Mikael_L
Det var billigt, jag gissar att det är ett litet hus. Skriv gärna ut mängderna!

Eda
intressant. Mitt hus är 222m2 i 2 plan, (236 m2 golvyta) + garage på 108m2. Hus och garage är ihopbyggt med mellanbyggnad. Min tomt är på 6500m2.
Hur långt har ni kommit med bygget?
Vi blev klara i December 2010, kost ligger på 3,85 mille och det är ca en mille mer än vad jag hoppades på.
 
Mikael L
Påstår du att jag har blivit lurad? Det var inte snällt...nästan så att jag tar lite illa upp...
 
Mikael_L
Hur många liter färg gick det åt till ditt hus?
 
Har en släkting som är målare. Trots att jag driver byggfirma och har ganska bra rabatter hos en handlare så brädar han mina priser rejält. Minst 50% rabatt på färgen...
 
På rak arm vet jag inte hur många liter....vi fick 20 eller 25% i rabatt på färgen. Beckers Perfekt Akrylat.

Är det någon annan som har byggt klart och vill dela med sig av den totala kostnaden för bygget?
När jag säger total kostnad så menar jag att alllt skall vara med.
 
Hej
Jag har ritat och byggt ett lösvirkeshus enl nedan. Flyttade in för 2 år sedan.

Enplans bostadshus om 180 m2 (+ ett loftrum till barnbarnen).
Gårdshus med pannrum, förråd och carport mm 70 m2

Platta på mark, golvvärme (vedpanna + acktank i gårdshus + slavtank med elbackup i huset )
Trästomme, träfasad.
Hög kvalitet på allt ytmtrl, dörrar, fönster, kök, bad mm

Kostnad rensad från tomtkostnader inkl väg, avlopp,brunn mm stannade på 2,5 milj

Jag utformade och ritade huset själv men anlitade proffs för framtagning av bygglovshandlingar och fick samtidigt en bedömning och input till några smärre justeringar.
Fick kvitto på ett bra jobb genom kommunens arkitekturpris 2009

Byggde gårdshuset först.
Jag anlitade hjälp med bostadshuset enl nedan:
- Gjutningen av plattan.
- Bärande stomme tätt under tak inkl takisolering
- VVS
- El
- Kakling av badrum och toalett inkl fuktspärr.
- Uppsättning av vardagsrummets 55 m2 gipsinnertak inkl sprutmålning (högt pulpettak)
- Viss golvläggning, ekparkett (knäartos stoppade eget jobb).

Allt övrigt jobb gjorde jag (och min fru på kväll/helger). Det tog 3 års heltid från råtomt till inflyttning.
Eftersom jag inte är i byggbranchen så fick jag kompensera yrkeskompetens med tid.
Det var helt rätt att investera 60 KSEK i riktiga verktyg/maskiner inför ett så stort projekt.

Erfarenhet:
Det finns mycket kunskap att hämta, genom att fråga hantverkarna tex och via datorn.
Processen var en fantastisk resa och det är en härlig känsla att bo i det som man själv utformat.
Det tar mycket mycket mer tid än man tror.
Det kostar mer oxå, jag hade budgeterat 2,1 milj.
Det tar mycket kraft/engagemang (Samtidigt ger det kunskap och självtillit).
 
Kul att läsa om ditt projekt Lars.
I de pengar som mitt hus har kostat, så ligger det med kostnad för:
Tomt: 300'
Gräv/fyll: 270'
Borrhål 120m vatten + 180m (värme) : 97'
Trekammarbrunn, infiltration 20'
Gräsfrö: kommer inte ihåg exakt...men ett antal säckar...sådde 5000m2..
Bordssåg, div elhandmaskiner, div tillhörande förbrukningsmaterial för kanske 50'
Anslutningavgífgt EON 15'
Pantbrev xx'
Avgifter kommunen xx' kommer inte ihåg exakt..
Kvalitetsansvarig inkl ritningar för bygglov 13'
Vi värmer med bergvärmepump, IVT X15 och ventaggregatet drar 7000kWh per år. Jag har en extra ABB elmätare som mäter av bara dom 2 förbrukarna.
 
Har även en 4-kutter hyvel som köptes i samband med detta. Men den kostnaden lägger jag inte på huset! ca 120' med spånsug, hyvelstålsats, slip etc.
Jag har själv huggt, sågat och hyvlat virke, panel, råspont etc till hela huset. Gick ett antal 100m2 med råspont! Typ 2 lastbil+släp med timmer.
Takstolar har jag köpt, då dessa måste beräknas.
Det har säkert gått 50' till i div kost, soppa till körningar, motorsåg, el till hyvling etc.
Men jag valde inte att bygga lösvirke för att jag skulle bygga sveriges billigste hus, utan för att jag ville göra allt själv! (Hur kunde jag tänka så? ;))
 
Det innebär att din kostnad för tomt är c:a 750 KSEK med de kostnader jag räknat bort som tomtkostnad. Alltså ditt hus kostar drygt 3 milj att jämföra med mina 2,5 milj. Vi verkar ligga på ungefär samma nivå, mitt m2 pris 13 KSEK, ditt c:a 14 KSEK.

