Ok, ligg på lite, dom kan om dom vill.
 
P
Men hur svårt är det att söka tillstånd? Tycker du att 130kr om året skulle vara mycket?
Wifi är ett öppet band vilket inte 3G är.

Förlåt men om du inte tycker att det rent tekniskt skulle orsaka skada så kan du väl berätta hur det hela funkar för du verkar ju kunna......
 
bjogul skrev:
...]@Johan Gunverth Du brukar ju ge korrekt info annars, så jag antar att det du skriver är sant. Det låter dock som en skröna. Kan det vara så att hon bodde nära vatten och kusträddningen har känslig utrustning?...
Kan nog vara så att det hade med kusträddningen att göra. Jag tycker det var mest fascinerande att de hittade henne så snabbt. Jag har inte alla detaljer och hon var väl inte särskilt stolt över utfallet. :D
 
På amerikanska siter läser man mycket om så kallade femtoceller, just i det här fallet verkar de har kommit betydligt längre. Det är ju ett "billigt" sätt för operatörerna att förbättra täckningen.
 
En följdfråga till d"e som kan":

Sedan en tid tillbaka ( 18 månader) har vi värdelös mobiltäckning i huset. Förut var den dålig, nu är den etter värre.
Det sammanföll tidsmässigt med att grannen började jobba hemifrån. Minns att han nämnde nåt om antennförstärkning. Kan det vara så att han skaffat en repeater som på någotvis slår ut våra telefonsignaler?
Eller är det så enkelt att Telia gjort något i sin mast?

Av olika skäl kan jag inte fråga grannen.
 
MathiasS skrev:
Ok, ligg på lite, dom kan om dom vill.
Det undrar jag allt, ger inte många ören för telefonbolagen... Mitt gamla mobila bredband funkade hyfsat här hos mig. Inte toppensnabbt men helt funktionellt för det jag använder nätet till. Streama lite tv, kolla forum och liknande.
En dag gick det inte att koppla upp, nähepp tänkte jag, ibland krånglade det sådär, särskilt om det var dåligt väder. Efter att i en vecka ha försökt få teckning men inte fått så ringde jag till kundtjänst och undrade vad de sysslade med, om de hade råkat stänga av en mast eller så. Killen i andra ändan på luren kollade lite på sin skärm och sa sen den numera klassiska meningen; "du bor för långt från masten så du kan inte få täckning".
Skönt med någon som talar om för mig att jag har suttit framför en blåskärm hela tiden och bara inbillat mig att jag har surfat... :rolleyes:

Lång story kort, han hävdade att jag aldrig haft 3G-täckning för jag bor 6 km från närmsta mast. Jag hävdade att det har jag visst det efter otaliga kontroller på tex bredbandskollen.se, jag har värdena sparade om han ville se men det var lönlöst, jag hade minsann aldrig haft täckning.
Idag surfar jag med ett annat märke.
 
TheStills skrev:
Men hur svårt är det att söka tillstånd? Tycker du att 130kr om året skulle vara mycket?
Wifi är ett öppet band vilket inte 3G är.

Förlåt men om du inte tycker att det rent tekniskt skulle orsaka skada så kan du väl berätta hur det hela funkar för du verkar ju kunna......
Ja, det var en kvalificerat tråkig ton i det inlägget. Jag är fullt kapabel att söka tillstånd. Jag har dock dålig tilltro till att Telia kommer vara lätta att ha att göra med för att få fram det intyg på medgivande som uppenbarligen krävs. Jag har ju hittills inte ens fått dem att förstå att det inte finns täckning här - kartan, i deras fall, är ju mer väsentlig än den faktiska terrängen.

130 kr per år är inte mycket pengar. Om det vore så att pengarna går till något. Här verkar det handla om att medfinansiera PTS.

Jag markerade i mitt inlägg med flera "väl" och ett frågetecken att jag inte är säker på den tekniska bedömningen. Även "verkar" indikerar att jag för ett resonemang som jag inte är helt säker på. Dessutom redogjorde jag rätt tydligt för hur jag tänkte, och det skulle du ha kunnat bemött, nämligen:
1) Här är otillräcklig mobil täckning för att vara användbar, dvs. det finns inte ett lokalt fungerande mobilnät att störa ut,
2) Avståndet till masten överstiger vida det område som repeatern klarar av att sända vidare på. Det framstår då som osannolikt att själva masten skulle kunna slås ut osv, utan det bör rimligen endast vara mottagningen inom repeaterns täckningsområde som kan påverkas negativt.
3) Inom ca 400 meter, det geografiska område repeatern ungefärligen täcker, så finns ingen annan. Alla närboende därutöver har opålitligt mobilnät. Dvs. det finns ingenting att sabba.

