Igår dokumenterade jag eldragningarna här. Lite spännande obalans mellan säkringarna, på övervåningen matas t.ex. ett enda barnrum från en 10A säkring medan allrummet, duschen och de två andra barnrummen matas från en annan 10A. Hela köket (utom spisen) och gästrummet matas med en enda 10A trots att det finns gott om oanvända platser i centralen, liksom en enda 10A matar både belysning och uttag både i gamla garaget och den nya utbyggnaden. Varför inte dra fram en ny grupp när man ändå byggde ut? Monterade centraldammsugaren i det nya pannrummet - lyckades sätta den framför ett fyrvägsuttag, men det går att komma åt med bara en aning akrobatik. Var också nära att dra sugröret genom avloppsröret från övervåningen men hejdade mig i sista stund och fick göra ett par böjar runt.

Idag har jag rensat undercentralen (http://www.byggahus.se/forum/el/92082-vaersta-elkopplingen-39.html#1158) på oanvända kablar och dvärgar samt monterat en JFB så nu är hela huset skyddat (inklusive motorvärmaruttagen, garaget, barnens rum och duschen på övervåningen). Fick veta av min rådgivande elkille att jag använt fel färg på ledaren från jordskenan till JFB, den ska vara blå för nolla men jag använde gulgrön i tanken att det kom från jordskenan. Sen har jag monterat hyllor och skruvat fast sugröret till centraldammsugaren i det nya pannrummet.

Imorgon kommer låskillen och byter lås runtom. Jag byter den där ledaren när jag flyttar centralen in under trappan, kanske också imorgon.
 
Idag kom vårkänslorna! Började mecka med räcket till altanen som man inte hann med innan snön och kylan kom...

Sent from my E15i using Tapatalk
 
Byggt 2 st fågelholkar tillsammans med grabben på 3,5 år. Skönt som avkoppling till grävandet i källaren;-)
 
Rivit ut "kontoret" för att innan lunch hinna med och klä med ROT gips och spackla första varvet.
Medan spacklet torkade fick en gigantisk pil på baksidan av huset smaka på den nya Motorsågen! Vedhögen är nu aningen högre! d^_^b

Den är smidig men helt klart i minsta laget vad gäller drag i motorn. Ville ha en liten smidig för att i vissa fall strunta i tigersågen men även för att klippa ned lite "skog" bakom huset...

Alla borde ha en motorsåg - Det blir aldrig tråkigt! :wow:
 
  • MS171.jpg
Har stått på diverse vindpinade brädgårdar med dåligt sortiment och funderat över varför dörrfoder säljs i längder runt 6 meter.. ..lagom kul att stå där och såga till femtio 2m-bitar till tio dörrar.
 
En såndär stod jag å höll i igårkväll. Nya affären bredvid kvantum i kungenskurva har bara "rätt" märken. Stihl, Viking, Klippo....
 
MathiasS skrev:
En såndär stod jag å höll i igårkväll. Nya affären bredvid kvantum i kungenskurva har bara "rätt" märken. Stihl, Viking, Klippo....
Fick du nys om pris?
Hittade den för 1990 ink moms i Täby - Inte så pjåkigt i mitt tycke.

Tja, nu vet du vart det finns en! d^_^b
 
S
ja. skriver man det så får man smisk på skinkan av kvinnan
 
mycke_nu skrev:
Har stått på diverse vindpinade brädgårdar med dåligt sortiment och funderat över varför dörrfoder säljs i längder runt 6 meter.. ..lagom kul att stå där och såga till femtio 2m-bitar till tio dörrar.
Det där borde vara förbjudet - Min brädgård har färdigkapat 220 längder med en 120 tror jag.. Dock enbart vitlackad slät.
 
Mikael_L
Idag har jag funderat lite på huset :)


Ja jag har ringt bredbandsleveranören också, för att ta reda på hur mycket utrymme jag behöver reservera för deras utrustning.
Jag har också gjort ett lamt försök att färdigställa min VVS-order, kom inte så långt där.
 
S
har inte din brädgård fixat foder paket?
min har på bäde vanliga släta och uppsåget några exklusiva också
 
slacker skrev:
Fick du nys om pris?
Hittade den för 1990 ink moms i Täby - Inte så pjåkigt i mitt tycke.

Tja, nu vet du vart det finns en! d^_^b
Ja det var nog samma pris om jag minns rätt. Det är kampanj på flera av dessa mindre modeller nu.
 
Idag(igår) byggde jag en mindre blomlåda, 6x2meter i L-form.
Sitter och väntar på att det ska bli ljust så jag kan göra klart det sista jag inte hann igår innan det mörknade.
Bra med lampa på skruvdragaren d^_^b
Men tycker solen är sen idag? :cool:
 
Golvlister och dörrfoder vardagsrummet avklarat - Var ju iofs igår. Idag är huvudvärken ett faktum..
 
Målat källargolv och flytspacklat runt tvättstugebrunnen. Snart ska jag dammsuga bilen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.