Idag var vi förbi vårt hus (som byggs av Myresjöhus) och kollade in vår trapp som just kommit på plats. Men nu när jag tittar på bilderna så tycker jag att det ser lite konstigt ut, borde inte trappen "fylla ut" hela bredden istället för att det är en glipa mot väggen på vänster sida.

Som konsekvens av detta har vi nu också dubbla räcken där uppe vilket inte alls ser ut som vi tänkt.

Är det något som vet om det är vanligt/standard att man gör så?
 
  • trappan.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har egentligen bara egen konstruktionserfarenhet av en enda trapp och det är den som vi beställde till huset vi byggde själva i lösvirke. Den såg inte ut så där utan vagnstyckena fästes i väggarna. Jag kan inte påminna mej att jag nånsin sett den här lösningen på en trapp, kan inte se någon fördel med den konstruktionen.
Frågar Du mej skulle jag säga att "nån" mätt fel, det ska inte vara så där tror jag utan man fick lösa det på plats när man upptäckte att trappen inte stämde med hålet den skulle sitta i.
 
Det ser ut som mätfel på bredden, det är svårt att bredda själva trappen men man kanske skulle ha placerat den
så det har varit lika stor glipa uppe och nere till höger och sedan döljs med någon typ av list annars är det bara att
bygga ny trapp
 
Jag hade det likadant på ett hus en gång i tiden. Förklaringen då var att väggen som trappan stod intill var av gips och på så sätt inte kunde hantera påfrestningen av att fästa trappen i väggen. Men det förklarar dock inte varför man måste ha en sååå stor glipa.Så varför det är som på bilden kan jag ej förklara men som Jan och blev tror så tycker även jag att det luktar mätfel.
 
Det borde väl ha blivit bättre om de hade låtit mellanrummet vara i den nedre delen istället och byggt igen det med något?
 
Trappan är felgjord eller fellevererad. Väggvangen i tredje löpet ska följa väggen likadant som i första och andra löpet.
Trappan ni har fått, ska sitta i ett hus där det inte är en vägg i tredje löpet. Därför är det ett stigande räcke monterat där.
 
pinebar skrev:
Det borde väl ha blivit bättre om de hade låtit mellanrummet vara i den nedre delen istället och byggt igen det med något?
Jag sätter en tia på att de började bygga nerifrån. ;-)
 
Tror ni inte att detta hamnar i att man får prisreduktion då det är för stort jobb att bygga om så TS får tyvärr stå ut med det vilket som.
 
Ser ut som strömbrytaren till trapptändning kom på fel sida (under) alt att trappan ska gå åt andra hållet....
 
Är det bara jag som tycker dom övre stegen lutar åt vänster?
 
Stefan N skrev:
Är det bara jag som tycker dom övre stegen lutar åt vänster?
Beror kanske på bilden, men jag håller med. Ser konstigt ut, typ en sån bild som ser olika ut beroende på vad man fokuserar blicken på. :x

Fast vi har oxå en sån glipa mellan trapp och vägg. Dock skulle den sitta på högersidan på bilden i 1:a inlägget och endast från undervåningens tak och uppåt.
 
Redigerat:
Tack för alla svar! Vi har tyvärr inte fått några besked från Myresjöhus ännu, men vi ska träffa byggledaren imorgon kl 8. Det blir intressant att höra vad dom har för förklaring till detta. Ju mer vi funderar dessto konstigare blir det.

Innan vi bestämde oss för huset var vi och tittade på ett liknande hus och dom hade INTE en sådan trapplösning.

Om bilden ser konstig ut så kan det ha att göra med att vi tog bilden genom en fönsterruta..
Det är inte en strömbrytare som ska sitta under trappen så trappen går inte åt fel håll.

Bifogar ytterligare en bild där man kan ana övre delen av trappen (även denna bild fotad genom ett fönster).
 
  • trappan2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
På mitt förra hus som var byggd på 1950 talet, stenhus, var det 2 cm glipa på alla 3 sidor som övertäcktes med list. Denna trappa ser helt knasig ut! Hoppas det löser sig!
 
Immobil skrev:
Trappan är felgjord eller fellevererad. Väggvangen i tredje löpet ska följa väggen likadant som i första och andra löpet.
Trappan ni har fått, ska sitta i ett hus där det inte är en vägg i tredje löpet. Därför är det ett stigande räcke monterat där.
Tror jag med. TS har fått en trappa som hör hemma i ett annat hus.
(Undrar hur de gjorde för att få in den stora trappan där...)
 
Dubbla räcken ser ju korkat ut tom me på dina inte alltför skarpa bilder, rätt uppenbart att det är fel trapp har Du kollat i grannhuset om dom fått din?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.