Jag är ledsen men vill du raljera med fackuttryck så lär dig rätt annars blir det mest patetiskt
För att spä på lite så har jag jobb så det räcker det är tillochmed så att en del kunder vill att jag åker ända till stockholm för dom uppskattar min kompetens o vill betala för den
men det måste vara skönt o sitta med alla "högteknologiska prylar" i kartong o njuta av dom
Mvh Tille
 
Blindnit skrev:
Ska du dra ditt fina moderna som utanpåliggande menar du?
Angående klamring då alltså.
Smacka fast ett par rör i väggen klarar förmodligen vem som helst.
Oavsett material.
Men visst, skulle jag gjort om allt jag gjort sen vi köpte huset så hade jag nog inte snålat på så dumma saker som dosor och skarvar.
Det jag kan tycka är kasst är att det är väldigt svårt att bottna rören i dom där plastskarvarna och där finns säkert bättre.
Men jag ser allt som läropengar :)

Viktigaste är ju ändå att allt är rätt kopplat och man inte glömt spänna nån skruv ;)

På tal om inget i en redan urspårad tråd förresten:

Vad är er erfarenhet som elektriker?
Vad är vanligast?
Rätt kopplat i teorin men kasst utfört i praktiken( typ rätt sladd i rätt hål men inte fastsatt).
Eller fel kopplat i teorin men rätt utfört( fel sladd i fel hål med rätt gjort).
(Inser att det blev fel här i ovan...)
Eller en kombination?

Och vilket är värst?

Antar att det borde va "bättre" med alla fel då det är enklare att lokalisera felet.
Nja jag riskerar att få ännu mer kommentarer om jag går in i detalj på klamring men jag kan säga så mycket att den elektriker som jag använde för att bygga grunden men som nu inte vill fortsätta han la utanpåliggande på första väningen med matningar till VP etc..
matningar till belysning och resten återstår.
Mellan våning till kök är FK i rör men andra rum ska dras nytt i rör.
tredje våning och vind FK i rör men ska dras nytt.
Jag håller med dig men jag har god erfarenhet av kvalitet på monteringen.
Kostnaderna för att få någon som klarar KNX och ETS2 kan lätt dra iväg så vi får se vart detta slutar..tack för bra inlägg i alla fall..
 
tille1 skrev:
Jag är ledsen men vill du raljera med fackuttryck så lär dig rätt annars blir det mest patetiskt
För att spä på lite så har jag jobb så det räcker det är tillochmed så att en del kunder vill att jag åker ända till stockholm för dom uppskattar min kompetens o vill betala för den
men det måste vara skönt o sitta med alla "högteknologiska prylar" i kartong o njuta av dom
Mvh Tille
Ok ha det bra Tille..
 
WATTisPOWER skrev:
Nu är det knappast din elanläggning och elektrikerna som inte går bra ihop, eller hur:x
Hej igen wattis nej det är helt mitt fel alltihop och trådens grundare har ju fått hjälp så varför finns jag kvar här och skriver?

Som sagt jag har ett konkret problem som jag försöker lösa men det är komplexare än vad jag beskrivit här..all projektering går inte att göra i detta läget...behöver bygga ut anläggningen i steg..
Slutmålet är 4tråd med central jord och lite specialare i matningarna i planen på huset tre våningar+vind...(kallas väl på el språk för månlandare?)

Jag vill inte reta upp seriösa el-killar men man kan säga att vi i Sverige har en undermålig eldstandard för man vill ju ha jordat överallt även i ROT..byta allt äldre än 40år

Tråden har dock varit kul med diskussionen om vad man betalar för...:S

Men jag tror att många kunder skulle kunna bygga ut sin el anläggning om det blev tydligare vad det kostar.
Varför säljer Klasse så ofantliga mängder med förlängningsladdar tror du?
 
Jag fattar inte vad det är du snackar om ? Är det de nyinstallationer och renoveringar som vi elektriker idag gör som är undermåliga, eller är det gamla anläggningar du pratar om? Eller menar du att vi ha dålig elstandard därför att man byter ut det som är 40 år gammalt och passar på att dra jord överallt?
 
Du har kommit med en rad påståenden som är helt felaktiga och som bemötts i denna tråd:

Det behövs inga specialverktyg för att skruva med en elanläggning. Alla verktyg som en elektriker använder (i en normal villainstallation alltså) går att köpa på Jula, C&O etc

Det elmaterial vi använder går också att köpa på Jula och C&O, dock har de ofta lite sämre kvalitet på grejerna. Vill man ha bra kvalitet kan man vända sig till en nätbutik, t.ex. Elbutik.se , expressel.se etc etc. Har de inte de prylar du vill ha är det bara att leta upp e-nummer hos tillverkaren och skicka till nätbutiken så tar de hem grejerna till dig. Där finns även de flesta elprylar av kvalitet på lager (Eljo, Elko, Hager, Eldon etc etc) KNX kan vara svårt att hitta men det beror ju såklart på att efterfrågan på dessa prylar är extremt liten från hemmapulare.

