Lim är alltid lim och lim släpper snarare förr än senare, allra hellst smältlim, något sämre är nog svårt att hitta om man strävar efter hållfasthet och ålderbeständighet.
Lim sitter ju heller aldrig hårdare än den skit som man aplicerar limmet på, ganska självklart så det behövs knappast några djupare förklaringar/hänvisningar och limmet kommer garanterat att släppa innan ens garantin gått ut.
 
spik99 skrev:
norrbottenstorpet, det är väl så med elmatr. att allt som inte är utprovat och "godkännt" är förbjudet. Man ska VETA och inte tro att det man använder inte nu eller på sikt kan ugöra en fara.
Tack, det var äntligen en förklaring till de påståenden som dyker upp här.

Jag tror dock knappast att alla andra fasad, vägg och takfärger, tapetlim, vävlim osv. och övriga substanser som kan komma i kontakt med klamrade kablar är prövade och godkända.

Personligen skulle jag nog aldrig själv göra en hel installation med bara lim, däremot när andra del av installationen är klamrad och kabeln dragavlastad har jag svårt att se några direkta problem. Men jag kan hålla med om att 50-års perspektivet är svårt att förutse.

Nåja, jag har fått svar så jag ska ge mig nu. Tack för alla svar
 
Inte för att jag vill vara petig, men Steinels lim är ett mycket bra lim för att fästa dosor, slang, rör mm. MEN det är inte godkännt för att fästa kabel
 
Förmodligen skulle väl ingen normal människa (mig själv inräknat :) ) få för sig att limma kabel direkt, men det utesluter ju inte att det faktiskt skulle funka, produktbeskrivningen är ju lite luddig på slutet (... m.m.). Och att det uttryckligen är otillåtet vet jag inte om jag kan hålla med om.
 
Det är väl som spik99 skrev, det ska vara provat och "godkänt" är det inte det är det inte tillåtet att använda i en elinstallation.
 
steve5432 skrev:
Undrar fortfarande vart de 50000 tog vägen, och varför diskmaskinen inte fungerade, och vad det är för fel att koppla hällen till 1fas? Hur ofta har man 3fas i en lägenhet? Hade varit trevligare att man hde lyft väck hällen, filmat inkopplingen och på vilket sätt den frångått tillvärkarens specar, samt förklarat hur man egentligen borde gjort, istället för långa inzooningar på gråtande människor. Vi förstååår att familjen inte mår bra av att ha sådana typer hos sig, det behöver inte göras övertydligt.

/S
Undrar själv också över de där 50.000 - även om de drog om all el i lägenheten så borde det inte kosta såpass mycket. Däremot 3-fas i lägenhet beror nog lite på hur gammalt huset är och var någonstans det ligger. Har bott i tre bostadsrätter samt några hyresrätter och endast en hyresrätt (en etta) hade enfas. Alla andra har haft 3-fas. Lägenheten jag bor i nu är byggd 1947-48 och det har funnits 3-fas sedan det byggdes (Elcentralen är orginal).

Håller med dig att de borde lyft och visat vad som var fel på kopplingen, nu får man ju gissa sig till det (halva spisen funkar kanske). Lite väl snyftigt avsnitt tyckte jag också - att sedan killen var oförskämd vid första mötet borde väl göra honom utan jobb får vi hoppas. Vid andra mötet då han konsulterat advokaten var han med medgörlig och inte så tuff - han försökte väl rädda ansiktet och kanske framtida jobb också.

Men programmet gör samtidigt att fler slipper luras av duperande och vältalande amatörer som inte har i branschen att göra, jag hade varit fullständigt vansinnig om någon gjort ett sådant amatörjobb hemma hos mig och sedan haft mage att kräva betalning för det innan alla felen var vidgjorda. Killen måste som andra påpekat haft stora rabatter på RKK och troligtvis även på smältlim och silikon. Han som gjort jobbet har nog aldrig hört talas om eldosor eller kabelkanaler.....
 
Har en kompis som har en fastighet i sten som är byggd för mer än hundra år sen. Väggarna är putsade i omgångar och att borra upp klammer har vissat sig vara omöjligt. Han vill bevara gamla looken i huset.

Så vi har smältlimmat en hel del kabel i hans hus, sen har vi fogat den med latex och sist målat över den. Vi har inte fogat så den nogonstans blivit dold,

Menar ni att det vi gjort är helt fel?


vill själv tro att detta är säkrare (och helt klart snyggare) än att försöka få fast den med klammer som bara lossnar hela tiden. Får väl åka dit o megga om 25 år o se om isoleringen frätit sönder kabeln.. Tror det e bullshit.
 
Ah, man kan väl sätta upp kabel med tuggummi om man nu vill det. Det viktiga är ju att förlägningen är på ett säkert och överskådligt sätt.
Sitter där jordfelsbrytare så ger den ju en kontinuerlig isolationsövervakning, -behövs ingen meggning.
 
Är den limmad, fogad och övermålad lär kabeln sitta fast. Och är det kulo eller EKLK så finna ju dessutom en mantel som jag tvivlar kan frätas sönder av dessa produkter

Megga får man ju hoppas att ni gjorde innan strömmen slogs på första gången
 
Ja vi meggade första gången, Men det pratas ju om att kabeln skulle ta skada på sikt, Det var de jag menade med att megga den om 25 år så kan jag ge er ett svar då =)
 
dell4 skrev:
Så vi har smältlimmat en hel del kabel i hans hus, sen har vi fogat den med latex och sist målat över den. Vi har inte fogat så den nogonstans blivit dold,
vill själv tro att detta är säkrare (och helt klart snyggare) än att försöka få fast den med klammer som bara lossnar hela tiden.
Man försöker inte klamra....man klamrar:cool:
 
haha ja visst kunde vi klammrat den. Men hur snyggt skulle det blivit? skruva upp klammern med 6*100 skruv..??

resultatet blev mycket bra så här. kabeln kommer INTE trilla ner/lossna. och om smältlimet ligger o fräter sönder isoleringen på kabeln är det ju katastrof att kabel branchen ens får tillverka så kassa kablar.När Data tele kablar är okej att limma och golvvärme kabel har jag limmat hela mitt liv.
 
Känns som att du hänger upp dig på det någon skrev om att lim kan i vissa fall förstöra kabeln. Just golvvärme kabel ingick det iaf limstänger från Thorin och då har de 100% att sakerna funkar ihop och detta lim ska ju bara hålla kabeln på plats fram tills flytspackel håller den stilla. För det är det jag har mest erfarenhet av. Smältlim släpper efter lite tid. Har läst många som fäster upp med smältlim men kluttar dit typ pl400 för att det sedan ska sitta länge. Och elsäkerheten blir svår att säkra upp i ett normalt hem om kabeln inte sitter där den ska efter 2 år.
 
dell4 skrev:
haha ja visst kunde vi klammrat den. Men hur snyggt skulle det blivit? skruva upp klammern med 6*100 skruv..??

resultatet blev mycket bra så här. kabeln kommer INTE trilla ner/lossna. och om smältlimet ligger o fräter sönder isoleringen på kabeln är det ju katastrof att kabel branchen ens får tillverka så kassa kablar.När Data tele kablar är okej att limma och golvvärme kabel har jag limmat hela mitt liv.
Smältlimet fräter inte på kabeln, men det kommer garanterat att släppa.
Om det är en kuloinstallation du gjort, så hade jag inte använt skruvklammer, hellre då APK.
Latex-kletet förändrar inget annat än att det måste se ruggigt fult ut och möjligen korrektionsfaktorn för kabeln och självklart att det sänker helhetsintrycket och värdet på det som det är uppklistrat på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.