Och så fick vi in lite skrämselpropaganda angående sjukvården, i tråden också. Vad mysigt.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

PH1
PZ1
PZ2
Liten flatmejsel
Stor flatmejsel

Har man de mejslarna så kan man göra nästan vad som helst.
Har man dessutom några torxmejslar så är det bara fantasin som sätter gränserna (nästan).

//Patrik
 
Redigerat:
Mr_bygg, jag har normalt "mina" kunder inom ett område av 1 km till 10 mil. Så för alla som inte verkar inom ett mycket begränsat område skulle ett timpåslag bli mycket orättvist. Man kan knappast sätta timpenning efter hur långt bort kunden bor. Ärligast mot kunderna är att debitera bilkostnaderna per km då är det upp till kunden att välja. Jag tycker att det ska vara transparens i prissättningen så kunden ser vart dom olika sakerna kosta.
 
Ja här går det livat till:D
Konstiga skruvar och en hel hög med påståenden om korruption, komunism, och maffiametoder,som verkar helt galna, rätt underhållande.d^_^b
 
Dessutom var månlandningarna fejkade :D
 
Hej igen sorry om jag irriterar er höga herrar.
1flat mejsel med lång klinga och smal klinga med extra tunn spets i förhållande till breddd
2.Philips mejsel med lång klinga och extra tunn dimension PH1(tunn)?
3.Pozidrive med lång klinga och tunn dimension PZ1(tunn)?
4 Kan också vara special stjärna...kinesisk standard?

Givetvis gör bra relationer att jobbet blir korrekt utfört men nu är det så att jag har en anläggning som ser fartaskig ut och den behöver byggas klart och varje gång jag pratat med en elektriker så hamnar vi helt fel.

Jag antar att min enda räddning är att skriva en exakt anbudsförfrågan där jag specificerar per rum vad jag ska ha och hur kabel/rör(ritning) ska dras. 3 våningar med 3 befintliga gruppcentraler där det ska byggas knx.(el-ritning) ETS så att jag själv kan programmera om !
Jag utgår ifrån att befintliga rör och dragningar/matriel återanvänds efter kontroll.
Den ursprungligaste anläggningen gick som en symaskin genom fastigheten men nu är anläggningen att det sitter 1gruppcentral per våning. Jag vill ha en grupp per rum och jag vill ha uttag/brytare där jag vill ha dom.
Sedan behöver jag rör för sensorer och rör för nätverk förlagd i befintlig vägg.
Som sagt dyrt blir det.
 
elmont skrev:
Mr_bygg, jag har normalt "mina" kunder inom ett område av 1 km till 10 mil. Så för alla som inte verkar inom ett mycket begränsat område skulle ett timpåslag bli mycket orättvist. Man kan knappast sätta timpenning efter hur långt bort kunden bor. Ärligast mot kunderna är att debitera bilkostnaderna per km då är det upp till kunden att välja. Jag tycker att det ska vara transparens i prissättningen så kunden ser vart dom olika sakerna kosta.
Var det inte precis det jag skrev med km-ersättning? Att debitera en fast summa för servicebilen per timme om den är obligatorisk är det jag vänder mig mot, då kan den lika gärna ligga i timpenningen och en fast summa tar inte heller hänsyn till avstånd.
 
Alla tre olika typer av mejslar finns naturligtvis i olika storlekar beroende på storleken på skruv.
Flata mejslar i steg om 0,5 mm breddökning, stjärnskruvar i vanligtvis 3 steg (tex PH1, PH2, PH3, lika med PZ)
Nån Kinesisk standard finns inte men däremot många dåliga försök till kopior och det drabbar alla amatörer som proffs.
 
WATTisPOWER skrev:
Ja här går det livat till:D
Konstiga skruvar och en hel hög med påståenden om korruption, komunism, och maffiametoder,som verkar helt galna, rätt underhållande.d^_^b
Tack för komplimangen men dessvärre så har vi maffia,kommunist,korruption inom el sidan såväl som inom fuskbygge branschen.

Månlandningarna får stanna hos den som behöver sådana..

För nytillkommen trådläsare så började denna tråd med att man som el-kund måste vara jungfrulig och inte ha eget matrial..för om man har egna saker så blir el jobbet en prisförhandling med elektriker som ev kan godkänna dessa mot ersättning.

Jag hoppas verkligen att poängen med att mot en specifikation få ett jobb utfört utan att bli uppskörtad är ok.
 