Ovan kan naturligtvis vara rappakalja, men istället för att vara sarkastisk får du gärna förklara varför det trots förhållandena ovan skulle finnas en risk för störningar på telenätet, och hur dessa skador skulle hindras av att jag informerar PTS och pröjsar dem en tia i månaden...

Jag kan väl tänka mig att i tätbebyggt område så kan det vara illa att lägga beslag på den mobila täckningen med en repeater som endast ger åtkomst till nätet för mobiltelefoner som har pairats med den osv. Men så är ju inte förhållandena här.
 
Om man inte har mottagning på sin mobiltelefon så kommer inte heller en repeater kunna ta emot signalen. Och då menar jag den repeater som Ny teknik skrev om. Godkända repeatrar använder utomhusantenner som monteras på minst 10 meter över mark, där man kan ta emot signal från närmsta mobilmast och sedan förstärka den och få ut signalen på en antenn som placeras inomhus. Repeatern förstärker åt båda håll, annars hade man inte kunnat höra den man pratar med och tvärtom.

3G och Wifi är två helt olika tekniker och repetrar för dessa är uppbyggda på helt olika sätt. Jag tänker inte gå in på skillnaderna här för då hade jag fått fylla otaliga sidor med en massa tekniska fakta.

Någon skrev att det blev sämre 3G-täckning när grannen började arbeta hemma. När en 3G-bas blir mycket belastad (många samtal, internettrafik osv.) minskar täckningsområdet något. Detta kan vara orsaken till att du upplever en sämre täckning.
 
Mja. Jag får nog förtydliga då. Mottagning finns. Men den är osäker på ett sånt sätt att du aldrig kan lita på telefonen, och du upplever störningar under samtal. Till skillnad från mobiltelefoner så är en repeater förstås stationär, och kan sättas på nån av de ställen där mottagningen är någorlunda.

Fortfarande är jag intresserad av min ursprungliga fråga; är det någon som har testat den aktuella repeatern, eller någon annan motsvarande? Och vilka erfarenheter har ni då av detta? Denna info är ju relevant även om man skulle söka om tillstånd. För jag gissar att PTS och Telia inte i sin ev. prövning av en tillståndsansökan kommer att ge sig på att garantera att jag får den förbättring av mottagningsförhållandena som jag vill ha.

Och kan någon sprida ljus över risken att faktiskt störa någon genom att sätta upp en repeater utan tillstånd, så är det förstås intressant tilläggsinfo.
 
Här är en repeater som antagligen går att få godkänd eftersom leverantören erbjuder att ombesörja med sökande av medgivande från operatör och tillstånd från PTS:
http://www.infoferenda.com/webbshop/3g-repeater/3g-repeater-paket.html

Själv har jag sip-klient i telefonen som går över det trådlösa nätverket hemma. Fungerar utmärkt och jag slipper blanda in mobiloperatören över huvud taget.
 
Hm. Det här med Sip-klient låter intressant. Har du någon länk? Något som funkar bra med Android? Är det något slags stöd för IP-telefoni?
 
Exakt, det omvandlar mobilen till en helt vanlig ip-telefon, det finns många apps att välja på, sök efter sip på market. Sipdroid är en av dom populäraste http://sipdroid.org/
 
Om jag har mobilnummer 070-123 456 78, kan jag då ställa in så SIP-klienten tar emot samtal som ringer detta nummer, samt ringer från det? Annars löser detta inte mitt problem.
 
sip-klienten kopplar du till valfri voip-operatör, dessa ger dig i regel ett fastnummer med valfritt riktnummer, sedan kan du givetvis vidarekoppla mobilen till detta nummer.

Att ringa ut är lite klurigare, det ska finnas vissa operatörer där man kan sätta valfritt nummer som CID om man bara bekräftar att man äger det.
 
Nu är det väl iofs bara en tidsfråga innan operatörerna börjar blocka detta i sina nät. Man har ju redan sagt att man ska göra det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.