villafors skrev:
Enk
Jag gissar på om man ska köpa ett nyckelfärdigt hus inkl allt runtomkring så blir det svårt komma under 4 mille. Om det skall vara stort nog för en familj med 2 barn (eller fler).
Huset måste ju stå på en tomt!
Du kanske redan har mark/tomt som är betald?
Jag köpte tomt/sommarstuga för 750.000:- och räknar med ca 1.500.000:- till
men gör som sagt nästan allt själv.
Lite info och bilder finns här för den som vill titta, men det är mycket jobb :)
http://www.byggahus.se/forum/socialt-projekt/146209-ombyggnad-av-sommarstuga.html
 
S
villafors
inte bygger man väggen utan att den dimensionerad
 
SBH
Har du byggt hus?
 
Mikael_L
SBH skrev:
villafors
inte bygger man väggen utan att den dimensionerad
Menar du energi-dimensionerad, fuktdimensionerad, hållfasthetsdimensionerad eller något annat?
 
S
villafors
vad tänker du på?
uppe i cirka 50 hus har ej räknat

mikael_l
dimensionerat för allt.

Sen är roligt med dom som tror att ama är nog sorts regelbok.
 
Redigerat av moderator:
Kataloghus konkurrerar med bland annat följande medel -
1. Husfabrikerna är "varumärkesbyggare", som lever på sina snygga broschyrer och hemsidor.
2. De vinner ekonomi med långa serier och (i bästa fall) genomtänkt konstruktion.
3. De pressar sina kostnader genom att flytta produktion från byggplats till fabrikshall.

För att bli en framgångsrik lösvirkesbyggare kan du hoppa över punkt 1. Men punkt 2. och 3. måste du ta på större allvar.

Du ska också ta med en nypa salt alla som berömmer sig för att bygga i egen regi nästan oförskämt billigt. Nästan ingen självbyggare räknar egen arbetstid som kostnad. Men även om du anlitar arbetskraft till varenda moment KAN du spöa husfabrikens prislapp. Till och med om vi snackar om hus i lågprissegmentet.

De stora pengarna sparar du på god planering och handplockat yrkesfolk.
 
I sverige skattar vi fortfarande mycket och att betala för skattade pengar där rot-avdrag inte är tillåtna gör att lönesumman fortfarande ska vara hög för att det inte ska löna sig för att bygga i egen regi - jag behöver inte debitera moms för mitt utförda arbete heller som dessa företag gör i slutändan . små utgifter som hela tiden adderas upp med en liten procentuell prishöjning på priserna ger mycket i slutändan när momsen läggs på hela kalaset

för övrigt för 85 kvm väggyta har jag inte tänkt lägga många kronor på utvändig målning - tänker göra min egen färg enligt bästa byggnadsvårdsdevisen..så alla priser i den jämförelsen är helt hutlösa
 
S
ulmus
när du köper färg i affär betalar du ej bara för färgen.
det är lager,butik,personal, transportern till butiken, märket, företagets miljöavgift med mera.

hur tror du det skulle va om vi hade mindre skatt i sverige?
 
Vi ritade och byggde i egen regi. Vi ordnade med bygglovsritningar själva men tog in en konstruktör för k-ritning. Vi gjorde markarbeten själva och vår snickare reste och färdigställde huset utvändigt och nu håller jag på att färdigställa inomhus. Nästa hus blir det nog bara egen projektledning och inget eget snickrande.
 
Anna_Löf skrev:
Var lite distraherad när jag skrev det sista....
Det är klart att det är möjligt, allt går väl om man har pengar :)

Som jag har hört så är det mycket dyrare att rita eget och bygga i lösvirke än att ta ett nyckelfärdigt hus från någon husleverantör.
hej...
håller nog ej med dig om det om att det blir dyrare?
bygger man själv slipper man alla arbkostnader som idag e skyhöga...

mvh
estwing
 
Märker att jag måste förtydliga mig. Att jämföra ett nyckelfärdigt typhus med ett självbyggt lösvirkeshus är som att jämföra äpplen med päron. I rättvisans namn måste man utgå från lösvirkeshus, uppfört av uteslutande extern arbetskraft.

Med den förutsättningen blir lösvirkeshuset ingen lika självklar vinnare. Lösvirkesbyggaren betalar större delen av lönekostnaden med Byggnads avtal. Typhusfabriken betalar en betydande del av lönerna med billigare avtal. Många lösvirkeshus förefaller "billigare" än de är därför att byggherren ingenstans redovisar eget arbete.

