Ok, tack. Har lagt ner mycket tid nu och varken på hemsida, produktblad eller via mailsupport anger Jotun att man bör grundmåla redan målad fasad innan man stryker på Demidekk Ultimate. Jag kommer välja att lita på Jotun före säljaren på Colorama trots att han besiktade huset. Min erfarenhet säger mig att en säljare är en säljare är en säljare... ;)

http://jotun.se/www/se/20030060.nsf...e=no&m=91E&c=83CC9A6191C36D66C1256BE20046BAC2
 
Det låter som det bästa alternativet. Dock hade jag handlat färgen i en annan butik:)
 
Kan uppdatera med att jag hade en oberoende målare här idag som också sa jag inte ska grundmåla. Bara på bart trä samt ändarna. Sparade just 5000kr och mängder av arbete på att vara på min vakt. Att man aldrig kan slappna av och lita på folk i dagens värld..
 
Det är bedrövligt att man inte ska kunna lita på folk när man själv inte besitter kunskapen:@
 
Grundmåla är nog en god idé om man har en gammal hård blank färg. Detta gäller dock ej Jotun om jag fattat det hela. Grunda gör man för att få ett ordentligt bett i den gamla ytan. Vet inte om det finns något tvättmedel som gör att ytan blir riktigt matt/porig för bästa fäste. Av erfarenhet vet jag att typ Bestå fäster på precis allt, även det man inte vill att det skall fastna på (ex fönsterbleck eller fabrikslackade fönsterbågar) Vilket tyder på att man kanske kan klara sig utan grunden. MEN om man får problem är man nog rökt när det gäller ev reklamation.

Målare Lagavulin
 
Colorama rekommenderar grundfärg vis sk. systembyte.

Lagavulin
 
Jag ska nu måla om mitt hus i norra Jämtland efter 35 år. Det har liggande fjällpanel och målades då med Jotun Demideck Täcklasyr. Jag har borstat hela huset och det känns som om det kan suga en hel del färg vid första strykningen. Jag tänker fortsätta med täcklasyr eftersom den har hållit sig extremt länge och jag tror att jag ska grunda hela huset en gång för att få bra fäste för slutfärgen. Som slutfärg funderar jag på att endera fortsätta med Jotuns täcklasyr (alkyd + akryl) eller Beckers Perfekt Täcklasyr (också alkyd + akryl men 30 % billigare).
 
Blandar ni inte ihop grundoljning och grundmålning? Visir, dvs en grundolja, ska såklart bara användas på omålat trä. Man oljar ju inte långpannan för att lasagnen ska fästa bättre... Grundfärg däremot är ju framtagen på att fästa på alla ytor och kan ju hjälpa färgen att fästa bättre på en redan målad yta, särskilt ett annat system/blank yta. Viktigt att skrapa noga, annars finns det ju inget som fäster. Är man riktigt paranoid slipar man den gamla färgen lätt också, efter tvättning och skrapning.
 
Dvs som Lagavulin säger! ;-)
 
Systembyte innebär? Vad kan hända?
 
Jag vet att tråden är gammal, men även jag fick detta tillsagt av Jotun-försäljare på stor och välkänd färghandel i storstad nära mig. När jag lagt ut mina 18 000kr på Visir oljegrund och Demideek täckfärg började jag själv googla och läsa vad som gäller och inte sjutton kan jag stryka olja på den redan målade fasaden, då lär ju aldrig täckfärgen fastna?

Ska kontakta en annan Jotunförsäljare idag och få en "second opinion". Står troligen med 50liter oljegrund utan syfte.
 
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
Jag grundade endast ändträ som var omålat. Började måla allt 2011 och det ser fortfarande som nytt ut. Så skit i att grundmåla på befintlig färg och gör det bara på trärena ytor om du har det. Däremot råder jag att tvätta fasaden noga innan målning. Jag körde kraftvask från jotun. Otroligt mycket smuts som sitter där.
 
Bricco Bricco skrev:
Jag grundade endast ändträ som var omålat. Började måla allt 2011 och det ser fortfarande som nytt ut. Så skit i att grundmåla på befintlig färg och gör det bara på trärena ytor om du har det. Däremot råder jag att tvätta fasaden noga innan målning. Jag körde kraftvask från jotun. Otroligt mycket smuts som sitter där.
Tvättning är redan gjord, ägnade 4 dagar åt att skrubba fasaden med rotborste och tvättmedel.
Tycker bara det är sorligt att man blir "lurad", man kan ju inte kunna allt själv och måste kunna förlita sig på dom som ska veta bättre.
 
G ekaa88 skrev:
Tvättning är redan gjord, ägnade 4 dagar åt att skrubba fasaden med rotborste och tvättmedel.
Tycker bara det är sorligt att man blir "lurad", man kan ju inte kunna allt själv och måste kunna förlita sig på dom som ska veta bättre.
Håller med. Tycker det är mer vanligt än ovanlig att man blir lurad av hantverkare och säljare. Inte alltid baserat på fakta utan också att man bryr sig olika mycket och inte får alternativen uppradade för sig. Det är ändå jag som betalar för en tjänst eller vara och ska få ta beslutet.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.