Fendt927 skrev:
18-19 kr per kubik blir det.
Här kostar flisning 50 kr per kubik flis.
Tror du din flisare har ärende åt mitt håll?
Vet att det är billigt! Antar att det påverkar priset att han i höstas varit o flisat 800 kubik :blushing: hos mig?

F
 
analog skrev:
Fick du aldrig problem med stopp i skruvar med så långa stickor??
Nix!
De var ganska tunna så när de väl kom ned i skruven så gick det bra.
Problemet blev att de byggde tak precis över skruven och det blev så hårt så att omröraren fick problem att riva upp det!

Vi lastade detta flislass från lastbil o det hängde ihop så bra att det inte gled av ens när flaket var fullt upptippat på lastbilen! Gissa hur mycket som kom i skopan på lastaren när vi skakade till i flaket ;)

F
 
Fjodor skrev:
Passa dig noga nu dcdc för det du skriver är teoretiskt omöjligt :wow:
Du har ju fått liknande utfall som jag har fått från min panna!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Kul att vi är 2 ljugande knäppgökar på forumet vilket är en skön uppvägning till de självutnämnda genierna som hackar på mig med den samlade mobbens samtycke!


Mvh F
Nu ska vi inte hacka sönder denna tråden men hur får du likande värde Fjodor?
Är en viss skillnad på 40 l aska från 30m3 el 10 l aska från 40 m3 flis som du fått, Så stora variationer är det aldrig, Sorry men sprida löngner vinner du inget på
 
2an skrev:
Nu ska vi inte hacka sönder denna tråden men hur får du likande värde Fjodor?
Är en viss skillnad på 40 l aska från 30m3 el 10 l aska från 40 m3 flis som du fått, Så stora variationer är det aldrig, Sorry men sprida löngner vinner du inget på

Grytis hänvisar ju hela tiden till:

"Trä innehåller från grunden 0,1 - 0,5% material som du inte går att förbränna vilket hamnar i asklådan i ditt fall. Endast fakta.

Sen tillkommer det aska som ligger på 0,5 - 1,5 % beroende på förbränningsresultat. "

I det lägsta utfallet så skulle jag få 92 (o i det största : 307) liter aska med det räknandet!

Om jag skulle ha liknande askmängd (procentuellt) som dcdc så skulle jag fått 53 liter medan han enligt de lägre värdena ovan skulle få: 69 liter (och i de högre 230liter)!

Dvs. enligt Er så har jag ljugit upp volymen 5,3 ggr mot dcdc (för hans volym verkar Ni ju tro på)
Medans jag skulle ha ljugit upp det 24ggr mot vad Grytis skriver!

Vart vill jag då komma? Jo dcdc:s resultat ligger 5 gånger under vad Ni hävdar är möjligt (80% lägre än vad som är möjligt)!!!!

Notera att jag hela tiden har uppskattat min volym och det kan såklart skilja 3-4 liter beroende på hur mycket som är i skruvarna!

Jag tycker inte att det är en viss skillnad när dcdc har 5 gånger högre askhalt när Ni hävdar att den omöjliga nivån ligger 24 gånger (96%) högre än min !

Tilläggas bör att asklådornas volym på min panna tillsammans kan vara ca 20 liter (uppskattat) och med en askproduktion enligt Grytis så skulle jag få tömma var 5 dag vilket jag bevisligen inte gjort utan det är 2 tömningar sen i november!

Vänligen sluta nu att trakassera mig för det jag skrivit utan försök att acceptera att mina och dcdc:s askvolymer faktiskt kan vara riktiga!

Skälet att jag skrev detta på forumet var för att jag själv tyckte det var smått fantastiskt och ville dela med mig av fakta! Notera väl att dcdc har en ETA och det gör ju att det måste vara något annat än märket som gör att förbränningen är så brad^_^b


F
Ps. Jag trodde faktiskt inte på säljaren till min panna när han sa att han kört sin panna 2 mån. utan att tömma asklådorna men nu vet jag att han talar sanning!
 