Kvar står dina påståenden om att det inte går att få hjälp om man har handlar material själv. Detta kan stämma i vissa fall, många elektriker väljer troligen att ta ett jobb där man får hålla material och planera arbetet själv istället för att börja reda ut vad som fattas hos en kund som redan köpt "allt". Jag skulle hellre ta ett sånt jobb alla dagar i veckan. Har man inget val tar man såklart ett jobb där kunden redan köpt material. Erfarenheten säger dock att detta 9 gånger av 10 är ett mycket bökigare och omständigare jobb - man är van att själv planera och tänka ut hur ett jobb ska utföras. Detta är inget konstigt alls för mig.

Diskussionen om materialpåslag hör väl lite ihop med stycket ovan, men det känns som att vi dragit det några varv redan och vi vet alla varför marknaden ser ut så idag - allt som efterfrågas är ett lågt timpris. Jag gillar det inte och skulle hellre se att vi kunde ha ett ärligt och rättvist timpris.
 
Rikard Ågren skrev:
Jag fattar inte vad det är du snackar om ? Är det de nyinstallationer och renoveringar som vi elektriker idag gör som är undermåliga, eller är det gamla anläggningar du pratar om? Eller menar du att vi ha dålig elstandard därför att man byter ut det som är 40 år gammalt och passar på att dra jord överallt?
Hej Rikard
Det som är denna tråds problem är att man inte får hjälp av elektriker om man har en halvbyggd el-anläggning..är du med mig här?

Har man sedan en gammal anläggning så bör man ju byta och här tycker jag att man låter bli för ofta då det blir för dyrt..Själv har jag bytt allt innanför servicen 2000..

Dålig El-standard har vi därför vi inte drar runt jord i gamla anläggningar och byter gammal kabel/rör men också för att vi inte har balanserad jord centralt och fyrtråd dvs nollan rent genom hela huset till el-servicen (ingen ihopkopplad nolla och jord någonstans)

Ledsen om jag inte kan uttrycka mig så att det passar..men du vet ju hur det är med 08:x or som mig..

När man som jag har en massa KNX som ska skruvas upp och programmeras så kan man ju va knäpp.

Man måste ju sätta in varg sensor ?(månlandar projekt?)
ha det bra Rikard
 
Att kunden inte vill kosta på och förnya sin föråldrade elanläggning är knappast något man kan lasta elektrikerkåren med.
 
Då har du ett femledar system. Problemen med att färdigställa halvfärdiga anläggningar brukar ligga i att kunden blir upprörd när man påpekar att det som tidigare är utfört inte fyller "kraven" och tror att dom kommer att bli lurade. Jag som yrkesman vill/får inte fortsätta med en anläggning som inte uppfyller "kraven" utan att först rätta till felen. Jag har vid ett flera tillfällen lämnat kunder som inte accepterar mina krav på att utföra arbetet enligt gällande krav. Val av matr. och arbetsmetoder kan kunden naturligtvis välja men jag förbehåller mig rätten att vägra utföra saker som inte jag kan stå för, skulle det bli nått bekymmer i framtiden kommer jag tveklöst att ställas till ansvar och pekas ut som "skurken" som inte gjorde som han borde.
 
Rikard Ågren skrev:
Du har kommit med en rad påståenden som är helt felaktiga och som bemötts i denna tråd:

Det behövs inga specialverktyg för att skruva med en elanläggning. Alla verktyg som en elektriker använder (i en normal villainstallation alltså) går att köpa på Jula, C&O etc

Det elmaterial vi använder går också att köpa på Jula och C&O, dock har de ofta lite sämre kvalitet på grejerna. Vill man ha bra kvalitet kan man vända sig till en nätbutik, t.ex. Elbutik.se , expressel.se etc etc. Har de inte de prylar du vill ha är det bara att leta upp e-nummer hos tillverkaren och skicka till nätbutiken så tar de hem grejerna till dig. Där finns även de flesta elprylar av kvalitet på lager (Eljo, Elko, Hager, Eldon etc etc) KNX kan vara svårt att hitta men det beror ju såklart på att efterfrågan på dessa prylar är extremt liten från hemmapulare.

Kvar står dina påståenden om att det inte går att få hjälp om man har handlar material själv. Detta kan stämma i vissa fall, många elektriker väljer troligen att ta ett jobb där man får hålla material och planera arbetet själv istället för att börja reda ut vad som fattas hos en kund som redan köpt "allt". Jag skulle hellre ta ett sånt jobb alla dagar i veckan. Har man inget val tar man såklart ett jobb där kunden redan köpt material. Erfarenheten säger dock att detta 9 gånger av 10 är ett mycket bökigare och omständigare jobb - man är van att själv planera och tänka ut hur ett jobb ska utföras. Detta är inget konstigt alls för mig.

