Min tanke är så här, det finns ett hus som FK har, det heter Entitan. Så som det ser ut utvändigt vill jag ha fast med lite ändringar, tex farstukvist. Jag är ute efter att kunna bygga ett nytt hus i den gamla lantliga stilen, men tänka till på detaljerna. Men jag vill kunna påverka allt inuti, planlösningen är helt okej.
Köpa kök från tex. IKEA, ha extra höga golv lister och och bredare tak lister, välja egna dörrar och beslag, Sätta in något eget gammalt fönster mellan tex kök och matrum. Alltså få ett "tomt" hus så jag kan "inreda" det själv. Förstår ni hur jag tänker??
Vet att man kan ta bort tex kök på ett FK hus, men att avdraget är extremt litet, vilket i slut ändan skulle bli dyrare att inte ta deras kök. Jag antar att det är lika med allt som "följer" med huset.

Någon som vet om det är möjligt, eller om det skulle skena iväg i pengar.
 
Vi ritade själva och byggde i egen regi. Problemet med en jmf är att vi gjorde det 1987-88 så ev. har reglerna för vad som är ok att göra ändrats.
Vi utgick från timmerstommen på ett gammalt torp, ritade ett nytt hus på och utanför stommen. En kompis-arkitekt gjorde om ritningarna så dom dög i byggnadsnämnden sen köpte vi virket som behövdes, göt sulor/plintar och byggde.
På "den tiden" kunde man ha svärfar som byggledare men byggnadsinspektören la in några extra besiktningar i början tills han såg att vi kunde bygga hus.

Är inte så säker på att jag skulle göra om det men det var kul som fan när vi höll på :p
 
Vad häftigt Jan-Å! Är det lite som Enk-projektet?

Anna, liknande den husmodellen finns hos flera hustillverkare och jag tror att du kan skissa upp ungefär hur du vill att det ska se ut, vad som ska ingå (bara skalet verkar det som du är intresserad av) och begära in offerter på det. Du kan då också räkna på prisskillnaden mellan att köpa färdiga väggelement och att bygga allt i lösvirke. Det är många som bygger enligt kundens ritning: http://www.byggahus.se/pdf/byggahus-jamforelse-av-sveriges-hustillverkare-2010-del-1-av-4.pdf
 
Jag håller på just nu o bygger lösvirke eftersom vi inte hittade någon som ritar suteränghus som vi ville ha det. Plus att vi fick ett pris på ett hus från en leverantör vars grundritning vi ändrat enligt våra önskemål. Prislappen låg på 3,8 milj från husleverantören. Det var förvisso nyckelfärdigt ( NF) men otroligt för dyrt för oss.
Jag hade redan räknat på lösvirke innan vi hittade leverantören och då hamnade hela min budget inkl tomt, elanslutning, avlopp, vatten och 160 m2 garage på 4 milj.

Jag räknar med att vi sparar 40% i totalkostnad men jag har lagt många 1000 timmar plus att svärfar och min far lagt ner ca 1000 timmar också.
Sambon sliter med att ta hand om vårt gamla hus och 2 små barn så alla jobbar hårt.

Hoppas att vi blir inflyttningsklara till sommaren men huset är på långa vägar inte klart.

Självtillfredsställelsen är hög men det sliter på förhållande och ekonomi.

Anders
 
Anna_Löf skrev:
Någon som vet om det är möjligt, eller om det skulle skena iväg i pengar.
Jag förstår inte riktigt vad din sista fråga gäller, men om det är rubriken på tråden du syftar på: "Rita eget och bygga i lösvirke, någon som gjort det?" så svarar jag: Ja, jag till exempel.

Naturligtvis skenar det iväg i pengar, vilket bygge gör inte det, men tanken är att det ska skena betydligt mindre än om man köper på entreprenad.
 
andersmc skrev:
Jag förstår inte riktigt vad din sista fråga gäller, men om det är rubriken på tråden du syftar på: "Rita eget och bygga i lösvirke, någon som gjort det?" så svarar jag: Ja, jag till exempel.

Naturligtvis skenar det iväg i pengar, vilket bygge gör inte det, men tanken är att det ska skena betydligt mindre än om man köper på entreprenad.


Var lite distraherad när jag skrev det sista....
Det är klart att det är möjligt, allt går väl om man har pengar :)

Som jag har hört så är det mycket dyrare att rita eget och bygga i lösvirke än att ta ett nyckelfärdigt hus från någon husleverantör.
 
Marlene Eskilsson skrev:
Vad häftigt Jan-Å! Är det lite som Enk-projektet?