Pozidrive 1 och 2 är det på det mesta nya elmaterial.
Philips 1 använder jag för att skruva i gipsskruv och dyl.
Flatmejsel 1 - 0.5x3x100 till små plintar som oftast har spårskallar.
Flatmejsel 2 - 1x5.5x125 till stora skruvar med spårskalle. T.ex. gängssäkringscentraler.

Inga specialmejslar så vitt jag vet.

Sedan kan jag tillägga att BAHCO isolerade mejslar är det självklara valet! :)

//Patrik
 
Redigerat:
Det är väl knappast nån som debiterar en fast timmkostnad för servicebil, ofta har man en startavgift och sedan en km ersättning eller enbart en km ersättning.
Det var någon annan som framförde iden om ett timpåslag för bil.
 
Jag har för mig att jag sett flera trådar där det framkommit att servicebilen debiterats per timme utövervanliga timdebiteringen, men jag kan säkert minnas fel.:)
 
elmont skrev:
Det är väl knappast nån som debiterar en fast timmkostnad för servicebil, ofta har man en startavgift och sedan en km ersättning eller enbart en km ersättning.
Det var någon annan som framförde iden om ett timpåslag för bil.
Hur ska man få betalt för alla omkostnader?
Jo det är när man tar en hyreskostnad för alla sin verktyg..
När man tar en lagerkostnad och ett konsumentpris på sitt matriel
Ställtid för alla olika moment
Tillägskostnader och extra konsultarvode för frågor utanför specifikation.
Reskostnader och olika tidstillägg
Fika kostnader
Förbrukningsmatriel
Civilekonomerna har gjort det omöjligt att köpa elektriker.
Nej man får nog nöja sig med en start avgift som täcker resa etc och sedan en timkostnad för löpande och sedan fast kostnad på anbud...
 
Jösses.. Byggarätt.. Om du satt dig ner och funderade en stund på vad du ska skriva så kanske vi får hälften så många inlägg. Fast med text som man kan begripa!

99% av alla elinstallationer klarar man med standarduppsättning av mejslar. Man kan behöva torx samt vissa specialbits för att öppna upp speciella apparater, elskåp ute, larmskåp osv...

byggarätt skrev:
Ok då ska jag ta det enkelt.
1.Att köpa samma typ som elektrikerna av el matriel går inte för privatpersoner.
2.Om jag har el-matriel så får jag inte tag i en elektriker som installerar det.
3.Alla konstiga extrakostnader och annat tjafs se andra trådar på detta forum om rena felaktigheter av elektriker.
Att blanda 2.5 och 1.5 i samma rör olika grupper..är inte fackmannamässigt.
4.Om man är lite drabbad av elektriker så blir man besvärlig kund (praxis i byggbranschen) Gosse det kommer att kosta!!!!
1. Ja det går visst.
2. Går bara fint, bara du köpt rätt saker och inte skrot. Fast det blir alltid strul med jobb där kunder köper material själv, så du får räkna med att det blir dyrare.
3. Va?
4. Eh.. Va?
 
Bygga rätt i ditt fall förstår jag att du inte funkar i hop med elisarna finns det nån yrkesgrupp du gillar ?
Jag berättade det för dig förut att du kan få elektriker hem till dig så länge du vill ring nån av dom största elfirmorna men det kostar
Vill du ha yrkeskunnande gratis glöm det den tiden har inte funnits i modern tid
Elektrikern tar betalt även för kunnande o utbildning hoppas jag
Vad jag vet har alla företagare läs behörighet ett antal timmar det kostar vem betalar ju kunder
mvh Tille
 
Jag har inte något problem med någon yrkesgrupp när det gäller nybygge...
Har beställt och köpt el-tjänster utan problem då.
Men det var inga avancerade saker utan allt standard.

Det jag har framför mig nu är allt annat än standard man kan säga att allt är special så då behöver jag en ultrasmidig elektriker...inte en gratis.

Om jag ska köpa hans tjänster denna ultrasmidige så vill jag köpa montering och ledningsdragning av redan inköpt utrustning.
Underlag är en el-ritning med kopplingsschema och ett ETS program+befintlig utrustning ny år 2000.
Det enda som mr smidig behöver göra är att mot ersättning sätta upp grejorna eftersom det får ju inte jag göra!
Givetvis så om denna mr smidig kommer på att det jag vill sätta upp är fel så förväntar jag mig att han vägrar men då får han säga till vid anbudsfrågan?

Kan säga att rörmokare inte hör till den lättaste yrkeskåren heller men det gäller bara materialinköp och installationer av tex. VP...men jag fixade min VP snabbt och enkelt.
Rörkonor kostar för konsument 10kr st och 0.20 för hantverkaren det ger ett påslag i klass med colombianers!!!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.