Jag har försökt räkna ut hur mycket det skulle kosta att lägga in vattenburen golvvärme i ett hus vi tänker köpa, men efter att ha försökt slå upp priser för olika komponenter i diverse nätbutiker och haft problem att veta exakt vilka komponenter som behövs så börjar jag vara beredd att ge upp. Tänkte kolla om någon här har några ungefärliga priser för sådant.

Det handlar om kök/matplats/vardagsrum där vi skulle plocka ner några väggar om vi köper huset och därför känner att vi måste lägga om hela golvet också så att det blir snyggt och enhetligt. Frågan är då om det är lika bra att även plocka bort radiatorerna och sätta in golvvärme istället, eller om det skulle bli en altför stor investering. Huset har just nu vattenburen värme med vedpanna. Ytorna det rör sig om är 56kvm vardagsrum/matplats där vi skulle lägga någon lamellparkett, och 27kvm kök/entré där vi vill ha klinker. I vardagsrummet antar jag att det skulle räcka att lägga en spånskiva med utfrästa spår för värmeslingorna, plåtar, slingorna, och sedan golvet. Men i köket verkar det vad jag förstår bli lite bökigare då jag antagligen måste börja med att lägga in extra golvbjälkar och sedan golvvärmen på det och diverse skivor osv.

Så, min fråga blir då vad tror ni kostnaden kan vara för detta (ej inräknat själva golvet)? Och hur skulle jag egentligen bäst bygga upp golvet i köket om man utgår från att det är golvbjälkar med cc 60 under golvet?

Tackar på förhand om någon kan upplysa mig lite i detta för mig förvirrande ämne... :)
 
Denna har varit användbar många gånger genom åren. Jag har glömt grundförutsättningarna men det verkar handla om gv till ungefär 60kvm fördelat på fyra slingor.

rinka.jpg

om det är rätt prylar för just dig beror ju lite på hur resten ser ut och vad du har för framtidsplaner. Priserna har säkerligen ändrats sedan detta urklipp gjordes.

Det billigaste sättet att lägga gv är oftast i glespanel (22x120). I köket skulle du kunna lägga in en extra bjälke så du får cc30 och sedan lägga gles och därefter dubbla golvgips. Den lösningen har funkat i snart tio år här hemma. Jag försökte undvika spårad spån när jag byggde eftersom det var dyrt - kanske har priserna ändrats sedan dess.
 
Tackar för svaret! :)

Ok, så där är det runt 230kr / kvm, men då ingår ju inte själva underlaget (spårad skiva, glespanel eller liknande). När jag försökte kolla så fokuserade jag på lösningen med skiva eftersom att det verkade vara snabbt och enkelt att lägga. Hur mycket billigare är det med glespanelen? Har jag förstått det rätt att om man lägger med glespanel så ska man sedan lägga en golvspånskiva ovanpå det innan man lägger själva golvet? Så om jag jämför priset så är det i ena fallet en spårad skiva och i det andra fallet glespanel plus golvspån.

Blir effekten av värmegolvet sämre med golvspån mellan slingorna och golvet eller är det sak samma?
 
  • Gilla
sir_erken
  • Laddar…
1. spårad spån ,plåt slang.golv
2.glespanel.plåt ,golv...;)

Sen beroende golvtyp..=..plast+papp...sen golv
 
PX-21 skrev:
1. spårad spån ,plåt slang.golv
2.glespanel.plåt ,golv...;)

Sen beroende golvtyp..=..plast+papp...sen golv
Aha, jag tolkade instruktionerna i Uponors dokumentation som att ovanpå det spårade spånet så kan man lägga golvet direkt men med glespanel så ska man lägga golvspån, men det kanske bara är nått de rekommenderar och inte något direkt krav? Det jag läste var här, sidan 13-14:
http://www.uponor.se/~/media/Files/...ructions/BLD_UFH_5031_122009 Rorlaggning.ashx

Kan man skippa golvspån och lägga lamellparketten (+ plast, foam etc) direkt på glespanelen så låter det ju som att det borde vara billigare ja...
 
