VoIP i mobilnätet kommer dom blocka ja, vad vi pratade om här var dock tvärtom: Voip över bredbandet, där man använder en mobiltelefon som klient.
 
Du menar wifi från telefonen till hemmanätet och sedan ut via fast bredband? Ok.
 
Vad gäller tillstånd för 3G repeatrar så skriver många att de kräver tillstånd från PTS vilket är korrekt, men för att få tillstånd därifrån krävs även tillstånd från den operatören den skall användas med.

Nerre: att störa andra mobiltelefoner eller basstationer är endast möjligt med förstärkare som använder externa antenner och högre uteffekter. Den booster som nämns i det inledande inlägget har så pass låg effekt att det inte är möjligt.

JJ1: Du har helt fel, den här boostern kan inte slå ut en basstation, uteffekten är densamma som en vanlig mobiltelefon.
 
tänkte höra då jag hörde förut att är det mer än ett vist antal fast boende abonenter så ska bolaget i fråga sätta upp en ny mast och det jag hörde men det var många år sen nu var att det räckte med 10st abonemang men då går de nog på sin teckningskarta men det borde väll gå att få dem att mäta upp att det inte är tillräklig hör teckning eller har det ändras så mobiloperatörerna inte har nått ansvar själva typ om det finns fastboende som saknar vanlig telefon att de ska kunna ringa räddningstjänsten om det skulle inträffa en olycka och de inte kan ta sig till nån granne med fast telefon ?

sen borde ju de på bolagena kunna se om mobiler försvinner från nätet på ett vist ställe och kommer upp igen på ett annat om det är regelbundet och flera olika som det sker för att det säkert är ett område utan tillräcklig täckning eller är de bara för trångsynta för att kunna använda sin egna teknik ?
 
C
Detta är en av avigsidorna med iPhone / Qualcomm hysterin som råder nu.

Förr i världen kunde kan koppla en extern antenn till sin mobil och då hade ni klarat er genom att köpa en bilantenn och sula upp på taket med en bit koax emellan.

Men nuförtiden så förutsätts alla bo i stan och spela Angry Birds...

Prova att byta runt mellan telefoner (köp en som har en antenn och inte bara är fyrkantiig) samt byt runt mellan operatörer. För samtal så måste du byta mellan Telia, Comviq och Telenor.

Men som sagt, leta upp en gammal Ericsson / Sony Ericsson (>3år) och släng dit en antenn på taket så får du mottagning på kalfjället i princip.
 
miry skrev:
sen borde ju de på bolagena kunna se om mobiler försvinner från nätet på ett vist ställe och kommer upp igen på ett annat om det är regelbundet och flera olika som det sker för att det säkert är ett område utan tillräcklig täckning eller är de bara för trångsynta för att kunna använda sin egna teknik ?
Ja det går utmärkt. Och om det finns någon operatör här på forumet som känner att dom inte kan det så får dom gärna ringa mig så fixar vi till det.....;)
 
miry skrev:
tänkte höra då jag hörde förut att är det mer än ett vist antal fast boende abonenter så ska bolaget i fråga sätta upp en ny mast och det jag hörde men det var många år sen nu var att det räckte med 10st abonemang.......
Vilket bolag? Mobilmarknaden är avreglerad och du har en del operatörer att välja bland och där man har egna nät och master. Sedan kan du skaffa abonnemang där din leverantör använder annan operatörs nät. Så det finns inget som tvingar en operatör att sätta upp master.

Det pågår ett arbete från Telia att avveckla delar av det gamla trådbaserade "landsbyggdsnätet" där ca 50.000 fasta telefoner kommer att ersättas till största delen av mobila telefoner. Men det var nog inte det du var ute efter i din fråga.
 
För den som undrar vilka operatörer och vilka basstationer som finns på en viss plats kan jag tipsa om opensignalmaps.com som är ett bra initiativ till att kartlägga operatörernas nät.
 
P
PTS hade en mycket bättre karta förr där man också kunde se vilka vinklar antennerna hade och då kunde välja vilken antenn till den som pekade åt rätt håll.
Jag har en närmare än den jag använder men den första har inte vinklarna åt rätt håll..
Men opensignalmaps var bättre än ingenting.
 
Japp den var bra och hette sändarkartan men är ju borta sedan mer än ett år. Trots påtryckningar som bland annat sandarkartan.se så har inget hänt. Opensignalmaps är det för stunden bästa alternativet.
 
Kan man inte sätta upp en rejäl antenn till en dator med 3G-internet på taket, och sedan köra wifi till telefonerna? Jag ser inget juridiskt trubbel med det, men det kräver ju att man kör SkypeOut för att ringa (vilket är en baggis om man kör Android och integrerar skitsnyggt när man ringer, det kommer bara upp som ett separat uppringningsalternativ).

Enkel och prydlig lösning, inget krångel.
 
Det enklaste är en 3G router med extern antenn och inbyggt trådlöst nätverk om man vill ha en sådan setup. Nackdelen är att den som ringer in måste veta att det bara går att nå dig via skype. Förordar 3G förstärkare, priset är ungefär samma som routern, då får du med tal och data på en gång.
 
Ah, glömde inkommande samtal. Sorry.
 
Jag bor i Danderyd, en förort till Stockholm, och har mycket dålig täckning i huset, på grund av radioskugga. Vår operatör, Telia, kommenterar den dåliga täckningen med att man inte garantera någon täckning inomhus. Då både min fru och jag har företagsabonnemang och ofta arbetar hemifrån är mottagningen viktig. Tipset från Telia är att arbeta från trädgården eller att skaffa en repeater. Då jag inte tycker att sitta vid ett skrivbord under äppelträden är ett alternativ, så bad jag om tips om val av repeater, men Telia är HELT ointresserade av hur jag löser detta.

Slutsatsen är att Telia skiter i om du stör deras nät eller om du är tillfredsställd som affärskund, även om företaget tillhör Sveriges största och levererar mycket av utrustningen till Telia. Hittar jag en annan operatör som har bättre täckning så byter givetvis hela familjen ut både privata och företagsabonnemang.

Jag har försökt tala med andra personer inom bolaget och krävt att få tala med någon ansvarig person men svaret är det samma.
 
Information om repeatrar finns hos www.tradlost.se
Kolla under "3G antenner m.m."

/Hasse
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.