NF Eksjöhus Trend Valm 161 m2. 2.500.000 Lysekil, Västkusten.

Utrustat med isolerat dubbelgarage
Bergvärme och 300 liters kombitank
10 m2 extra i vardagsrum
Braskamin

Exkl Tomt och anslutningar. Grund ingår från markbädd.
 
Är första dagen som jag har inloggning här så vet inte riktigt ännu hur man startar en ny tråd, men kan kolla senare. Tomten är plan och grundschaktad av JM som ägde den innan. Tanken var att man skulle bygga grupphusbebyggelse, men man avbröt i samband med att finanskrisen startade och har nu sålt kvarvarande tomter, där man alltså kan välja hus och tillverkare helt själv. Vilken djungel. Har dessutom uppmärksammat att hussäljare i vissa fall är som bilsäljare, man får be om att få kund. Då åker de förstås fetbort. En skulle ha ringt mig vid ett flertal tillfällen förra veckan men har ännu ej återkommit, en annan skulle ringt mig igår morse, men ringde på eftermiddagen och sa att han glömt ringa mig. Jesus, om jag skulle behandla mina kunder så, så hade jag nog inga stålar att bygga hus för idag...
Fick ett par kalkyler till idag:
Värsåsvillan Villa Varnhem 2883000 (ser väldigt trevligt ut detta hus)
Trivselhus C014 2838000 (är tydligen något hus Äntligen hemma har byggt och finns som visningshus i Älta från och med kommande helg)
Trivselhus B 006 3424000 (fint men 1½ plan och på tok för dyrt tycker jag)

Nån som lyckas pruta på sina nybyggda hus när man kan välja hus o leverantör?

Är det värt att lägga till för bergvärme? Huset kan tydligen bli mera värt i framtiden då och kostnaden är "endast cirka 45tkr".

Har också sett att garage/carport skiljer en hel del mellan olika tillverkare. Kanske läge att välja hus från en leverantör och garage från annan? Eller gäller då andra priser för garaget om man ej köper huset där? Vissa ska ju ha 400 tkr för dubbelgarage och idag såg jag en som låg runt 200 tkr. Viss skillnad på toppen av kalkylen.
 
Jättefina hus du tittat på. Bra pris på Värsåsvillan tycker jag, men det var inte inkl puts, väl?
TH B:006 var nog dyrt pga garaget. Starta en egen tråd nu, jag vill inte skriva för OT här.
 
Det är gjort nu, tack.
 
Fick dessa uppgifter idag via telefon av en försäljare i Vimmerby. Totalentreprenad.

Lönneberga 138, 2.7-2.8 mkr
Designhouse 139, 2.1 mkr
Designhouse 122, 1.9 mkr
Designhouse 93, 1.5 mkr
 
Tissanova skrev:
Fick dessa uppgifter idag via telefon av en försäljare i Vimmerby. Totalentreprenad.

Lönneberga 138, 2.7-2.8 mkr
Designhouse 139, 2.1 mkr
Designhouse 122, 1.9 mkr
Designhouse 93, 1.5 mkr
Är de här priserna inkl grund o kostnad för det lilla markarbetet med den och exkl all övrigt markarbete?

Jag har precis fått hem katalog från vimmerbyhus och smålandsvillan. Synd att de första inte har några priser nånstans, de har väldigt tilltalande planlösningar.
 
Ni som redan gjort era husval, på vilka kriterier valde ni? dvs självklart så står priset för en av de viktigaste kriterierna, men hos flera tillverkare så skiljer ju även vad som ingår. Den som verkar billigare från början kanske sen inte blir billigare i slutändan på grund av flera tillval och ändringar.

Hur gör ni med garage? Förhandlar ni in det med husleverantören eller satsar ni på att beställa detta separat? Kan ju bli lite knepigt det senare då man ju vill ha garaget lite i stil med huset antar jag. Samtidigt medger en del hussäljare att det är billigare att ta in entreprenad på det själv.

Eksjöhus verkar ju onekligen ha en hygglig prissättning när jag tittat igenom tråden igen och jämfört med de offerter och prisuppgifter jag fått. Ex vis verkar Trivselhus ha flera fina hus men ligger högt i pris.
 
Fick lite flera priser nu från Eksjöhus:

Rönnäs 2940521 inkl, bergvärme, byggelskåp, avgift för bygglov, kvalitetsansvarig, uttorkning och fuktmätning
Balans Valm 2434884 inkl allt ovan
Lönneberga 3073587 inkl allt ovan

Balans Valm har ju ett tilltalande pris men saknar nog cirka 20-25 kvm boyta, kan man bygga det större?
Lönneberga är för dyrt tycker jag. Över 3 mkr åker bort än så länge iaf.

Eksjöhus känns annars som en seriös och bra leverantör, eller någon som har annan åsikt? Finns ju ett par iaf i tråden ovan som byggt eller bygger Rönnäs vad jag förstår?

Kan man lita på de energivärden och kostnader för uppvärmning som huslev uppger?
 