Om du ska lägga golvspån över beror på om golvet du tänkt lägga är bärande lr inte. Är golvet inte bärande är det nog bättre med spårad skiva, men med plåtarna får man vell lite bättre fördelning på värmen om jag förstår det rätt.
 
Gles+spån...är nog för tunga golv..typ Klinkers...;)

Aj fan!Du nämnde ju klinkers i kök..Kanske regla tätare där! cc 300
 
Redigerat:
Golvspånet skulle jag lägga under glespanelen om den nu måste vara där.

Om du inte avskräcks av kostnaden för spårad spån så är ju det en rättfram och enkel metod.
 
Kul att så många svarar, hjälper mycket i mina funderingar :)

Så om jag ska sammanfatta vad jag har såhär långt, låter detta rimligt?
  • Antingen spårad skiva eller glespanel + golvspån, de priser jag ser är på runt 180kr/kvm för spårad skiva och ungefär samma pris per kvm för glespanel plus 22mm golvspån (om man ska följa Uponors instruktioner).
  • Plåtar och rör och diverse annat för runt 250kr per kvm
Totalt runt 430kr per kvm, ovanpå vilket tillkommer antingen ett lamellparkettgolv för vardagsrummet eller gipsskivor + klinker för köket (även extra material för att förstärka bjälklaget i köket.

Då landar totalen för mitt projekt på runt 40000kr för 56kvm vardagsrum/matplats och kanske runt 25000 i 27kvm i köket. Låter detta rimligt tycker ni?

Jo föresten, jag antar att man skippar värmegolv och klinker på de platser där man ställer skåp i köket eller? Och en fråga till, skulle ni själva tycka att det vore värt kostnaden att sätta in golvvärme när man ändå håller på, eller skulle ni tycka det vore rimligare att behålla elementen och ha kvar pengarna?
 
Redigerat:
Till ovanstående sammanställning som Mathias bidragit med, så kan man ju fundera på

Styrenhet
Termostater
Fördelarskåp
Ram fördelarskåp
Konsolpar
Anslutningar fördelarskåp
Bockfixturer

Push 15 finns inte länger och har ersats av Push 23 om jag mins rätt.

Jag betalade tot ca 38 tkr för 65 kvm på 7 slingor. (tror det var så att ingen slinga får vara större än 13m2 då man använder 17mm rör)

Då ska noteras att jag i mitt system inte har köpt in spårad golvspån utan kommer att lägga min fördelarplåter i gles.

Hamnar då på ett pris runt 585/m2 (allt inköpt på rinkaby)
 
PCLarsson skrev:
Till ovanstående sammanställning som Mathias bidragit med, så kan man ju fundera på

Styrenhet
Termostater
Fördelarskåp
Ram fördelarskåp
Konsolpar
Anslutningar fördelarskåp
Bockfixturer

Push 15 finns inte länger och har ersats av Push 23 om jag mins rätt.

Jag betalade tot ca 38 tkr för 65 kvm på 7 slingor. (tror det var så att ingen slinga får vara större än 13m2 då man använder 17mm rör)

Då ska noteras att jag i mitt system inte har köpt in spårad golvspån utan kommer att lägga min fördelarplåter i gles.

Hamnar då på ett pris runt 585/m2 (allt inköpt på rinkaby)
Ok, och då är det fortfarande bara golvvärmen vi pratar om och parkett/klinker kommer ovanpå detta? Då blir det ju lite dyrare för mig, skulle bli ytterligare cirka 12000 för mig och totalt 77000kr för värme och golv. Blir ju en hel del när det är så pass stor yta, och då är det ändå inte ens en tredjedel av husets yta som får golvvärme... får fundera om golvvärmen är värd det eller om det duger med radiatorer...
 
Har i min kalkyl bara golvvärme med, ingen klinker eller parkett.

Lägger golvvärme på övervåningen enkom då jag har oisolerad platta på mark och kommer därför att köra med radiatorer på nedervåningen.

En fördel med golvvärme, förutom att det är skönt om fötterna, är ju att det blir lättmöblerat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.