Jag har oxå huggt, sågat och hyvlat. ( Fällde gjorde dock stormen Gudrun)
Jag är delägare i en gård med bonnasågverk och en Logosål 4-kutterhyvel.
Tillverkade allt virke utom takstolar till gårdshuset, 1/2 av stomvirket, 1/3 av råsponten samt bjälklag läkt mm till huset. Dessutom spontade jag ytterfasadvirket , tillverkade invändig bred björkpanel till glasverandan mm. Har dock betalt "gården" för råvirket. och driften av traktor, såg och hyvel. Billigt, men inte gratis.
Det är inte så mycket pengar att tjäna på att tillverka själv, i vart fall om man räknar med att egen arbetstid har ett värde. Råspontstillverkning är definitivt inte motiverat map ekonomi.
Men det finns ett stort värde i känslan att "detta har jag gjort själv".
 
S
villafors
så du tycker att väggarna behövs det ej räknas på?
 
Apropå målning av huset, jag fick offert på färdigmålad panel till hela huset (160m^2) på ca. 45.000:-
Då tillkommer sista varvet som skall målas, kostnad ca. 5-7000:- + arbete...
Så 98.000:- för enbart målning måste ju vara ett skämt!
 
Lars S
Kanonkul, vi har samma hyvel verkar det som! Jag har en Logosol 4 kutter, 12m/m tror jag matningen är på. Spånsug byggde jag av en fläkt med raka skovlar som stod o skräpade på logen.
Panel till fasaden sågade jag på ett logosol bandsåg. Möjligt att det blir lite "ruffigare" yta och därför suger det mer färg. Vårt Gudrun virke tog Södra hand om. (Gudrun tog 8000m3)
Jag har hyvlat 800m2 råspont till huset (råspont i alla innerväggar) med Logosolhyvlen! Kanonkvalitet på virket, kanske onödigt, men bra blev det!
Jag dimensionshyvlade allt virke. Förutom takstolarna har jag köpt en limträbalk 600mm hög till garagebyggnaden. Resten är egenfällt o sågat+hyvlat! Och tätvuxet...stenhårt...bra "klang" i virket.
Om man jämför så var det stämplade köpe-virket i takstolarna benäget att spricka och ser inte alls lika starkt ut.


SBH
Väggarna..jag hänger inte med. Vad tänker du på?

hakaner
I mitt pris så är garagebyggnad och mellan del med. Huset är 17*7.8m med förhöjt väggliv + mellandel 4m + garage/förråd/carport 18*6 m. Jag kan köra in en Valmet 905 i mitt garage!
Ytan på mina byggnader som priset för målining avser är 344m2.
Vad litet du bygger! ;) (obs skojar bara med dig, du gör helt rätt som inte bygger för stort)
 
Mikael_L
villafors skrev:
I mitt pris så är garagebyggnad och mellan del med. Huset är 17*7.8m med förhöjt väggliv + mellandel 4m + garage/förråd/carport 18*6 m. Jag kan köra in en Valmet 905 i mitt garage!
Ytan på mina byggnader som priset för målining avser är 344m2.
Ja då börjar det klarna lite.
Vi snackar alltså om ca dubbelt så mycket yta som ett vanligt hus.
Så dina 98' är alltså 49' för "vanliga människor". :)
Då känns det inte alls lika blodigt.
 
:) Jo men pengarna ska ut..så blodigt för mig!
Är det bara jag som behöver garage?
 
Mikael_L
Men om du nu tyckte det var konstigt att folk blev förvånad över din målningskostnad eller t.o.m antydde att du blivit lurad ;) så kan du ju läsa det här inlägget igen, för här får man inte intryck av annat än att det "bara" rör sig om ett hus. :)
villafors skrev:
Som exempel målning. Jag fick pris på utvändig målning 98000:-
Jag tog med ritningarna på huset och besökte 4 färgaffärer där jag frågade pris på färgkostnad. Alla 4 lämnade ett muntligt ca pris på mellan 25-35000:-
Valet var så klart lätt, här skulle sparas pengar! Jag köpte färg....grundolja, grundfärg, färg, penslar, massor färg! Det slutade på 80.000:- Och otroligt mycket arbete. Så jag sparade 18.000:- men förlorade motsvarande i utebliven arbetsinkomst från jobbet.
Mitt hus är dock väldigt välmålat, enligt alla konstens regler!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.