Redigerat:
Ja men ni kan ju inte mäta askmängd i volym, det är ju vikten som räknas, och det är ju även där energin ligger.

Om ni kör ett ton bränsle så ger detta ca 0,5-1,5% aska, sen om bränslet är 6kubik snustorr kantverksflis som inte väger så mycket eller 1,5kubik pellets spelar ju ingen större roll.

Sen så mostvarar ju de flesta träslag runt 4,8kWh/kg

Tror detta kan stämma bra med tanke på fjodors höga uppskattade energiförbrukning, eller har du en energimätare på pannan fjodor?


Jag skall själv till att installera min flispanna i sommar så det är kul att höra hur ni löser det här med flisen, tror jag kommer att köpa timmer för att lägga på tork och sedan anlita en flishugg på timme.

Förrådet kommer att vara nedgrävt så man kan tippa direkt från en container.
 
Trevligt att många börjar intressera sig för fliseldning.

Här är mitt recept: har en anläggning som består av en Arimax 360 Bio-panna och en Iwabo flisanläggning, X-50. Den servar ca 1200 m2 med värme. 200 m2 är stall o garage, 400 m2 är två villor med bra isolering samt 500 m2 som är en gammal skola, dåligt isolerad. När det är kallt så får pannan jobba på bra men under en hel vinter så går det åt ca 150 m3 torr flis.

Brännaren är av typen som tänder upp vid behov, alltså inte en stoker. Den kräver torr flis då det inte går med fuktig sådan. Det ställer till lite bekymmer vid flisproduktionen att få torr flis men fördelen är ändå att man slipper risken för mögel i flisen.
Det talas för lite om denna mögel anser jag.
Drabbas du av mögelförgiftning så blir du sjuk, väldigt sjuk och väldigt länge. Riskera aldrig din hälsa för detta!

Hade väl lite igångkörningsproblem men nu funkar anläggningen klanderfritt.

Nästa bekymmer är flisproduktionen och flisförvaringen. Det har varit en hittills kostsam historia, detta med fliseldning, men jag befarar att själva produktionen av flis kan bli dyrare.

En sak har jag lärt mig i alla fall: att ta ner ris för flisning är ett idiotjobb. Köp hellre stamved och flisa upp.

Detta var min korta version av vår fliseldning. Har ni frågor så är ni välkomna åter.
Det finns mycket att berätta......
 
analog skrev:
Ja men ni kan ju inte mäta askmängd i volym, det är ju vikten som räknas, och det är ju även där energin ligger.

Om ni kör ett ton bränsle så ger detta ca 0,5-1,5% aska, sen om bränslet är 6kubik snustorr kantverksflis som inte väger så mycket eller 1,5kubik pellets spelar ju ingen större roll.

Sen så mostvarar ju de flesta träslag runt 4,8kWh/kg

Tror detta kan stämma bra med tanke på fjodors höga uppskattade energiförbrukning, eller har du en energimätare på pannan fjodor?


Jag skall själv till att installera min flispanna i sommar så det är kul att höra hur ni löser det här med flisen, tror jag kommer att köpa timmer för att lägga på tork och sedan anlita en flishugg på timme.

Förrådet kommer att vara nedgrävt så man kan tippa direkt från en container.
PRECIS!!

Men det finns de här på forumet som inte fattar att 40 kubik luftig kantverksflis inte är samma sak som 40kubik kompakt flis!

Givetvis så fattar jag ju att det är pga. att den flis jag kört är väldigt "luftig" som medgett den lilla askmängden!
Men här så skriker man bara på och upprepar sina argument in absurdum!

Eller som jag tidigare skrev: Vet man inte alla parametrar så är det svårt att få fram ett trovärdigt svar!

Tror du tänker rätt med din möjlighet att tippa i flis! Men hur löser du åtkomst av skruv osv. om du måste laga något??
Ligger pannan i ett källarutrymme eftersom du funderar på en sådan lösning?