Diskussionen om materialpåslag hör väl lite ihop med stycket ovan, men det känns som att vi dragit det några varv redan och vi vet alla varför marknaden ser ut så idag - allt som efterfrågas är ett lågt timpris. Jag gillar det inte och skulle hellre se att vi kunde ha ett ärligt och rättvist timpris.
Jag tror att du och jag är överens och jag håller med dig att jag är en jobbig typ..jag tippar att om du och jag skulle samarbetat i mitt projekt så skulle jag ha specificerat utrustningen och gett dig ritningar både placeringsritning och el kopplingsschema samt ETS2 program samt uppmärkta KNX enheter.
Det betyder att jag bara skulle utnyttjat dina färdigheter i montering samt om du upptäcker något som jag tänkt fel samt om du ville föreslå någon förbättring.
Jag har humor och upplever mig själv som trevlig att arbeta med...;)

Den elektriker som ska göra jobbet kommer att få montera dra rör och kabel och bygga KNX vid mina gruppcentraler och det är det jag behöver pris på sedan...

Diskussionen kring el-marknadens dåliga funktion är ett sidospår beroende på frustrationen främst över svårigheterna att köpa utrustningen..du får förstå att jag började denna resan med porslinsisolatorer...oisolerad tråd det är ålderdomligt här i Stockholm..
 
elmont skrev:
Då har du ett femledar system. Problemen med att färdigställa halvfärdiga anläggningar brukar ligga i att kunden blir upprörd när man påpekar att det som tidigare är utfört inte fyller "kraven" och tror att dom kommer att bli lurade. Jag som yrkesman vill/får inte fortsätta med en anläggning som inte uppfyller "kraven" utan att först rätta till felen. Jag har vid ett flera tillfällen lämnat kunder som inte accepterar mina krav på att utföra arbetet enligt gällande krav. Val av matr. och arbetsmetoder kan kunden naturligtvis välja men jag förbehåller mig rätten att vägra utföra saker som inte jag kan stå för, skulle det bli nått bekymmer i framtiden kommer jag tveklöst att ställas till ansvar och pekas ut som "skurken" som inte gjorde som han borde.
Ok men jag har ju inte ren nolla tillbaka utanför servicen ut till skåpet i gatan?
Jag skulle aldrig låta en elektriker ta ansvaret för den tidigare killens jobb utan bara för sin egen montering.
Jag skulle tycka att det var helt ok att du vägrade något som du inte ansåg var riktigt men det borde man ju upptäcka på kopplingsschemat när el-killen räknar på jobbet?
Mina problem ligger inte i att den tidigare inte uppfyller kraven för allt är nytt från 2000 innanför servicen...men inte komplett och jag ska ansluta mina knx saker..
Jag tycker fortfarande att el-marknaden inte fungerar så bra som den borde kunna göra och så att vi alla får bättre el standard..ville inte trigga elkillar som jag uppfattar som justa men fast med gamla bestämmelser som inte fungerar riktigt så bra som vi behöver.
Så ta det inte personligt jag menar väl
 
byggarätt skrev:
Ok men jag har ju inte ren nolla tillbaka utanför servicen ut till skåpet i gatan?
Om du vill ha femledarsystem ut till servisen så är det nätägaren du ska prata med, inte elfirman. Före mätaren får vi installationselektriker inte vara och pilla.

Jag har inga större problem att göra jobb där kunden köpt material, och att komma överens med denne. Men som yrkesman tycker jag helt naturligt att det är mycket roligare att få göra hela jobbet själv, från planering till sista skruven.
 
Ok det märks att det är lite rejälare i Västerbotten än här i fjollträsk ..jo jag måste gräva om service ledningen men trotts att jag betalt den 15 ggr om så vägrar nätägaren min matning har ett jordproblem som kommer och går...varje gång nätägaren är här och mäter så har han juste ohm!
 
Konkurrensen i Stockholm är kanske inte den bästa. Sen finns det väl gott om kunder som gärna köper hela paketet
 
Problemet är väl även att jag inte kan lita på "kunden" som med största sannorlikhet har mycket lite koll på det som har med elen att göra, samt att jag aldrig kan chansa på att "du" håller ditt ord den dag det blir ett allvarligt fel i din anläggning. Mitt "råd" till dig är det samma som jag tror du fått tidigare, ta dit en välrenommerad elfirma ta upp en dialog och berätta vad du vill, lyssna och ta åt dig, kom överens om vad som ska göras, upprätta ett "hantverkarkontrakt" dom finns att hämta på nätet dom är mycket bra då det i framtiden inte behöver bli några tveksamheter om vad ni avtalat.
Och var beredd att betala vad det kostar, och en seriös firma gör bra arbeten men kostar, en öststats elektriker kanske kostar en bråkdel men troligtvis är även resultatet också bara en bråkdel
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.