Nattnätterska: Han sa att grunden (platta) ingår och att det är totalentreprenad. Jag vet faktiskt inte om markarbetet brukar ingå men tror inte det. Finns säkert de som vet bättre än jag :). Vi funderar starkt på ett Smålandsvillan då vi inte har så stort behov av hög standard, tar gärna ett garage och ett altangolv plus lite smått o gott för de pengarna som det skulle kosta att köpa ett som är snäppet högre i standard.
 
Grund brukar i allmänhet ingå, däremot ej mark- schaktningsarbete och/eller sprängning, som eventuellt kan behövas, allt detta tillkommer normalt.
 
Med känsla skrev:
Fick lite flera priser nu från Eksjöhus:

Rönnäs 2940521 inkl, bergvärme, byggelskåp, avgift för bygglov, kvalitetsansvarig, uttorkning och fuktmätning
Balans Valm 2434884 inkl allt ovan
Lönneberga 3073587 inkl allt ovan

Balans Valm har ju ett tilltalande pris men saknar nog cirka 20-25 kvm boyta, kan man bygga det större?
Lönneberga är för dyrt tycker jag. Över 3 mkr åker bort än så länge iaf.

Eksjöhus känns annars som en seriös och bra leverantör, eller någon som har annan åsikt? Finns ju ett par iaf i tråden ovan som byggt eller bygger Rönnäs vad jag förstår?

Kan man lita på de energivärden och kostnader för uppvärmning som huslev uppger?
Balans Valm tillhör Egna hem serien och har en låst planlösning pga fast ritningar m.m så den kan du nog tyvärr inte bygga ut. (om du inte "låser upp" planlösningen först. En ringa summa på ca 150.000.

VI ska bygga Trend Valm ur samma serie i sommar och har kommit fram till att Eksjöhus har en ganska hög standard om man jämför med vissa andra hustillverkare. Den stora nackdelen för vår del ligger i avsaknad av dubbelt skivmaterial i innerväggarna som dock är isolerade. Sen är panelen på väggen i snålaste laget. Underbrädorna är inte mer än 10-12 mm medans lockbrädorna är vanliga 21 mm tror jag.

Vi valde hus utifrån planlösningen först och främst. Vi hade redan bestämt att hus med trappa mellan två plan går bort. (bor i sutteränghus idag)

Energi uppskattningen som fabrikanten uppger är nog ganska rimlig. Framförallt om det är ett beprövat koncept. Jag vet att hustillverkaren monterar in en egen elmätare som dom avläser och kontrollerar under två år. Det är krav från staten om jag inte fattat fel.

Ett råd: Gör som vi, speca ner ALLA frågor som ni överhuvudtaget kan komma på ni vill ha svar på och mejla säljaren.
Vi har nog ett par hundra frågor med svar dokumenterat i mejlboxen. Allt ifrån hur antenn kabeln på taket leds in i huset till priser på garage isolerat eller oisolerat.

En bra sak med eksjöhus är att du får fullt avdrag får vad du än tar bort ur standard leveransen. Både på arbete och produktkostnad.
 
Tycker det är lite väl saftigt att Eksjöhus tar 150 000 för att låsa upp ritningarna. Iofs så fick vi ett pris på 100 000, men det kanske skiljer över orterna. Jag tyckte det var mycket redan där, framförallt för ett enkelt hus som Balans utan vinklar.

Istället blev det Trivselhus för vår del och full frihet att ändra i deras Wise serie som har väldigt bra pris. Deras arkitekt ritade ett hus från scratch åt oss. Det blev inte dyrare än motsvarande Eksjöhus, snarare tyckte vi att vi fick mer för pengarna.

Angående fulla avdrag är det bra med Eksjöhus om det verkar stämma i realiteten. Hos andra leverantörer är det ofta så att man får för dåligt tillbaka för att det ska vara värt att ta bort något och ersätta med eget. Om det är ett problem beror ju dock mycket på vad som ingår från början och om man är nöjd med det eller inte...
 
  • Gilla
Caesell
  • Laddar…
Med känsla skrev:
Fick lite flera priser nu från Eksjöhus:

Rönnäs 2940521 inkl, bergvärme, byggelskåp, avgift för bygglov, kvalitetsansvarig, uttorkning och fuktmätning
Balans Valm 2434884 inkl allt ovan
Lönneberga 3073587 inkl allt ovan

Balans Valm har ju ett tilltalande pris men saknar nog cirka 20-25 kvm boyta, kan man bygga det större?
Lönneberga är för dyrt tycker jag. Över 3 mkr åker bort än så länge iaf.

Eksjöhus känns annars som en seriös och bra leverantör, eller någon som har annan åsikt? Finns ju ett par iaf i tråden ovan som byggt eller bygger Rönnäs vad jag förstår?

