Som topicen lyder så är jag och min sambo i startgroparna för att bygga NYTT hus (vårat första).
Vi projekterar det hela själva, men när vi kommer till uppvärmningsbiten har vi tappat fotfästet totalt. :(

Lite information om huset:

Huset kommer vara på Ca 205m², platta på mark och fördelat på 2 våningar ( ny funkis stil) varav Ca 110-112m² på entreplan.
Väggarna 50Cm tjocka kommer ha ett U-värde på MINDRE än 0.085 och fönster omkring 0.9 .

Gjutet mellanbjälklag med antingen PEVA45 eller plannja combideck.

Det enda vi vet med säkerhet är att det skall vara golvvärme.
Men villket sätt det skall värmas på, ja det var där vi halkade så att säga...

Så nu kommer frågorna ! :D

1. Villket av följande allternativ ger MINST energiförlust/mest värme på den färdiga golvytan,
gjuta in rör/slang i plattan och bjälklaget eller lägga det ovanpå de gjutna golven i spårad EPS, typ denna -> http://www.lksystems.se/sv/LK-Syste...mesystem/Pa-barande-golv/LK-Sparskiva-EPS-16/ ?

2. Vad kostar de olika allternativen ?

3.Vattenburet system borde vara det mest ekonomiska, men då är frågan:
villken maskin ska ge värme till vattnet och vart ska den få sin energi ifrån ?
Det finns ju en del att välja på så att säga.
Frånluft/tilluft
luft/vatten (samma som ovan eller ? )
Bergvärme
Jordvärme
Solvärme
osv. . . .

4. Villken maskin/tillverkare är BÄST på att hämta energi från vad ?
Bara här på forumet blinkar det reklamer hej villt, spara upp till 53% med ditten eller 33% med datten.
Från, t.ex Panasonic Aquare,
Comfortzone, cTc, Nibe ( Fighter? ) m.fl...

5. Vart köper man de olika systemen billigast ?
Direkt från tillverkaren, eller den kunnige VVS fabron lokalt eller via nätet ?

6. Har jag missat nån länk i kedjan ? :blushing:

Huset skall uppföras i NordVästra Skåne så Ängelholm, Helsingborg, Halmstad, Hässleholm och Malmö ligger relativt nära till hands.

All kunskap, hjälp, information och länkar tas hjärtligt emot. d^_^b

TACK på förhand. :rolleyes:

/momin
 
Redigerat:
Vattenvärme som gjuts in i plattan är solklart billigast. Skiljer ganska mycket mot att köpa spårade plattor. Men vilket som är effektivast och värmesnålast vet jag ej.

Angående värmen. Solvärme räcker inte på vintern så då måste ni ha elpatron också och det blir dyrt.
Luft/vatten kostar ganska mycket och då kan man lika väl välja bergvärme som är väldigt effektivt och blir en väldigt låg värmekostnad så den är oslagbar men dyrare att installera. Men jag gråter hellre över en dyr faktura än att betal dyra elräkningar året om. Jordvärme är samma effektivitet som bergvärme men billigar att installera, kräver dock att man gräver upp några hundra meter på tomten och lägger ner en kabel så det beror ju på om man vill det eller har tillräckligt stor tomt.

Rinkabyrör är nästan alltid billigaste. Annars ta in lite offerter från lokala rörmockare.
 
Vattenburet värmesystem kan du inte vara utan.
Med så bra isolering borde en ComfortZone frånluftsvärmepump vara ett bra alternativ.
Reklamen talar för en gångs skull sanning då den är mycket bättre än andra frånluftspumpar.

Stryk luft-vatten och solvärme från listan. Luft-vatten installerar man inte i nya hus.
Solvärme är för dyrt och ger på samma sätt som luft-vatten ingen värme när värmen behövs mest.
Finns det plats för jordvärme är det kanske den mest kostnadseffektiva lösningen, man slipper kostnaden för ett borrhål.
 
Redigerat:
johanpelle:Solvärme ger visst värme eller hur har du tänkt få varmvatten? I ett dylikt hus kan då lätt få ½ av årets varmvatten "gratis". Kör man in golvvärmen i systemet tror jag man kan få 50% av energitotalen i ett sånt välisolerat hus.

Solvärme ger inget under dec-feb men resterande året har man relativt bra täckning. Jag skulle tippa på nästan 100% i 6 månader.

Sen om det är ekonomiskt försvarbart är ju en räknelek. Men räkna på att värmepump ger COP 5 kanske ern solfångare ger COP 200 ;)

Däremot kan ju tank etc dra upp kostnaden rätt mycket.

Dock tänker jag lite såhär man lägger utan att tveka 3 mille på en kåk varför då inte lägga 100' till på att få ½ av all energi "gratis" i uppemot 30 år? 100' Får man troligen i mervärde också om man skulle sälja kåken.
 
Det varma tvättvattnet blir väldigt dyrt med den metoden. Därför bör man undvika att investera i det som är olönsamt.
 
Förstår inte vad "alla" har emot solen....
 
Olönsamt är det ju inte, el är mig veterligen inte gratis och iaf jag gillar att duscha i VARMT vatten.

Enligt vattenfalls vd behöver svenskarna vänja sig vid högt elpris.

