Tänkte beställa hem gas spikpistol från utlandet. Vart är bäst samt billigast? USA? UK? Ja vart är de bästa helt enkelt:)? Är inne på hitachi eller makita. Vilket är att föredra?? Bästa mot de sämsta med modellen??:) tacksam för snabbt svar. Pistolen ska klara 50-90 spik:)
 
Twixer skrev:
Tänkte beställa hem gas spikpistol från utlandet. Vart är bäst samt billigast? USA? UK? Ja vart är de bästa helt enkelt:)? Är inne på hitachi eller makita. Vilket är att föredra?? Bästa mot de sämsta med modellen??:) tacksam för snabbt svar. Pistolen ska klara 50-90 spik:)
Du får nog väga fördelar mot nackdelar helt enkelt, jag har Makitas GN900SE och är supernöjd med denna. Gillar Makita överlag och spikpistolen är inget undantag från deras övrigt rejäla kvalitet.

Li-ion batteri får du med både Hitachi & Makita, däremot kan nog Hitachi förespråkas med tanke på dess 21 graders spik vilket är litet lättare och billigare att få tag på (t.ex på Biltema) jämfört med 34 graders till GN900SE..

Har du däremot någon av Makitas 10,8v skruvdragare, så kan du t.ex ladda GN900SE´s 7,2v batterin i samma laddare vilket gör att du inte behöver skaffa dig en transformator ell adapter (som jag gjorde)

Till Makita GN900SE kan du köpa till Paslode's panelnos som tillbehör, vet inte om den passar till Hitachi's.


Jag beställde min pistol från Toolstop.co.uk eftersom den med frakt vart billigast där förra sommaren, men vet inte hur den ligger till nu. Jag köpte även 2 paket spik med gas på samma gång, tror inte det är lönsamt att beställa spik separat, men med enhetsfrakt kan det löna sig om du beställer från UK.

Men vet att flera haft svårt att få med gaspatroner för fraktbolagen numera.

Ska du köpa från USA får du ju tänka på att du behöver transformator, men jag funderar själv på att beställa en Bostitch 1850K, 18ga nailer från www. tools-plus.com...


- Andreas
 
clain: Hur mycket har du hunnit spika med Makitan så här långt?

Twixer: Beställer du Hitachin från US så är det nog inte otänkbart att du får med NiCd-acc, det var det sist jag kollade, men det kanske här ändrats nu.
Panelnos har jag inte känt behov av på Hitachin.

Jag hade nog övervägt en Makita idag iom LiIon-accarna.

Tänk på att en gaspistol inte är lika snabb som en luftdriven (iaf inte Hitachin).
 
Gas är inget problem, verktygsladan levererar till nästa dag, likaså spiken. Klart prisvärt också.
Jag och Clain köpte ungefär samtidigt och panelnosen var helt klart värt pengarna (också verktygsladan), på 5000 spik så har jag bara haft problem med att gasen alt. batteriet tagit slut - det är betydligt enklare att fixa än tidigare erfarenheter med tryckluftsdrivet när slangen har varit konstant ivägen. Det är framförallt när man spikar råspont på branta tak och under takfötter etc som det har varit skönt att slippa slangen. Sedan är det enkelt att bara gå ut och sätta fast något lite snabbt, lika snabbt som att skruva fast något
 
FredrikR skrev:
Tänk på att en gaspistol inte är lika snabb som en luftdriven (iaf inte Hitachin).
Jag vet inte hur snabb du är, men inte spikar jag ikapp Makitans laddning.
 
Jag har inte kommit upp i Tallmilans 5000 spik riktigt ännu, men ca: 2000-3000 spik av 75 & 90mm har skjutits.
Vi har panelat en gavel på huset hittills och kört spikläkt, 22x170mm lockbrädor och 16x35mm lockläkt utan problem, men satsa på panelnosen i så fall för den är helt klart värd de få hundralappar den kostar.

Det är ju en dröm att slippa slangen när man klättrat upp och ner på 10m ställning och bara kunnat langa pistolen upp och ner vid behov.
Vet inte hur Hitachin är utrustad men på min är det klockrent med bälteskroken som är "utskjutbar", perfekt för att hänga ifrån sig maskinen tillfälligt.


