Patrik_Hed skrev:
Min chef håller på att skissa lite på ett alternativt sätt att debitera privatkunder. Och då gäller det även servicebilen som jag kan berätta om. Tanken är så att kunden får betala typ 200 kr i avgift för bilen första timmen och därefter 50 kr/tim och då ingår att man alltid har material på plats och skulle man inte ha det så man är tvungen att åka och köpa grejer så stoppar man tiden och åker och köper på företagets tid i stället. Då skulle det alltså kvitta för kunden om elektrikern åker i väg mycket och hämtar grejer.

//Patrik
Varför lägga massa kostnader på "Avgift servicebil" osv?

Är ju bättre att öka timdebiteringen. Detta får ju kunden ROT-avdrag för.

Jag vet en elfirma här som har 40kr/tim i "Avgift servicebil". Detta är ju ganska idiotiskt.. bättre då att öka timpenningen med 40kr... (men det låter ju bättre med låg timpenning, eftersom det är bara detta som kunder frågar efter.. men känns lite som lurendrejeri)
 
Tycker en avgift för servicebil är fel.
Transporttid är väl ok men själva bilen?
Den tillhör på något vis för att kunna utföra arbetet på rimligt sätt.
Varför inte en skruvmejselavgift och avbitartångsavgift då med?
 
Blindnit skrev:
Tycker en avgift för servicebil är fel.
Transporttid är väl ok men själva bilen?
Den tillhör på något vis för att kunna utföra arbetet på rimligt sätt.
Varför inte en skruvmejselavgift och avbitartångsavgift då med?
...Precis, bättre att lägga den kostnaden på timpenningen. För nånstans måste ju kostnaden för servicebil tas ut, men de förstår du säkert :rolleyes:
 
Otroligt, så fort TRÅDEN rör EL så blir det alltid SPÄNNANDE inlägg. Och dom bara fortsätter. Det känns ibland som det gamla kriget mellan PC och Mac.
Det blir alltid upprörda känslor, snart kommer nog en viss person skriva något om iPad / iPhone oxå så kan vi ha en tråd som fortsätter fram till sommaren, men lyckligtvis verkar ju TS ha löst SITT problem. Och det är väl ändå det viktigaste......
 
Rrrrr skrev:
...Precis, bättre att lägga den kostnaden på timpenningen. För nånstans måste ju kostnaden för servicebil tas ut, men de förstår du säkert :rolleyes:
Jo självklart kostar den precis som allt annat runt arbetet.
Typ verktyg då som jag nämde.
Men som du säger hade det varit bättre att lagt allt på timkostnaden.

Med dagens bensinpriser kommer det snart bränsletillägg alá flyget med :cool:
 
legul skrev:
Otroligt, så fort TRÅDEN rör EL så blir det alltid SPÄNNANDE inlägg. Och dom bara fortsätter. Det känns ibland som det gamla kriget mellan PC och Mac.
Det blir alltid upprörda känslor, snart kommer nog en viss person skriva något om iPad / iPhone oxå så kan vi ha en tråd som fortsätter fram till sommaren, men lyckligtvis verkar ju TS ha löst SITT problem. Och det är väl ändå det viktigaste......
Min pappa är då starkare än din pappa!!
 
Konstigt, att ta ut pengar för matr för att betala (arbets)kostnader är inte ok, men att ta ut pengar för arbetstid för att betala (bil)kostnader skulle vara OK. Jag förstår inte logiken, ?????
 
spik99 skrev:
Konstigt, att ta ut pengar för matr för att betala (arbets)kostnader är inte ok, men att ta ut pengar för arbetstid för att betala (bil)kostnader skulle vara OK. Jag förstår inte logiken, ?????
Jag tycker bilen ingår i utrustningen.
Visst hade det fungerat med cykel med kanske men det är förmodligen rätt ovanligt.
 
spik99 skrev:
Konstigt, att ta ut pengar för matr för att betala (arbets)kostnader är inte ok, men att ta ut pengar för arbetstid för att betala (bil)kostnader skulle vara OK. Jag förstår inte logiken, ?????
Vad snackar du om? Båda dina alternativ är såklart ok. Alla företag måste ju ta betalt på ett eller annat sätt så att det täcker alla utgifter...

Ex en ICA-handlare tar betalt endast i materialpåslag (för materialkostnad, arbetskostnader, transporter, hyra osv). Medan en konsult tar betalt endast i timdebitering (för materialkostnad, arbetskostnader, transporter, hyra osv)

Ursäkta om jag nu bidrar till att denna tråd spårar ur ännu mer
 
P
Rrrrr: tycker du kommer med bra kommentarer så fortsätt fast tråden har bytt ämne. TS sa ju att det var ok.

Som du säger så måste konstnader betalas på något sätt. Att ha en massa tillägg är som du säger lite lurendrejeri.
Om man har ett "servicebil tillägg" så skulle jag vilja kunna plocka bort den. Jag kan köra personen istället... :) är det ok?
Tycker dessa tillägg som är ett "måste" borde inkluderas i timpenningen.
Hur många tycker inte att Ryanairs alla konstiga tillägg är rätt irriterande dumt?
 
Nu är väl inte servicebilavgiften tänkt för att betala bilen som ett direkt färdmedel utan det är väl mer för att man håller med ett lager av grejer i bilen. Och de man inte har i bilen får man åka och köpa utan att kunden behöver betala för det (mer en den där avgiften då).

//Patrik
 
Om man kan välja bort servicebilen eller att den inte krävs vid vissa jobb så är det väl helt OK att debitara separat för den. Men om den krävs för att man överhuvudtaget ska få arbetet utfört så ingår den väl rimligtvis också i timdebiteringen på samma sätt som lokalkostnader, administration, utbildningar etc... Enda skälet till att bryta ut den eller andra kostnader som ändå är obligatoriska för kunden är väl att försöka ge sken av en billigare timkostnad vilket inte är särskilt snyggt.
 
Så om man har 5 km resa och 8 timmar arbete blir "bilen" rena mjölkkossan, för timpåslaget ska väl vara så att man även kan åka 100 km och jobba 2 timmar utan att bilen ska bli en ren förlust.
 
Nu vet jag inte om jag missupfattar ditt inlägg, men absolut ska man ta betalt för restid om det är långt till kunden, men att ta betalt för en bil som kostar per timme har jag svårt för. Du kan väl fortfarande räkna in bilen i dina overheadkostnader utan att för den skull ta ut det separat per timme. Den största kostnaden för bilen har du väl oavsett om du kör 5 km eller 100 km per dag och restid gissar jag att de flesta firmor debiterar redan idag som dessutom tar betalt för servicebil.
 
Jaha kul att Trådens ursprungsproblem är löst det var för väl...(Kvinna då kanske det funkar?)
Hemskt att höra att man kan ta ut kostnader för servicebil och att om kunden väljer annat material än det som finns på lagret så får den betala extra.....
Tycker att ni inte resonerar riktigt för slutkunden borde som sagt inte behöva betala mer än timavgift...om du arbetar effektivare än vad någon annan gör måste du ta högre timavgift..annars måste man gå på fast kostnad...men som sagt elmarknaden är inte rolig för privatpersoner och att man ska bli illa sedd som kund bara för att man vill ha öppna kort..och kallad för besvärlig..och väljas bort jo det är en fri marknad hoppas ni aldrig blir sjuka grabbar om sjukvården hade jobbat på det sättet!!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.