Anna, liknande den husmodellen finns hos flera hustillverkare och jag tror att du kan skissa upp ungefär hur du vill att det ska se ut, vad som ska ingå (bara skalet verkar det som du är intresserad av) och begära in offerter på det. Du kan då också räkna på prisskillnaden mellan att köpa färdiga väggelement och att bygga allt i lösvirke. Det är många som bygger enligt kundens ritning: [länk]

Tack för ditt svar!!
 
Lindhult skrev:
Jag håller på just nu o bygger lösvirke eftersom vi inte hittade någon som ritar suteränghus som vi ville ha det. Plus att vi fick ett pris på ett hus från en leverantör vars grundritning vi ändrat enligt våra önskemål. Prislappen låg på 3,8 milj från husleverantören. Det var förvisso nyckelfärdigt ( NF) men otroligt för dyrt för oss.
Jag hade redan räknat på lösvirke innan vi hittade leverantören och då hamnade hela min budget inkl tomt, elanslutning, avlopp, vatten och 160 m2 garage på 4 milj.

Jag räknar med att vi sparar 40% i totalkostnad men jag har lagt många 1000 timmar plus att svärfar och min far lagt ner ca 1000 timmar också.
Sambon sliter med att ta hand om vårt gamla hus och 2 små barn så alla jobbar hårt.

Hoppas att vi blir inflyttningsklara till sommaren men huset är på långa vägar inte klart.

Självtillfredsställelsen är hög men det sliter på förhållande och ekonomi.

Anders


Förstår att det sliter i både förhållande och plånboken.

Visst kan jag/vi tänka oss att göra lite själv men det mesta ska göras av snickare.
 
Jag beklagar mig absolut inte. Däremot måste man vara på det klara med att det kostar på både förhållande o ekonomi att bygga det mesta själv.
Vill båda parter så går det.

Fördelen med att göra mycket själv är dels att du får det som du vill ha det och du behöver inte lägga pengar på snickare etc.
Nackdelen är att det tar tid och jag får inte någon inkomst om jag snickrar på heltid.

Min egen uppskattning är att jag nog kanske skulle sparat 10-15% om jag skulle ha gjort all projektledning själv men anlitat hantverkare till allt. Det skulle gått betydligt snabbare men jag hade förmodligen inte hunnit ta beslut i alla små detaljer som jag nu kan gå o fundera några timmar på innan jag bestämmer mig för hur jag vill ha det.

Hoppas att ni blir nöjda med ert val hur det än blir.
 
Anna_Löf skrev:
Som jag har hört så är det mycket dyrare att rita eget och bygga i lösvirke än att ta ett nyckelfärdigt hus från någon husleverantör.
Inte för mig i alla fall.
 
Ta kontakt med http://www.huskomponenter.se/
De har inga kataloghus utan bygger modulhus där du får bestämma själv hur huset ska se ut och vad som ska ingå.
Ungefär samma priser som fiskarheden men du kan fritt välja hur mycket du vill ska ingå utan att avdragen blir löjligt små.
 
Redigerat:
Har ritat eget och bygger lösvirke med totalentreprenad. Kostnad om man räknar bort tomt och markarbeten, ca 17kkr/m2

//Andreas
 
Mikael_L
Vi har ritat själv och bygger själv.
Blir helt klart mycket billigare än entreprenad, men många egna arbetstimmar går det ju, som sliter på förhållande, plånbok och framtida pension.

Jag tror att rita själv, bygga i lösvirke med hjälp av snickare och göra en del mindre moment själva blir en hel del billigare än att köpa färdigt hus från husfabrik inkl hela entreprenaden av någon säljare.
Men det hela hänger i stor grad på att få tag i en redig snickare. Man måste lyckas undvika att få en slusk som inte alls bör vara i byggbranschen.
 
Att bygga själva som vi gjorde var förstås billigare än att leja bort det till hantverkare i kronor räknat, vi byggde 11/2 plan 165 m2 för ca 600 000 när vi sålde -94 värderade bankens gubbe byggkostnaden till det dubbla.
Å andra sidan gjorde jag, min far och svärfar sjukt många oavlönade timmar som vi också kunde ha valt att använda till att jobba extra för att ha råd med hantverkare för att bygga huset, så det beror väl lite på hur man räknar om man tjänar på det.

Den stora fördelen som jag ser det är att jag/vi hade koll på varenda spik, regel, bräda etc etc som huset var byggt av, vi visste var alla el-rör var dragna, var v/a låg, var rören till centraldammsugaren satt osv. OCH vi visste att det inte var fuskat på ett enda ställe nånstans!
Kuriosa: vi högg faktiskt en hel del av timret själva också som sen sågades upp till byggmaterial som vi köpte tillbaka så att säga, men det kanske är lite överkurs :p

Dessutom lite coolt att ha ett hus som ingen annan hade och som man "byggt själv" :)

Såg inte ditt inlägg tidigare Marlene, vet inte vad Enk-projektet gör men ska kolla det genast :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.