Prexis! Tack för en riktigt trevlig kväll! Dessa ölkvällar brukar bli en höjdare så oxå denna gång! Bra initiativ av jac att ta med inköpta woodworking böcker!
Hoppas alla kom hem ok!

/Masse
 
Yes box, tack för i afton!
 
Japp, än en gång kan man konstatera att man är lyckligt lottad som bor i Skåne. Tillställningar som dessa verkar ju vara svåra att få till norr om Hallandsåsen ;) Nåväl, vissa "Norrlänningar" försökte åtminstone delta via sms.
 
Hade en lösning pågång för returfrakten till civiliserade Blekinge, men den sprack:@

Men jag fick glatt måla lite källarväggar o tak istället medans ni var tvugna att förgifta er med massa alkohol:x
 
Verkligen toppentrevligt!
 
Jättetrevligt att träffa er allihop igår kväll.
 
Masses skrev:
Prexis! Tack för en riktigt trevlig kväll! Dessa ölkvällar brukar bli en höjdare så oxå denna gång! Bra initiativ av jac att ta med inköpta woodworking böcker!
Hoppas alla kom hem ok!

/Masse
Absolut! Tack alla för en trevig kväll! Blev imponerad av att se att alla redan var uppe och gjorde inlägg, men så såg jag att jag var en av de få som la mig.. :)

Jac: Frågan du undrade om jag ställde, låt miog formulera den så här: Om du skulle köpa bara en enda av dina jig-böcker, är det då den stora Taunton som skulle stå överst på listan?

--- Mats ---
 
Tur för dig Benjamin, stackars alla oss som blev förgiftade ;D
 
Jag får också tacka för gårdagen, mycket trevligt som förväntat.

...na ninna na ni nanna, na ninna na ni na...

...BOKTIPSET...

Det är alltså denna boken Mats talar om:
http://www.tauntonstore.com/taunton...igs-fixtures-sandor-nagyszalanczy-070832.html
Jag hittade den på Foyles i London när jag var där i höstas och det var nog den som var förstahandsvalet. När jag nu ändå var där så lät jag den andra slinka med också, den var dessutom väsentligt billigare.

Den andra generella boken var från Wood Magazine:
http://www.woodstore.net/buyoownshjif.html

Om jag nu jämför de två så innehåller den från Wood Magazine betydligt mer detaljerade ritningar och mer avancerade konstruktioner. Nu är det ju amerikanska mått och standards som används så ritningarna har man ingen direkt nytta av. Dvs, det går nog inte att bygga rakt av utan man måste räkna om ganska mycket. Sedan gör de "allt" med hjälp av dado-blades också så arbetsmetoderna kan ivarjefall inte jag kopiera rakt av. Slutligen så tycker jag de flesta jiggarna kanske är lite väl avancerade, lite väl mycket "overkill" om man säger så.

Boken från Taunton är inte lika detaljerad i sina konstruktionsbeskrivningar och jiggarna verkar generellt lite enklare att göra. Den innehåller dock massor av bra fotografier så det är inga problem att bygga själv utifrån dessa även om exakta mått (som vi antagligen ändå inte har någon nytta av) inte alltid anges. Sedan tycker jag det finns fler tips som man kan ta till sig när man gör sin egen design. Allt är inte lika färdigt på något sätt. För min del är det ändå huvudsakligen principen jag är ute efter. Man kan väl säga att här visas lösningen på ett problem snarare än en färdig produkt.

Boken från Wood Magazine är ine dålig men själv lägger jag nog hellre 5 timmar per jigg och gör två stycken än att jag lägger två-tre helger på att bygga den ultimata superjiggen som löser samma uppgifter. I slutänden så använder ivarjefall jag ändå böckerna mest som inspiration och för att få tips på hur jag skall gå till väga. Mått och annat måste ju ändå anpassas till respektive verktyg, material och andra "lokala" förutsättningar.

Så efter denna mer ingående analys (nu har jag suttit och bläddrat i 2 timmar för att inte ge fel svar) så blir resultatet detsamma: Boken från Tanton är förstahandsvalet. Den är dessutom mer lättillgänglig och mer lättläst med en trvligare layout, tycker jag.

...na ninna na ni nanna...
 
Ja sen var det ju två till som handlade specifikt om bordssågar, hur man väljer, arbetar med och sköter dem och naturligtvis en hel del jiggar. Dessa var nog inte de mest relevanta i frågeställningen just nu och jag orkar inte gå in på detaljerna. Den ena var även den från Taunton ("läsarnas egna" tips från Fine Woodworking) och den andra från Popular Mechanics. Bägge fick följa med hem från Axminster när jag köpte min GTS10.
 
jac skrev:
Jag får också tacka för gårdagen, mycket trevligt som förväntat.

...na ninna na ni nanna, na ninna na ni na...

...BOKTIPSET...

Det är alltså denna boken Mats talar om:
[länk]
Jag hittade den på Foyles i London när jag var där i höstas och det var nog den som var förstahandsvalet. När jag nu ändå var där så lät jag den andra slinka med också, den var dessutom väsentligt billigare.

Den andra generella boken var från Wood Magazine:
[länk]

Om jag nu jämför de två så innehåller den från Wood Magazine betydligt mer detaljerade ritningar och mer avancerade konstruktioner. Nu är det ju amerikanska mått och standards som används så ritningarna har man ingen direkt nytta av. Dvs, det går nog inte att bygga rakt av utan man måste räkna om ganska mycket. Sedan gör de "allt" med hjälp av dado-blades också så arbetsmetoderna kan ivarjefall inte jag kopiera rakt av. Slutligen så tycker jag de flesta jiggarna kanske är lite väl avancerade, lite väl mycket "overkill" om man säger så.

Boken från Taunton är inte lika detaljerad i sina konstruktionsbeskrivningar och jiggarna verkar generellt lite enklare att göra. Den innehåller dock massor av bra fotografier så det är inga problem att bygga själv utifrån dessa även om exakta mått (som vi antagligen ändå inte har någon nytta av) inte alltid anges. Sedan tycker jag det finns fler tips som man kan ta till sig när man gör sin egen design. Allt är inte lika färdigt på något sätt. För min del är det ändå huvudsakligen principen jag är ute efter. Man kan väl säga att här visas lösningen på ett problem snarare än en färdig produkt.

Boken från Wood Magazine är ine dålig men själv lägger jag nog hellre 5 timmar per jigg och gör två stycken än att jag lägger två-tre helger på att bygga den ultimata superjiggen som löser samma uppgifter. I slutänden så använder ivarjefall jag ändå böckerna mest som inspiration och för att få tips på hur jag skall gå till väga. Mått och annat måste ju ändå anpassas till respektive verktyg, material och andra "lokala" förutsättningar.

Så efter denna mer ingående analys (nu har jag suttit och bläddrat i 2 timmar för att inte ge fel svar) så blir resultatet detsamma: Boken från Tanton är förstahandsvalet. Den är dessutom mer lättillgänglig och mer lättläst med en trvligare layout, tycker jag.

...na ninna na ni nanna...
Tack för bra svar. Ja måttskillnaderna gör mig inget, det är mer principer och idéer jag vill ha. Dado-blads jiggar faller ju helt bort med en CMS, likaså föredrar jag också fler enkla jiggar framför en superjigg. Din analys låter förträfflig och träffsäker, tack för utförligt svar.

--- Mats ---
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.