Räkna på en elkostnad på 2kr/kW (all inclusive) och solfångaren kan ta in 10-20' per år. Räknar man att värmepumpen går 100% effektivt istället (vilket den inte gör) så kostar den 2-4000' per år för att dra in samma energimängd.

Ska man tala om lönsamt så är det ju bättre då att avstå toalett, kök, bil och plattv där kan vi tala om fullständigt olönsamma saker. ;)

Blindnit:Okunskap och att allt ska kunna räknas hem (helst inom ett år) osv.
 
Golvvärme:
Ingjuten slang =Billigast
Spårad EPS-skiva ovanpå betongen =Snabbare system
(jämnare innetemp ger bättre komfort & något lägre värmeförbrukning)

Värmepump (till vatten)
Berg- /Jordvärme = Effektivt men dyr installation
Luft-Vatten = Hyfsat effektiv, billigare installation, låter lite grann utomhus
=> Pay-back tid ofta kring 12år för skillnaden i investering mellan alternativen

Ventilation
FTX =Effektivt (85%) bra inomhuskomfort (Inget kalldrag)
FLVP =Billig installation, kallras ifrån fönsterventiler
 
Vid ett hus i Passivhus-klassen så kan följande system vara ett alternativ:
* FTX-aggragat (med el-patron som kompletteringsvärme)
* Solfångare för varmvatten (de månader dom fungerar,dec-feb =el-värme).
* El-golvvärme för komforten i badrummen.

-Med denna kombination så bygger du ett billigare hus
& frågan är om det verkligen går att räkna hem ett
dyrare & energieffektivare system i ett hus med så lågt energibehov?
 
Angående solvärme menar han att när man behöver värmen som mest (vinter) ger den nästan ingenting.
Sen så ska man lägga ut 100 tusen på det och sen måste man ändå ha en till värmekälla sen på vintern eftersom inte solen räcker till.
 
Bugar o bockar för de inkommna tipsen och funderingarna, men vi hoppas givetvis på fler. :)

Som det ser ut nu alltså.
Golvvärme= ingjuten i platta samt bjälklag blir billigast men lite trögare vid tempskillnader.

Om vi nu kör på detta, vad behövs då för att få ett komplett kit så att säga?
Slangen är ju given :) och sedan speciella skenor för att fixera den.

Skall man använnda sig av olika dimensioner, alltså grövre i bottenplattan och lite tunnare i bjälklaget eller samma genom hela huset?

Villket CC är vanligast och ger jämnast värmefördelning på golvytan VS åtgång av slang (kostnad), 150, 160, 170 ?

Hur många slingor bör man dela upp det hela i ?
Bottenplan består av hall ca 9m², kök ca 21m², matsal/TV rum ca 58m², gäst/kontors rum 12m², WC Ca 5m² och tvättstuga/groventre Ca 10m².

Plan 2 har allrum Ca 23m², 2 sovrum på 13.5m² vardera, WC/Badrum Ca 9m², master bedroom inkl dressingroom på ca 20m².

Om jag inte har läst mig till helt fel information så bör man inte göra varje slinga för lång då motståndet kan bli för högt, sant eller falskt ?

Om så är fallet borde det bli 5 (1 för varje rum) slingor på våning 2 och 7 på entreplan, 3 till matsal/TV rum och sen 1 i vart utrymme.

Villka komponenter krävs för ovan nämnda fördelning ?
Det ska även gå att ändra rumstempen individuellt då alla rum inte kommer att använndas lika mycket som andra o då kunna spara lite på driftskostnaden. (?)

Skulle t.ex en ComfortZone CE65-ECO med en extra ackumulatortank CW300 klara av att ge värme till huset och samtidigt förse oss (2-4) boende med bruksvatten utan att man behöver bekymra sig ?

Eller finns det andra allternativ som gör jobbet bättre till samma eller lägre kostnad?

Tackar igen för alla inlägg o hoppas på fler förslag och funderingar. :)

/momin
 
Jag skissar på lite samma typ av bygge,det jag har funderat på är om man alls behöver ha någon värme på övervåningen? Att det blir någon/några grader kallare gör inte mig så mycket eftersom jag gillar att ha det svalt när jag sover... Sen tänket jag att man sätter frånluften uppe till FTX:en och på så sätt "suger" upp värme från nedervåningen...eller tänker jag tokigt?

//Charlie
 
...för övrigt tycker jag att EVIHEAT verkar vara ett smart system,som kombinerar sol och bergvärme....
 
Smedson skrev:
...för övrigt tycker jag att EVIHEAT verkar vara ett smart system,som kombinerar sol och bergvärme....
Ja de pumparna verkar inte gå av för hackor. :)
Länk till någon som säljer dem ?


/momin
 
Mikael_L
momin skrev:
Som topicen lyder så är jag och min sambo i startgroparna för att bygga NYTT hus (vårat första).
Vi projekterar det hela själva, men när vi kommer till uppvärmningsbiten har vi tappat fotfästet totalt. :(

Lite information om huset:

Huset kommer vara på Ca 205m², platta på mark och fördelat på 2 våningar ( ny funkis stil) varav Ca 110-112m² på entreplan.
Väggarna 50Cm tjocka kommer ha ett U-värde på MINDRE än 0.085 och fönster omkring 0.9
Har ni någon kalkyl på husets energibehov och effektbehov?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.