Ca 30 min för att ladda batteriet de få gånger det behövs, det har faktiskt bara tagit slut för mig en enda gång hittills efter att ha hängt med i maskinen hela dagarna i somras. Då bytte jag helt enkelt till det andra som var fulladdat.. :)

Har heller inte haft några problem med hastigheten, kanske om du är otroligt intensiv och vill kunna smälla ner ~60 spik/minut. Men då är det nog bara en ordentlig luftpicka och kompressor som gäller för dig...

- Andreas
 
Appråpå bälteskroken så är den perfekt att hänga på 45 reglar d.v.s. 45x45, 45x70, 45x95 så länge 45 är uppåt så att säga :) och det är ju överallt nästan
 
Hitachins krok funkar fint.
När jag spikade råspont på garagetaket så kändes det som jag fick vänta lite på pistolen.
Lär kolla hur snabbt den byggt upp tryck mellan spikarna nästa ggn jag är ut i garaget.

Och visst är det smidigt att slippa slang och kompressor. :)
Många av de stomspikare (luft) jag kollade på innan jag shoppade Hitachin saknade bälteskroken, och det är ett klart plus med både Hitachin och Makita. :)
 
Låter ju kanon detta allihopa:) tack för era snabba svar:) får bli 2st makita
Pickor:) de företaget toolstop från UK. De
Går lita på dom då?:) är de samma laddare som Sverige alltså 220v?:) hur pass länge tar de innan man får sakerna?:) så gas kanske man inte kan beställa då pga fraktbolagen?
 
ToolStop ska vara bra, har ingen egen erfarenhet från dom dock men skulle inte tveka att beställa från dom.
Är det 220V laddare funkar dom, du kan behöva byta kontakt dock.
Prova beställ med gas, men det finns i Sverige till rätt ok priser.
Sakerna borde hinna fram på en arbetsvecka (5dar).
 
Var inga som helst problem med toolstop när jag beställde, mycket snabba även på att svara på frågor du har.

För mig var det precis som FredrikR säger, lev inom en vecka, via TNT/Posten.

Jag beställde "Makita-spik" med tillhörande 2st gas/paket, hörde aldrig något om att det inte skulle gå, och fick allt levererat.. :D

Har dom ändrat policy hör dom säkerligen av sig via mail först...

Med en sån här reseadapter från CO funkar det..


- Andreas
 
Redigerat:
Hej allihopa!

Toolstop.co.uk säljer just nu Hitachi NR90GC2 för 3066kr. Skall bygga fritidshus + garage i lösvirke, polarna kallar mig id*ot om jag tänker spika allting inkl glespanel underupp för hand. Börjar hålla med. Hitachin låter ju som oerhört mycket pistol för pengarna men har 34 grader D-huvud. Dock har den 2 batterier (osäkert om Li-Ion) samt tar Paslode IM350 gas (och panelnos antar jag).

Är jag dumsnål om jag inte lägger till för NR90GR2 med 21 grader för 4446 kr? För- och nackdelar med de två mottages tacksamt. Sedan undrar jag vad som är bättre med Makitan för 3782 kr, Makitan har ju också 34 graders magasin.

Retar man ihjäl sig på D-skalle om man skjuter panel? I så fall ett skäl att köpa GR2:an.

/Anders
 
Jag kan inte svara för den allmänna uppfattningen, för jag har faktiskt läst på forumet att en del retar sig på D-skalle.

Men jag har ändå använt Makitan med Paslode panelnos för att panela om ena gaveln på huset, med 21x170 ytterpanel och 16x45 lockläkt, som sedan målats med Falu rödfärg, och vi är helt enkelt supernöjda!!

Hade vi på något vis känt minsta lilla missnöje, hade jag förmodligen fått sålt pistol & tillbehör omgående och satsat på en 21 graders roundhead istället...


Däremot har jag läst någonstans att D-skalle kanske inte godkänns av vissa, typ arkitekter, för en del konstruktioner mm, men så långt sträcker sig inte mina kunskaper att jag vågar yttra mig mer om den saken..

Slänger in brasklappen att jag även kan minnas helt fel eller ha missuppfattat det totalt !!
;)
 
Jag tycker att det enda argumentet mot clipped head är tillgång och pris på spik. Fördelarna är att det är lättare att komma åt med ett magasin som är mindre i vägen, att det inte fastnar en massa plastjox under spikens huvud och jag tror att man kan ladda fler spikar i magasinet.


Skickat med Tapatalk
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.