Vi vill gärna se lite bilder från bygget!! (gärna i en oförstörd tråd d^_^b)d^_^b

F
 
Ja pannan ligger i källaren, det kommer från källaren att bli en inspektionsglugg till växellådan under fjäderomröraregolvet samt en liten servicelucka med avlastare precis vid skruvgenomföringen.

För om något fastnar så är det ju där, samt det räcker ju att lysa med en ficklampa på växellådan en gång per år så ser man att den inte läker olja eller dyl.
Man behöver ju aldrig byta olja förens det går sönder och då blir det till att skotta ut flisen i vilket fall som helst.
Men nu tror jag förhoppningsvis inte några haverier kommer att ske under min generation!

Kommer att börja gräva flisförrådet efter vårfloden.
 
Får köpa stamved för runt 150kr/kbm av en bonde här i trakten, och även jag har hört runt 50kr/kbm för flisning så det kan ju stämma ganska bra.

Det blir ju ca 110kr/kbm inte alls farligt faktiskt...
 
Fjodor skrev:
PRECIS!!

Men det finns de här på forumet som inte fattar att 40 kubik luftig kantverksflis inte är samma sak som 40kubik kompakt flis!

Givetvis så fattar jag ju att det är pga. att den flis jag kört är väldigt "luftig" som medgett den lilla askmängden!
Men här så skriker man bara på och upprepar sina argument in absurdum!



F
För dcdc stämmer det ju ganska bra med den sanna faktorn

Uppskattningsvis har 3/4 av 10 fast kubik förbrukats
1% är ca 75L, 40L i asklådan och inte helt omöjligt 35L inne i skruvarna och några liter ovanför ringen.

Vilken typ av bränsle använder du dcdc? Ser torrt ut på bilderna.
 
Grytis skrev:
För dcdc stämmer det ju ganska bra med den sanna faktorn

Uppskattningsvis har 3/4 av 10 fast kubik förbrukats
1% är ca 75L, 40L i asklådan och inte helt omöjligt 35L inne i skruvarna och några liter ovanför ringen.

Vilken typ av bränsle använder du dcdc? Ser torrt ut på bilderna.
Nu tycker jag att du presenterat dig tillräckligt och jag har nu fått nog av din dumhet!
Väljer nu att fokusera på att hjälpa andra som ska bygga istället för att argumentera med någon som inte riktigt förstår utan bara upprepar sig!

F
 
Jag skrev ju bara att det stämmer..

Om någon har en fråga så ska jag försöka svara med den lilla erfarenhet jag har. men just nu är det ingen som undrar över nåt

Din askmängd har jag lagt åt sidan och det har jag redan skrivit

Jag svara bara att dcdc askmängd är inom ramen för vad det ska vara..
 
analog skrev:
Jag skall själv till att installera min flispanna i sommar så det är kul att höra hur ni löser det här med flisen, tror jag kommer att köpa timmer för att lägga på tork och sedan anlita en flishugg på timme.

Förrådet kommer att vara nedgrävt så man kan tippa direkt från en container.
Där är jag oxå. December elräkningen på 7500kWh á 1.72 kr/kWh (all included) var ingen njutning. Vilken tur att jag eldar ved ibland (torr ved nästan slut...) och att hela huset inte är uppvärmt:wow:.
 
Hur många m2 värmer du upp nu? hur många är inte uppvärmda?
 
Hyr ut en del, 120 m2, som är uppvärmd. Resten är på 280 m2 + källare 80 m2 (värmer jag inte alls idag). Veckopendlar, om det är minusgrader måste jag ha "pys" på en del radiatorer i min del när vi inte är där. När veden började ta slut i januari blir det el och minimalt uppvärmt (kök, hall, badrum och ett sovrum) när vi är där på helgerna. sparar det jag har kvar av veden tills när vi får gäster.....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.