Glufsglufs skrev:
Sen läser man en annan tråd där hantverkare får skit för att dom inte anser att "kunden alltid har rätt" medans i nästa tråd så skriks det om att hantverkarna inte "lägger sig i" tillräckligt så att det hjälper kund......är det möjligt att göra genomsnittskunden nöjd?
Välkommen till verkligheten - så här fungerar det för alla som säljer saker.



Snickarurban: Du har förstås rätt. Men. Det är likaledes viktigt att förstå hur betalningsmodellen fungerar och hur en säljare resonerar kring fasta priser.
 
yens skrev:
Men om man inte VET att man inte har koll då?
Ja det är det här som är så tragiskt. Vi kan låna pengar och köpa bostäder för flera miljoner utan krav på att vi skall ha kunskaper i förvaltning. Om man då inte förstår att man måste ha kunskap återstår tyvärr bara att lära sig av de egna misstagen.

Frustrationen som återspeglas i diskussionen handlar mycket om den ensidiga prisjustering som sker vid fastpris. Det kan bli dyrare på märkliga sätt, men ALDRIG billigare...
Tyvärr är det så att, just nu, är det oftast säljarens marknad inom bygg. Därför kan det bli så.

Det borde ju faktiskt teoretiskt gå att tro att en större uppgift behöver göras, men som faktiskt inte behövdes, jag säger inte att det är vanligt, men jag tror inte någon, någonsin, har varit med om det, vilket ju är ganska anmärkningsvärt...
Tyvärr så förstod jag inte detta.


Dessutom så tycker jag att seriösa företagare/hantverkare har ett moraliskt ansvar att informera kunder om hur det förhåller sig med anbud och anbudsunderlag.
Jag tar mig tid, vid varje kundbesök, att berätta om hur det fungerar. Eftersom jag anser att folkbildning är något fint så ser jag till att själv vara påläst.
 
Lite kommentarer från en ny som kastar sig in i det hela. Har både byggt hus, helrenoverat hus och gjort en massa småjobb på hus vi haft. Både själv och med hantverkare, samt att jag dessutom kan läsa och förstå bygg/el/VVS/larm ritningar obehindrat och anledningen bakom att många saker konstrueras som dom gör. Jag har också kunskap och verktyg för att gör/hjälpa till/underlätta olika moment för dom flesta hantverksgrupper vilket alltid brukar vara uppskattat.

Min erfarenhet:

är att hantverkarna som skriver här på forumet är "bättre/noggrannare/schysstare" än genomsnittet.

Många hantverkare är mycket duktiga MEN dom duktiga hantverkarna är också uppbokade för lång tid framöver och svåra att få tag på om man ska ha bråttom. (Och ja väldigt många kunder har för bråttom och orealistiska förväntningar hur snabbt det ska gå med saker)

Många kunder är oerfarna/klantiga/orealistiska/prisfokuserade beställare som lägger alldeles för mycket ansvar (ger/begär för lite information) till hantverkarna. Och sen när det inte blir som man tänkt sig så skyller man på hantverkaren som inte förstod eller att dom "fuskade".

Många hantverkare är för dåliga på att kommunicera med kunderna. Både genom välskrivna tydliga offerter och sen under byggets gång.

Det kan/brukar strula så OFANTLIGT MYCKET MER än dom flesta kunder ens kan föreställa sig!!!!! Det är sällan BARA att slänga upp en vägg eller liknande. Har man byggt själv så ser man hur mycket mer tid det går än bara faktiskt "spikande" tex. Förberedande, mätande, funderande, materialanskaffning, ställtid osv. Är det sen utomhus så spelar ju också väder och vind in men arbetsförållanden, täckning av material osv. Ska man sen bygga ett helt hus så är det otroligt många moment/detaljer som LPP= Löses På Plats. Dvs det finns ingen färdig lösning i förväg hur det ska göras. Det är här hantverkarens yrkeskunskap kommer in.

Sen säger jag bara SAMORDNING.... Det här gäller framförallt när det är badrum eller kök inblandat med flera olika moment som ska samordnas.

Det är ett alldeles för stort fokus på "Fast pris" för att slippa överraskningar som kund =att hantverkaren ska stå för smällen när det strular. Men ändå blir kunden irriterad när dom tycker att det fasta priset är oskäligt dyrt. På forum och i tidningar och nästan överallt skriks det ut att "begär fast pris" som ett mantra eftersom det verkar finnas en bild att "dom flesta hantverkare" är skojare som bara försöker sko sig/lura kunderna....I "storstan" är risken att råka ut för klantiga hantverkare betydligt större än ute i landet. Det kallas "social kontroll". Är man hantverkare i Säffle och skämmer ut sig så vet snart hela bygden om att det är så. Välj BRA hantverkare och jobba på löpande så skulle det bli bättre för alla i längden!

