Skall koppla in golvvärme och undrar om någon vet på ett ungefär vad ett wirsbo system med fördelare för 5 slingor, kontrollbox med 5 st trådanslutna termostater kostar på ett ungefär?
 
Slingorna är redan klara, behöver "bara" komplett fördelare samt kontrollbox och termostater.
 
Varför inte kolla på ex-vis Rinkaby Rör?
 
För att jag inte begriper vilka delar som behövs..
 
Men jag kan omformulera frågan: Vilka prylar krävs för att plocka ihop ett wirsbo golvfördelarsystem med kontrollbox för trådbundna termostater?
 
Varför just wirsbo? det finns ju andra fabrikat. Är du säker på att du ska kontrollboxar och trådtermostater, varför inte en innegivare bara som styr shunten, kan bli billigare och lättare att montera.
 
Blev inget bra när jag klistrade in från excel...

återkommer senare...
 
Här är beställningen i sin helhet...

Dock saknas anslutningskoppling, rak eller vinkel.

Det behövs endast ett fördelarskåp och en ram till fördelarskåpet, bortse även från PEX-slangen.
 
  • Beställning.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
styrdon 5 st 1400 kr
fördelare 3+2 20 slang 2473 kr
ändstycke 475 kr
rak ventil ? 246 kr
termostat 235 kr/st
reglercentral 505 kr
Push 23? 6070 kr

ja ungefär detta;)
 
Nu svarar jag inte på frågan, men jag tycker ni som vill handla allvarligt ska fundera på om ni verkligen behöver termostater och reglering. Jag låter värmepumpen styra framledningstemperaturen mha en utegivare. Alla gv-slingor går oreglerat. Det fungerar utmärkt och har gjort så i snart 10 år.
 
Jag håller med Mathias S.
 
MathiasS skrev:
Nu svarar jag inte på frågan, men jag tycker ni som vill handla allvarligt ska fundera på om ni verkligen behöver termostater och reglering. Jag låter värmepumpen styra framledningstemperaturen mha en utegivare. Alla gv-slingor går oreglerat. Det fungerar utmärkt och har gjort så i snart 10 år.
Kör du alltså direkt från vp till fördelare, eller har du i alla fall en shunt för golvvärmen, fast utan termostater då? Ingen tank emellan?
Jag kommer att ta värmen från acktanken, och den kommer ju kunna vara väldigt varm ibland (Lvvp +solpaneler). Om man då har shunt på tanken som styrs med utegivare kan man alltså mata fördelaren direkt från shunten på ack-tanken? Måste man strypa slingorna noggrant för att få samma värme i alla rum?

I mitt fall kommer jag att ha både radiatorer och golvvärme, åtminstone under en period av ombyggnad, så jag åker väl på att köra en extra shunt som begränsar temperaturen till slingorna i alla fall?
 
Tack för svar och synpunkter!
Har fått ett pris från rörkrökarn på ovanstående av fabrikat Wirsbo, därav frågeställningen.
Detta pris får mig helt klart att överväga en förenkling av systemet enligt era förslag..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.