Andra lösvirkeshus blir betydligt dyrare än kataloghus därför att man valt invecklade lösningar. Samma krångelhus från husfabriken blir troligen inte alls billigare. Och det beror på att lösvirkesbyggaren slipper husfabrikens marknadsföring och en del andra overheadkostnader.
 
Billy baver
Många som bygger lösvirke med egen arbetsinsast gör det just för att få mer hus för insatta pengar. Då är det inte relevant att räkna in egen arbetstid om man inte tar ledigt och reducera sin inkomst. Då skall man räkna med den inkomstminskningen i byggkostnaden.

Sedan är det du kallar krångelhus just det som ger värdet i lösvirkesbygget. Det kan anpassas till tomt, till det egna behovet och smaken, inte till en industriprocess.
Det tillsammans med den totala kontrollen över bygget och den kvalitet det innebär att den som bygger oxå skall använda huset har ett stort värde.
Detta under förutsättning att man inte har tummen mitt i handen och mycket gott om tid och intresse att göra ett bra jobb.
 
Trådens grundfråga är egentligen hur man billigast skräddarsyr sitt hus: Genom att från början till slut bygga lösvirke? Eller genom att mer eller mindre hela vägen samarbeta med typhussäljare? Mycket hårdraget blir mitt svar att varje mellanhand kostar pengar. Lösvirkesbygge blir billigare redan om du själv klarar av att hålla i upphandling och projektering. Eget arbete minskar i de flestas fall givetvis behovet av likvider. Men oftast blir processen bra mycket långsammare.

Det Lars S skriver om "den kvalitet som det innebär att den som bygger också ska använda huset" trodde jag var för länge sedan utraderad av våra kommersiella krafter. Glädjande att jag trodde fel! De radikalaste arkitekterna på 1960-talet skulle inte kunnat uttrycka saken bättre än du.
 
Min sambo vill att vi ska bygga egetritat lösvirkeshus. Mark, vatten, avlopp mm finns. Han jobbar på sågverk så kan köpa virke till förhållandevis bra pris.
Pappa kan en del om konstruktion och kan även fixa elen.

Vi har ägnat det sista året till att "träningsbygga". Stall på 200m2 står i princip färdigt.
Jag kommer att se till att vi får snickarhjälp tills det är tätt.

Tanken är 170 m2 i 1-plans vinkelhus.

Ur en ekonomisk synvinkel, är vi ute på djupt vatten? Finns det pengar att tjäna på att göra det mesta själva? Vi är skiftjobbare och kommer att fortsätta med det under byggets gång. Vi bor i dag i ett utbyggd torp på gården och har de flesta maskiner redan inköpta till stallbygget. Vi har även traktorer och en catepillar så markarbeten och lyftjobb är inga problem.

Jag känner att projektet är stort, många gånger större än stallet...
Eller ska vi göra som syrran - köpa ett älvsbyhus och klara oss på 1,5 milj efter att allt är klart?
Hjälp!
 
För varje person som kommer att svara på din fråga kommer du få ett nytt svar.
Det beror på.

Vad menar man med att tjäna pengar?
Du kommer förmodligen att lägga lika mycket pengar men du får mer möjligheter att ändra dina val vartefter du bygger.
Du kommer att lägga väldigt mycket tid på projektet. Denna tid kan du inte räkna med att du tar betalt för. Det får anses vara på nöjes eller hobbykontot.
Du kommer att dyka på massor med detaljer där ni inte har en aning om hur man gör i praktiken. Värmesystem som ska gå ihop med ventilation. Vatten o avloppsrör som ska planeras in när ni håller på att bygga plattan. Etc. Listan är oändligt lång.

Bara du kan avgöra om du vill ha det så.
Jag förstår de som köper nyckelfärdigt och bara bestämmer vart vägguttag och väggar o dörrar ska vara. Då kan man kanske även orka inreda varje rum med rätt tapet och matta direkt. Men det kostar och när man väl har lämnat in sina val till leverantören så kostar det ännu mer att få dom ändrade.

Det går alltså inte att rekommendera något till dig med mindre än att man lär känna er som personer.

Lycka till med vilket val du än gör. Var nöjd med valet och försök komma ihåg att du gjorde det som du tyckte kändes rätt idag.

Anders
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.