Få kunder förstår svårigheterna med att tajma och samordna flera hantverksgrupper på minuten helst eftersom alla är sååååå dyyyyyra i timpris...

Många hantverkare har stött på måååånga jobbiga kunder genom åren.

Jag personligen letar upp duktiga hantverkare genom referenser och bekanta. Säger sen att vi kör på löpande. Jag säger också uttryckligen att jag inte förväntar mig att dom ska "står för" om det strular. det är ju mitt hus och dyker det upp något inuti min vägg så får jag ju vara beredd att betala för det. Sen trycker jag på att jag vill att dom ska göra ett bra jobb. Sen är jag med och besöker bygget ofta för att lösa uppkomna saker eftersom. Jag låter dom använda sina hantverkskontakter för tex el och VVS eftersom min teori är att "dom duktiga helst jobbar med dom duktiga". Dvs har jag en duktig snickare så vinner jag som kund i slutändan på att han får använda sin elektriker som han litar på, dom vet hur den andre vill ha det osv. Se det som ett fotbollslag som är samövat. Dom kan i många fall slå ett ihoprafsat stjärnlag med separata stjärnor om dom aldrig fått öva tillsamans.

Det finns alltid många olika sätt att lösa ett byggnadstekniskt problem på.....

Duktiga hantverkare jobbar väldigt gärna på löpande med realistiska/vettiga kunder och låter dom även vara med i processen när det passar. Tex kan man förbereda håltagning, bära in material, städa allt eftersom, erbjuda sig att köpa hem visst material, göra vissa mindre moment som kanske är pilliga och tar tid. Eller tvärt om är stora och likartade moment. Tex lägga skyddspapp, flytta byggställningar osv. Eller finnas där som ren "hjälpreda" med att hålla i saker medans dom sätts fast osv. Men man ska se till att inte "springa ivägen" för hantverkarna heller. Finns man där så berättar många hantverkare gladeligen också varför/hur olika sker görs allt eftersom dom gör det.

Genom att jag gjort det och "följt" olika hantverksgrupper så blir jag också en betydligt bättre "beställare" tills nästa gång eftersom jag förstår hur saker kan/ska göras samtidigt som jag också kan se om det börjar fuskas eller maskas.

Observera att jag inte talar om att "fjäska" eller undvika att ställa krav! Men ställer man krav eller har åsikter om fast/löpande så måste man också förstå hur det funkar. Fast pris ger ju en trygghet för beställaren men samtidigt en risk att en "dålig hantverkare" fuskar för att spara tid. Kör du fast pris med en duktig hantverkare så måste han ändå få betalt för risken att något med ditt hus strular. Kör du på löpande så tar du egentligen ingen risk. Du får vad du betalar för men det förutsätter självklart att du har "riktiga hantverkare". Blir det sen dyrt beror det på att det var ett struligt jobb men det var ju inte hantverkarens fel. Observera här att jag talar om saker utanför hantverkarens kontroll, Typ att det inte såg ut inuti väggen som man hade anledning att tro. Om en duktig hantverkare råkar strula till det (vilket självklart kan hända) så kommer han inte heller att låta dig betala för det! "Glömde" han ett specialverktyg så hämtar han det gratis tex. Har du "dåliga hantverkare" så kan det gå hur illa som helst!!!

Har jag gjort en felbedömning/otur och fått en klantig hantverkare så tvekar jag inte att sparka ut dom och ersätta med en annan. Jag har ändå bara betalt för löpande jobb där jag också kunnat se vad jag fått för pengarna.

Så var "rädd om" dina duktiga hantverkare och rekomendera dom bara till dina "goda vänner". Jag har i ett specifikt fall en som vi sålde huset till som ville använda samma hantverkare som vi haft. (En riktigt "jobbig" husköpare om vi säger så med orealistiska förväntningar att ett 40år gammalt hus skulle vara exakt som nytt osv....) I det fallet ringde jag upp alla hantverkarna vi haft och sa att jag rekomenderade dom att INTE ge sig på något jobb åt den här kunden! Dom var väldigt glada för den informationen eftersom dom litar på mitt omdöme som beställare och inte ville ha med "struliga kunder" att göra! ;)
 
Mikael_L
skogstomten skrev:
Min erfarenhet:
är att hantverkarna som skriver här på forumet är "bättre/noggrannare/schysstare" än genomsnittet.
Precis som jag också har uppfattat det.

Vilket också gör att jag blir aningens lessen att dom ibland känner sig påhoppade och måste försvara någon okänd svinaktig kollega på någon annan ort. För som sagt är nog de flesta som är med på bygghus inte av den kaliber som den det pratas om när det kommer upp katastrofhantverkare-trådar.


