H
Tossegubbe skrev:
Fast lägstakravet är eg ointressant för man vill veta vad man har i näven inte hur dålig den får lov att vara, dessutom kan den vara sämre om det står angivet på förpackningen.
På förpackningen till muttrar brukar det stå angivet vad dom har för ytbehandling dimension stålkvalitet osv
Som jag skrev så följer det en standard. Denna finns på SIS.SE där står även vilka laster och belastningar som gäller för standarden samt övriga högre klassade skruvar. Har du en 10 mm fransk skruv så tåler den mycket i drag och skjuvbelastning. Vad den tåler vid åtdragning tittar de inte på då detta inte är intressant i detta sammanhanget. Och det är klart en fördel att förborra om man har en grövre dimension.
 
Jobbat idag med att sätta upp några överskåp från IKEA vilket inte blivit lättare av att jag inte haft optimala verktyg - läs tegelvägg, borrat med bosch skruvdragare utan slag. När alla skåp äntligen var uppe och jag skulle efterdra alla skruvarna efter att ha justerat så att alla skåp satt rakt etc så drog jag naturligtvis av en av skruvarna, en fransk 10 mm (10/62S) av märke STABILT köpt i paket med nylonplugg på Bauhaus.

1. Är det skitskruv jag har köpt eller är det fullt normalt att man drar av franska 10 mm med spärrnyckel? Jag tog inte ens i särskilt hårt och vågade därefter knappt dra åt övriga skruvar.

2. Är svagheten på franska specifikt i vridmomentet eller behöver jag vara rädd att övriga knäpper av så fort jag lastar grejer i skåpen?

3. Har någon tips på hur jag gör i skåpet med den avbrutna skruven? Varje skåp har två fästpunkter och jag har ännu inte tagit ställning till om jag ska ta bort stödlisten. Skåpen är naturligtvis ihopskruvade med jag är osäker om jag vågar förlita mig på de andra skåpens infästningar och detta avser dessutom ett ändskåp, dvs det fäster bara mot andra skåp åt ena hållet (väl på den sida skruven gick av men ändå). Jag antar att det enda blir att flytta infästningen och borra upp ett nytt hål men kan detta i så fall göras "inifrån" skåpet eller behöver jag ta ner det, borra och plugga och sedan sätta upp det igen? Funkar det i så fall att dra ur franska ur universal nylonplugg och därefter dra i dom igen?

Skåpen är IKEA:s köksskåp FAKTUM stl 80x92.

Många frågor men hoppas någon vill tipsa en amatör.
 
1.) Det finns väldigt olika kvalitet på dem, vissa går nästan inte att dra av, andra (från t.ex. Biltema) kan vara väldigt ojämna i kvalitén. Normalt skulle jag dock inte kalla det.
2.) Kan inte hållfasthetsprinciperna särskilt väl, men de två krafterna är i alla fall inte likadana (om de ens kallas krafter). Jag skulle alltså inte vara rädd för att de skulle gå av.
3.) Expanderbult är enkelt på det viset att man gör ett hål med samma diameter i både skåpets baksida och i väggen, till skillnad från med pluggar. Kanske inte ska dra superhårt i teglet, men det lär fungera. (Jag satte expander i tegel förra veckan, fast fick för stora hål, troligen på grund av glapp SDS-chuck, och fick kleta i Plastic Padding också.) Om den sitter bredvid den avdragna franska skruven kommer den dra in skåpet över den också så den bär.
 
Tack för svaret! Expanderbult har jag ingen erfarenhet av men ska absolut kolla detta. Tyvärr brast skruven för långt in för att jag ska ha någon nytta av den.

- Kan spikplugg vara ett alternativ i detta fallet?

- Fortfarande intresserad av förmodad hållfasthet på befintliga skruvar.
 
P
Kan du inte använda en skruvutdragare och sen sätta i en ny skruv i samma hål?
 
Johan_Andersson skrev:
Tack för svaret! Expanderbult har jag ingen erfarenhet av men ska absolut kolla detta. Tyvärr brast skruven för långt in för att jag ska ha någon nytta av den.

- Kan spikplugg vara ett alternativ i detta fallet?

- Fortfarande intresserad av förmodad hållfasthet på befintliga skruvar.
Spikplugg fungerar definitivt. Har satt upp mängder av regler med spikplugg, och det sitter som berget med fördelen att de kan skruvas ur enkelt. Nackdelen är priset...
 
p.lundgren skrev:
Kan du inte använda en skruvutdragare och sen sätta i en ny skruv i samma hål?
Enligt min erfarenhet är Franska skruvar av för mjuk kvalité för att det ska funka med en sådan skruvutdragare. Testade den varianten utan större framgång för ett tag sedan.
 
Jag insåg hur mjuka biltemas franska skruvar var när jag skulle dra i några vid ett beslag.
När dom var nästan helt iskruvade (8x120) så gick dom av, ganska kasst när jag körde med en gammal modell av hitachis 14,4v skruvdragare.
 
skalman1 skrev:
Jag insåg hur mjuka biltemas franska skruvar var när jag skulle dra i några vid ett beslag.
När dom var nästan helt iskruvade (8x120) så gick dom av, ganska kasst när jag körde med en gammal modell av hitachis 14,4v skruvdragare.
De är väldigt mjuka, jag brukar gå upp en eller två storlekar om jag ska använda dem.
 
Ergo skrev:
Enligt min erfarenhet är Franska skruvar av för mjuk kvalité för att det ska funka med en sådan skruvutdragare. Testade den varianten utan större framgång för ett tag sedan.
Intressant, detta har jag aldrig provat. Vilken dimension på skruv hade du då det inte fungerade? Och var det en konisk eller icke-konisk skruvutdragare du använde (hur den icke-koniska fungerar har jag inte fattat bara att det finns två typer)?

Fortfarande intresserad av hur ni tror det är med hållfastheten i återstående skruvar? Är det just i vridmomentet de kan gå av eller finns det risk att jag "hänger av" dom när jag lastar grejer i skåpen?
 
Redigerat:
Mr Handyman skrev:
De är väldigt mjuka, jag brukar gå upp en eller två storlekar om jag ska använda dem.
Ja man behöver nog göra det, fast numera använder jag en modell från essve som är lite annorlunda men ändå ungefär likadan. :)
 
Så här skriver Jula:
Träskruv i härdad metall anpassad till användning såväl ute som inne. Härdningen gör att skruven är skyddad mot korrosion. Skalle med sexkant.
1. Härdad metall är kanske något ospecifikt
2. Härdning är i sig sällan bra mot korrosion. Varmgalvanisering är bättre.
3. Jula är ena riktiga stjärnor..
 
Forbo skrev:
Bortsett från att de här är dyrare än franska så tycker jag att de är oslagbara, de har skärande spets och är bra härdade.
[länk]
Jag har använt en till utseendet lik skruv från Grabber i stället för fransk skruv. De var löjligt bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.