Upptäckte alldeles precis att det går ett mysko rör genom hela huset, från genom källargolvet, upp genom en garderob i ett sovrum, upp till kallvinden och sen har det nog gått genom yttertaket tror jag, men någonstans i tiden har det blivit tvärs avsågat längs med. Kan det vara så illa att klanten som la om taket juli-september 2009 helt enkelt sågade av röret bara sådär? :O

Nere i källaren är det målat med silver(?)färg, i garderoben är det tapetserat med samma tapet som är tapetserad inuti garderoben och uppe på kallvinden är det bara svart och oisolerat.

Längst upp, under brädorna i yttertaket, stank det kraftigt av mögel. Det såg ut att blåsa ut ur röret för spindelväven (?) rörde rejält på sig. Det såg fuktigt ut i mynningen, men det var svårt att se i och med att röret är avsågat precis kant i kant med hålet det en gång har mynnat ut ur och den nya takpappen ligger bara några mm ovanför.

Mögeldoften var bedövande i värmen från min 500 W halogenlampa som jag tagit med upp och höll i så att jag kunde inspektera och fota. Jag kommer att ringa Anticimex på måndag morgon och be dem komma hit fort som attan och ta en titt!

Är det någon som vet vad det är för ett mystiskt rör som går genom mitt hus?
 
  • 01.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 02.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 03.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 04.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 05.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 06.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ett avloppsrör den delen som går upp på kallvinde är avluftningen och om den inte går ut genom taket ska den ha en backventil
 
Ursäkta dum fråga, men varför går det ett avloppsrör genom källargolvet och upp igenom hela huset? Var börjar det och varför och vad är syftet? Inget är inkopplat på det vad jag kan se? Går det få ut det genom taket igen och om inte, hur får man dit en backventil i så fall och vad ska den vara bra för? Vill lära mig! :)

Edit: Det luktar ju inte avlopp om det och det måste ju vara varm luft som kommer upp i och med mögelbildningen. Ser väl ut som röta med?
 
Har du badrum och toalett i källaren? Det där ser ut som ett avluftningsrör till avloppet. Det ska i såfall gå hela vägen ut genom taket, och inte vara avsågat under taket som i ditt fall
 
@ raceman: Nix, den översta/första bilden är som det ser ut nere i källaren där röret kommer upp genom källargolvet. Under det golvet finns det bara mark. Sen går alltså röret rakt upp igenom huset utan att något är inkopplat såvitt jag vet. Toaletten på boplan ligger en bit ifrån, men jag kan ju inte lova att den inte är ansluten via rör genom golv/väggar??
 
Raceman skrev:
Det ska i såfall gå hela vägen ut genom taket, och inte vara avsågat under taket som i ditt fall
Jag misstänker att det borde gå igenom, med tanke på att träet är avsågat runt röret. Men jag fattar inte varför röret har blivit avsågat?
 
Är det någon slags ventilation till grunden? Bara en gissning :)
 
pink_painter skrev:
Toaletten på boplan ligger en bit ifrån, men jag kan ju inte lova att den inte är ansluten via rör genom golv/väggar??
Du kan ju göra ett test. Du har en "inspektionslucka" på första bilden. Öppna den och spola lite i toaletten/handfatet, så ser du om röret är anslutet
 
Kan det vara till ett avlopp som ej används längre?
 
Det där är alltså avluftningen till ditt avlopp i huset och inget annat... Jag har en likadan som går från källaren (dock ansluten i ett Y till toaletten på övervåningen) som fyller precis det syftet - Avluftning.
Avluftning har man så det inte skall bli baksug i hela system när du tex spolar i toaletten - Att tex vattnet som ligger i vattenlåsen åker med i fartvinden så att säga.. Som slutar med att man får en öppen kanal genom handfat och troligen en ganska dålig doft i badrummet.

Med tanke på att ditt går ut på taket så behöver man ingen backventil..
 
Klart att avluftningen kan komma ur källargolvet - NGN brunn har du väl i golvet i källaren?
 
om det finns avloppsrör ( vask, toa) inkopplade till detta stamavloppsrör du visar på bild så kan dom finnas under golvet och därför kan inte ses.
Du kan inte känna lukten för det drar i undertaket och kanske vädrar den varma, fuktiga illaluktande avloppsluften. Spola vatten på övre våningen och lysna till röret i källaren om du kan höra att det rinner inne så upptäcker du kanske vad den är till och om den behövs :).
Om du konstaterar att avloppsstammen används så får du såga av ca 50cm där på vinden och montera en vacuumventil = avluftningsventil för avlopp.
En sån ventil släpper inget ut men släpper luften in när man spolar. En vvs firma har en fin verktyg för att såga av gjutjärnsrör :).

Vid takomläggning har man underlättat för sej och sågat av det som stack ut.
Normalt använder man inte ett så grovt stamrör till avluftning men det fanns tydligen överskott av dom på bygget och man drog samma diameter hela vägen ut. Ingen fel i det :).
gaia
 
På bild två ser det minsann ut som att röret svänger av? Stämmer detta eller är det ett Y och ngt är anslutet? Knacka lite med en hammar/mejsel/kniv och kolla om det är en förgrening eller om det är enbart en böj. Dessutom - Tänk efter vad du har åt - DET hållet...

Är det en förgrening så är det minann ett avlopp och resten upp till vind är för avluftning.
 
slacker skrev:
På bild två ser det minsann ut som att röret svänger av? Stämmer detta eller är det ett Y och ngt är anslutet? Knacka lite med en hammar/mejsel/kniv och kolla om det är en förgrening eller om det är enbart en böj. Dessutom - Tänk efter vad du har åt - DET hållet...

Är det en förgrening så är det minann ett avlopp och resten upp till vind är för avluftning.
Jag tror du har rätt! Röret kommer ju upp i min sovrumsgarderob och toan ligger en kort bit snett därifrån. :)
 
Precis varit ute på promenad och av en händelse gick jag en sväng inom "garaget" och där låg minsann något jag hade i bakhuvudet: En genomföringspanna av betong! Och inte bara det, intill låg även en påse med avloppsluftare med kragrör och förankringsboja. När jag och exet lät lägga om taket för snart två år sedan så införskaffades tydligen de här grejorn och jag har inte haft nån koll. Tydligen inte exet heller, för han har inte sagt något om det här.

Jag tog över huset vid bodelningen och kan äntligen renovera hej vilt här hemma! Har redan lagt om golven i entrén och hallen och snart klar i stora sovrummet. Lite annat smått och gott med och badrumsrenoveringen är precis påbörjad och då upptäckte jag ett snett eternitrör = badrumsventilationen (egen tråd) och nu upptäckte jag dessutom det här inte-längre-lika-mysko-röret haha :)

Nu ska jag alltså bara hitta någon som kan hjälpa mig att montera på den här takpannan och avloppsluftaren i efterhand. Vem vänder man sig till? VVS-are utan svindel?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.