skalman1 skrev:
Ja man behöver nog göra det, fast numera använder jag en modell från essve som är lite annorlunda men ändå ungefär likadan. :)
Jo det finns ju bättre kvalitet än Biltema tack och lov. De som är bra är svåra att dra av!
 
Utmärkt att det finns en vettig ersättare. Nu blev jag nojjig och funderar på allt som jag har satt fast med frallor, och som nu kommer att ramla ned.
 
Mr Handyman skrev:
Jo det finns ju bättre kvalitet än Biltema tack och lov. De som är bra är svåra att dra av!
Precis.

Den här använder jag nu (essve) och den är riktigt bra!

ImageVaultHandler.aspx
 
skalman1 skrev:
Precis.

Den här använder jag nu (essve) och den är riktigt bra!

[bild]
Samma tjocklek som dom Franska?
 
Det där är väl vad man kallar montageskruv.
 
Mr Handyman skrev:
Det där är väl vad man kallar montageskruv.
Nej, en montageskruv har nästan helt platt skalle, och är oftast ph
 
Daniel_N skrev:
Nej, en montageskruv har nästan helt platt skalle, och är oftast ph
Precis.
ImageVaultHandler.aspx
 
skalman1 skrev:
Precis.
[bild]
Och med 4,2mm tjocklek, eller?
 
Springare skrev:
Och med 4,2mm tjocklek, eller?
Ja det brukar dom väl vara, jag skulle i allafall inte vilja dra en 10x150 skruv med ph-skalle. :)

Annars finns ju lite andra roliga skruvtyper.
 
  • thumbnail68.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Springare skrev:
Och med 4,2mm tjocklek, eller?
Jag har bara sett 4,2 respektive 4,8.
 
mattiasp skrev:
Så här skriver Jula:

1. Härdad metall är kanske något ospecifikt
2. Härdning är i sig sällan bra mot korrosion. Varmgalvanisering är bättre.
3. Jula är ena riktiga stjärnor..
Jamen skit i vad Jula skriver...det är HECO-skruvar från Hillerstorp i Småland...http://heco.se/ inget importerat Kina-skräp..
 
Daniel_N skrev:
Nej, en montageskruv har nästan helt platt skalle, och är oftast ph
Ja, såklart! Det var något annat namn jag tänkte på som jag inte kommer på.
 
MathiasS skrev:
Sedan jag hittade dessa:

[länk]

har jag helt slutat att använda franska. Ser ingen anledning att gå tillbaka till franska.

Dras med skruvdragare + spärrskaft sista biten. Behöver ingen förborrning heller.

Jag citerar mig själv för nu börjar vi diskutera samma skruvar som vi pratade om för två år sedan (dock ej fabr Essve i detta fall).
 
Exempel på både genomgående och franska. Genomgående för bättre draghållfasthet och franska (istället för härdad träskruv) för bättre hållfasthet i sidled.
Vi kom på att vi ska ha någon hammock, hängstol eller liknande här under, så jag hittade en gammal 100x100-stolpe så man kan skruva fast fästen i. Har svårt att tänka mig något bättre än franska i detta specifika fall, annars använder jag det sällan.

lite teflonspray och spärrskaft. (Har inte hittat mutterdragare på rea ännu... :))
 
  • Träkonstruktion under en balkong med synliga genomgående och franska bultar i stolpar och balkar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träbjälke förstärkt med metallvinkel och bultar för draghållfasthet och sidohållfasthet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.