har förmånen att vara god vän med ägaren och dom anställda i min Coloramabutik där en av dom anställda är fd målare. Jag har otroligt högt förtroende till dom och jag vet att dom inte lurar sina kunder:)

Jag tycker också att du ska följa Jotun´s råd, det är en självklarhet i mina ögon:D
 
Men hur gör folk generellt när de målar om sina redan målade hus? Måste ju vara mängder med folk här som målat om sina hus.

Grundmålade ni eller inte innan slutstrykningarna?
 
tobbe72 skrev:
Täcklasyr grundmålar man inte,kör ett varv efter tvättning och skrapning,ev oljning på trärena partier,fläckbättra vid behov och färdigstryk sen är det klart.
Just så tänker jag också. Även om det är 17 år sedan förra målningen med täcklasyr ser jag ingen anledning till särskild behandling utöver vad tobbe72 ovan beskriver. Att grundolja ändträ är dock inte fel efter 17 år. Och första strykningen av två kan med fördel vara lite utspädd för att bättre tränga in i träet. Om du inte byter kulör från väldigt mörk till ljus ska det räcka med två strykningar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.