Det kan ju vara lött under tejpen
 
Fast hade inte isoleringen ändrat form då.. det gör det när jag löder, under 20v etc, ej 230v ;)
(Lödtennet brukar ju krypa upp under isoleringen)
 
Nej det är inte lött under tejpen. Kopplingen går till på följande sätt: Tag till FK:n lång i dosorna skala en dm med isoleringen kvar i änden, vrid ihop, tejpa, klipp, tejpa färdigt. Jag har sett pågående arbete hur han gör. Det intressanta är att i en dosa kan det vara två konex och tre tejpskarvar, i en annan kan det vara konex på alla och i den tredje bara tejpskarvar. Vidare kan det vara "rätt" färg på alla tejpskarvar i en del och kanske bara vit tejp på andra. Ofta gulgrön tändtråd i kuloinstallationer, skarvar i rör mm.

En intressant koppling: Nu ska ett 400V element kopplas in, men inga lediga säkringar, då lägger man det på två enfasgrupper (olika fas). Hur upptäckte jag det, jo: Jag var där och jobbade, drog ur säkringen, ok spänningslöst, jobbar när plötsligt lampan tänds med ett underligt pulserande ljus: elementet kallar på värme (elektronisk termostat) skickar fasen från den andra gruppen genom elementet in i "min" grupp genom lampan och till noll. Tur att jag ej höll i fasen e dyl.

Tjejen i lokala ICA affären tyckte det killade i fingrarna när hon svabbade, oj där har stått en frys och kabelstumpen sticker upp ur golvet med spänning på..

I dom flesta mätarskåp i bygden ligger ett 16A trefasuttag direkt på utgående huvudledning, utan säkring mer än huvudsäkringarna...även 20 o 25A. Så var det även på mitt eget hus innan (20A h-säkr). Dett är antagligen en kvarleva från tröskuttagen som man ofta återfinner på gamla ladugårdar (direkt på skenorna i grpcentralen).

Rättelse: han har ej hållt på sen 40-talet, men hans far startade firman då och han började kanske på 50-60 talet och tog senare över.
 
inst.-mäst. skrev:
I dom flesta mätarskåp i bygden ligger ett 16A trefasuttag direkt på utgående huvudledning, utan säkring mer än huvudsäkringarna...även 20 o 25A. Så var det även på mitt eget hus innan (20A h-säkr). Dett är antagligen en kvarleva från tröskuttagen som man ofta återfinner på gamla ladugårdar (direkt på skenorna i grpcentralen).

.
Jo tack, en sån där rostig 3-pinnars "handske" vid mätarskåpet, numera bara utbytt mot ett 16A CEE uttag...:|
jorden i bästa fall ansluten.. och fasföljden inte helt enligt standard, utan vad det blev...:D
 
Min erfarenhet är att det tyvärr inte är allt för ovanligt med sådana elektriker på mindre orter
 
Hittade bilden på nätet, men misstänker att den borde vara av intresse här
 
  • el-uttag-dusch.jpg
jan_af_lisoe skrev:
Hittade bilden på nätet, men misstänker att den borde vara av intresse här
Jänkedusch så det visslar om det..
 
nån har nog photoshoppat dit det uttaget! dom har allt regler i USA också.. (sen kanske dom inte följs iofs..)
 
Med lite tur(?) så kan det vara en "skylt" i en butik för kakel eller annat, kanske?
 
I Asien på landet är det ju lite si och så med säkerheten "det finns ju så många människor" Gulgröna ledningar har jag aldrig sett.(Funkar ju ändå) Lysrör är populärt som gatubelysning; en ballastdrossel , en tändarhållare och två lysrörshållare monteras på en brädbit eller bambustav.
Men har man ingenting att montera på kan lysröret hänga i två "sockerbitar" med tändaren i en l en passande lampsockel (såg det ut som). Drosseln hängde också i ett par sladdstumpar. Fungerade och man kunde ju tydligt se att det var rätt kopplat:D
 
Här är ännu en tokighet jag hittade i somras. Inte tillräckligt med N och PE klämmor?
Skala-vrid-tejpa-färdigt.

Numera är centralen bestyckad med PE-N-skena, rätt antal autsäkringar och JFB. Dock är järnkapslingen kvar, den sitter i 60 år till, en plastkapsling är väl bara pulver då...
 
  • penskarvB.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Förutom den där PEN-tvinna-tejpa-grejen så ser korgen som är upphängd i en kabel att tillhöra kategorin tokigheter, om än inte "värsta kopplingen" :)

(För övrigt är det lite knäppt att du nog är tvungen att vara producentansvarig CE-mässigt för kapslingen om du byter till automatsäkringar i den, men du går fri om du monterar nåt plastskit...)
 
Skulle byta en taklampa igår på toaletten. När jag plockat bort den gamla så ser jag att doslocket som den hängde i hade smält till något som såg ut som en hängande slemblob. Det enda som höll kvar lampan i taket var sladdarna (som var skarvade med sockerbitar) och att den var fastmålad.

Känns väl tryggt...
 
corre skrev:
Dagens ris får nog gå till denna killen.... Hitta felet ;)
[länk]
d^_^b

//Patrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.