Många hantverkare är mycket duktiga MEN dom duktiga hantverkarna är också uppbokade för lång tid framöver och svåra att få tag på om man ska ha bråttom. (Och ja väldigt många kunder har för bråttom och orealistiska förväntningar hur snabbt det ska gå med saker)

Många kunder är oerfarna/klantiga/orealistiska/prisfokuserade beställare som lägger alldeles för mycket ansvar (ger/begär för lite information) till hantverkarna. Och sen när det inte blir som man tänkt sig så skyller man på hantverkaren som inte förstod eller att dom "fuskade".

Många hantverkare är för dåliga på att kommunicera med kunderna. Både genom välskrivna tydliga offerter och sen under byggets gång.
Du skriver så oerhört många kloka ord. :)

Det kan/brukar strula så OFANTLIGT MYCKET MER än dom flesta kunder ens kan föreställa sig!!!!! Det är sällan BARA att slänga upp en vägg eller liknande. Har man byggt själv så ser man hur mycket mer tid det går än bara faktiskt "spikande" tex. Förberedande, mätande, funderande, materialanskaffning, ställtid osv. Är det sen utomhus så spelar ju också väder och vind in men arbetsförållanden, täckning av material osv. Ska man sen bygga ett helt hus så är det otroligt många moment/detaljer som LPP= Löses På Plats. Dvs det finns ingen färdig lösning i förväg hur det ska göras. Det är här hantverkarens yrkeskunskap kommer in.
Ohh shit. Jag som trodde att allt mitt eget strul och långsamma jobb endast berodde på att jag själv är en ren amatör. :)


Jag låter dom använda sina hantverkskontakter för tex el och VVS eftersom min teori är att "dom duktiga helst jobbar med dom duktiga". Dvs har jag en duktig snickare så vinner jag som kund i slutändan på att han får använda sin elektriker som han litar på, dom vet hur den andre vill ha det osv. Se det som ett fotbollslag som är samövat. Dom kan i många fall slå ett ihoprafsat stjärnlag med separata stjärnor om dom aldrig fått öva tillsamans.
Amen

Duktiga hantverkare jobbar väldigt gärna på löpande med realistiska/vettiga kunder och låter dom även vara med i processen när det passar. Tex kan man förbereda håltagning, bära in material, städa allt eftersom, erbjuda sig att köpa hem visst material, göra vissa mindre moment som kanske är pilliga och tar tid. Eller tvärt om är stora och likartade moment. Tex lägga skyddspapp, flytta byggställningar osv. Eller finnas där som ren "hjälpreda" med att hålla i saker medans dom sätts fast osv. Men man ska se till att inte "springa ivägen" för hantverkarna heller. Finns man där så berättar många hantverkare gladeligen också varför/hur olika sker görs allt eftersom dom gör det.
En granne lät snickare uppföra sitt lösvirkeshus.
Själv hade han skrapat ihop semester och föräldrapenning osv så han kunde stå standby på bygget i 3 månader.
Han städade, flyttade material, pep iväg till byggvaruhuset vid behov, höll en plankaände eller måttband osv. Höll inte i ett verktyg, men sparade ändå minst 200' på sin insats på bygget, och fick vara med själv också.
 
skogstomten skrev:
Se det som ett fotbollslag som är samövat. Dom kan i många fall slå ett ihoprafsat stjärnlag med separata stjärnor om dom aldrig fått öva tillsamans.
Jag personligen är nog obotligt drabbad av att anlita korplagen. Barcelona har aldrig varit hemma hos mig och byggt... Dock beror det ju bara på en person, och det är undertecknad med för kort planeringshorisont...

Jag har även poängterat flera gånger att jag är helt övertygad om att hantverkarna här på forumet inte är representativa, de är alldeles för bra, och tar åt sig i "onödan" ibland. MEN det gäller även åt andra hållet, jag tror att vi som skriver här är betydligt bättre beställare än snittet också, så även vi tar nog åt oss när en del hantverkare idiotförklarar kunderna samtidigt som vi idiotförklarar hantverkarna... :)
 
Tack Skogstomten för välskrivet inlägg. Många leenden från min sida...