Kan man lita på de energivärden och kostnader för uppvärmning som huslev uppger?
Jag håller på och bygger ett Rönnäs just nu, det är inte klart så jag kan inte säga något om uppvärmningskostnaderna ännu dock ;) Energiberäkning är dock gjort och den beräknades på en inomhustemperatur om 21,4 grader och med NIBE 750, inte bergvärmepump, och hamnade på 44kwh. Jag var även på mässa i helgen och passade på att prata lite med NIBE då det varit en del intrimmningsproblem med deras 750 från andra ägare tidigare (jhenrikj har jag för mig t ex) och enligt NIBE så har det huvudsakligen berott på att de inte hunnit få ut ventilationstekniker (?) eller vad det nu var i tid när det varit kallt osv, vilket gjort att de gått felinställt. Jag har ingen aning om hur det egentligen ligger till men fann någon form av tröst i det faktum att de medgav att det varit problem som de var medvetna om och jobbade med att rätta till.

Vad det gäller val av hus och skäl så tittade även vi inledningsvis på Balans valm, men var sen inne i ett visningshus och kände just att det var för litet, planlösningen och utformningen på Rönnäs passade oss perfekt och vi tyckte om utseendet och tänket och allt annat. Det i kombination med intrycket av Eksjöhus som leverantör gjorde att vi till slut valde dom. Som andra nämnt så är Balans billigt pga den låsta planlösningen. Kan även bekräfta att det stämmer att man får fullt avdrag för det man ändrar i innehållsspecifikationerna. (T ex 9 900:- för varje duschhörna)

Vi har gjort vissa mindre ändringar i planlösningen och med några fönster. Inklusive grund och uppskattade markarbeten på 350' hamnade totalkostnaden för oss på 3,3 miljoner. Vi har valt att inte göra garage i första vevan.

Ett tips angående byggel är att inte hyra byggelskåp utan köpa ett på blocket och sen bara beställa tillfällig anslutning, du får utan problem igen pengarna för skåpet när husbygget är klart. Det betalar sig betydligt bättre än x antal kronor i månaden i hyra.
För att
 
Tack Timmelstad, många intressanta inputs där. Talade med Eksjöhus säljaren ikväll och har väl ungefär samma uppfattning som du att Balans Valm är ett fint hus men känns lite för litet när man ändå slår på stora släggan och skall bygga. Hade nog tänkt mig 170-190 kvm även om vi inte behöver så mycket, men tänker lite på andra handsvärdet också när jag är rädd att 150 kvm kan vara för litet när det ändå totalt går lös på minst 3,7 mkr inkl tomt för detta hus utan garage/carport. Har försökt kika lite på kostnaden för garage utanför husleverantörerna, bl a på trådar på forumet. Det verkar ändå vara svårt att få ett bra garage under 200 tkr skulle jag tro inkl grund. Du hade relativt höga markarbetskostnader, var det mycket sprängning eller stor tomt som måste fyllas? Fick själv en uppskattad kostnad idag från annan husleverantör som sa 160-180 tkr som jag kände var mer än jag trodde när tomten ändå är grundschaktad av säljaren. Men måste tydligen höja upp tomt och grund jämfört med vägen, då tomten sluttar lite också och ligger lite lägre än en granne och lite högre än den andra grannen.
 
Med känsla skrev:
Tack Timmelstad, många intressanta inputs där. Talade med Eksjöhus säljaren ikväll och har väl ungefär samma uppfattning som du att Balans Valm är ett fint hus men känns lite för litet när man ändå slår på stora släggan och skall bygga. Hade nog tänkt mig 170-190 kvm även om vi inte behöver så mycket, men tänker lite på andra handsvärdet också när jag är rädd att 150 kvm kan vara för litet när det ändå totalt går lös på minst 3,7 mkr inkl tomt för detta hus utan garage/carport. Har försökt kika lite på kostnaden för garage utanför husleverantörerna, bl a på trådar på forumet. Det verkar ändå vara svårt att få ett bra garage under 200 tkr skulle jag tro inkl grund. Du hade relativt höga markarbetskostnader, var det mycket sprängning eller stor tomt som måste fyllas? Fick själv en uppskattad kostnad idag från annan husleverantör som sa 160-180 tkr som jag kände var mer än jag trodde när tomten ändå är grundschaktad av säljaren. Men måste tydligen höja upp tomt och grund jämfört med vägen, då tomten sluttar lite också och ligger lite lägre än en granne och lite högre än den andra grannen.

Jag har en tomt på 1237 kvm. Den är delvis kuperad och nedre delen ligger halvmetern under väghöjd. Övre/bakre delen ligger 2 meter högre, där är huset placerat. Jag har behövt kapa en hel del träd. Jag har behövt fylla ut befintlig grund från en gammal sommarstuga med källare, jag har behövt spränga i fram och bakkant på övre delen för att få jämnt att ställa plattan på, jag har behövt en väldig massa extra fyllnadsmassor för att anlägga väg/uppfart upp till övre delen utanför huset. Med tanke på mängden arbete skulle jag inte säga att det varit överdrivet dyrt.

Ett annat tips är att oavsett vad du får för kostnader för markarbetet, budgetera för 100' extra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.