skogstomten skrev:
Duktiga hantverkare jobbar väldigt gärna på löpande med realistiska/vettiga kunder och låter dom även vara med i processen när det passar. Tex kan man förbereda håltagning, bära in material, städa allt eftersom, erbjuda sig att köpa hem visst material, göra vissa mindre moment som kanske är pilliga och tar tid. Eller tvärt om är stora och likartade moment. Tex lägga skyddspapp, flytta byggställningar osv. Eller finnas där som ren "hjälpreda" med att hålla i saker medans dom sätts fast osv. Men man ska se till att inte "springa ivägen" för hantverkarna heller. Finns man där så berättar många hantverkare gladeligen också varför/hur olika sker görs allt eftersom dom gör det.
Gjorde en knepig polygon gjutform mot väldigt oregelbundet berg en gång. Jag satte ut med något så antikt som profiler och monterade upp en väldigt seriös stomme till formen. Perfekt i våg och stabil så det räcker och blir över. Sedan hade klienten ordnat fram en massa korta stumpar och rester av råspont och annat som jag började såga in en och en mot berg och monterade på insidan för att sedan kapa med handsåg jäms med formstommen.
Jag visade och förklarade medan jag höll på och det sista jag sade innan jag gick hem på fredagen var
"Så enkelt att en apa kan göra resten"
På måndagen när jag kom tillbaka var jobbet klart, och beställaren hade lite för små kläder på sig och gick omkring och gjorde gorillaljud.

VH/Findus
 
"Lite nyfiken är jag också på handdukstorken som verkar ha kostat 3500:- (-12 timmars jobb). En så billig handdukstork har jag inte hittat i någon butik faktiskt. "

Det är bra ni är så opriskänsliga så den dagen jag säljer kommer min avkastning bli desto större - i bägge badrummen har de inte kostat många kronor och då har jag inte vattenburen värme som väl är än billigare att köpa. Den ena har dessutom superlåga energikostnader.
 
är det möjligt att göra genomsnittskunden nöjd? för mig är jag tillräckligt nöjd om jag ber om ett pris utifrån ett prisunderlag få svar, att hantverkaren kommer på avtalade tider och jobbet utföres inom rimlig tidsgräns utifrån gjorda prisunderlag utan att det tillkommer allt för mycket ursäkter och problem på vägen samt att arbetet är utfört enligt gällande svenska normer och förväntad kvalitet
 
har en uppfattning att vissa är duktiga på offerter och andra är duktiga på sitt fackområde och sällan kombineras de två?

Realistiska offerter med fast pris är sällan möjliga för kunderna brukar då ta något billigt alternativ..så har vi då ett byggfuskprogram till...
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Själv specificerar jag en offert som byggs på fast pris med tre punkter...
Arbete - Material - Körersättningar
Varför körersättningar?
 
-MH- skrev:
Varför körersättningar?
Nu kanske Paul har en helt annan förklaring men för att inte den som bor 3 mil bort ska veta att h*n inte betalar ett pris som om h*n bodde 10 mil bort kanske?
 
Exakt... Det handlar om att visa vad det kostar och personligen tycker jag inte det är relevant att baka in detta i timpriset då det slår fel mot kunderna i min närhet och därför specificerar jag det tydligt.

Ser du något fel i detta ???
 
Sa jag att det var något fel i detta ???

Lite märkligt bara att just körtiden var specad. Inte administrationen eller antal pennor :) som du använder eller något annat. Och eftersom du specar den, är det inte ROT-grundande.

Själv hade jag nöjt mig med två delar; det som är ROT-grundande och resten.
 
Mikael_L
-MH- skrev:
Sa jag att det var något fel i detta ???

Lite märkligt bara att just körtiden var specad. Inte administrationen eller antal pennor :) som du använder eller något annat.
Fast så tokigt är det väl inte.
Administrationen skiljer väl troligtvis inte så mycket mellan olika uppdrag (av samma slag), inte heller pennförbrukningen.
Men körtiden kan ju skilja rejält mellan olika kunder vilket kraftigt skulle missgynna kunder som bor nära firman och tvärtom ifall man la det generellt på timpenningen.

Och det där med rot och körersättning ... Tja, vill man lura skattemyndigheten så ... :|
 
-MH- skrev:
Sa jag att det var något fel i detta ???

Lite märkligt bara att just körtiden var specad. Inte administrationen eller antal pennor :) som du använder eller något annat. Och eftersom du specar den, är det inte ROT-grundande.

Själv hade jag nöjt mig med två delar; det som är ROT-grundande och resten.

Skrev jag någonstans att du tyckte det var fel ???
Jag ifrågasatte om du såg något fel i detta...och det är viss skillnad... ;)

Precis som Mikael_L förklarar så är det ganska väsentlig skillnad.

Övriga omkostnader i företaget täcks upp inom timpengens ram och är i princip lika oavsett var kunden bor, men körersättningen skiljer avsevärt beroende på sträcka till kunden.

Tycker du man ska baka in körersättningen i arbetskostnaden så kanske du tycker det är ok att baka in materialkostnaderna också i den summan men personligen sysslar jag inte med sådana affärer... :|
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.