Magnus_Andersson: Ja, om du har både radiatorer och GV så behöver du normalt en shunt till GV. Du stryper sedan in slingorna så du får rätt temp i varje rum. Rumsreglering behövs inte och kan till och med vara förödande om du liten vattenvolym i systemet och matar med VP.

Beroende lite på vilka temperaturer du har så kan du även koppla GV-shunten på radiatorkretsens retur, då kan du använda energin allra bäst.
 
AnneFi
Tänkte flika in med en fråga här. Vi har fått pris på 550kr kvm för golv värme med färdigspårade skivor och allt.
Jag ville att vi skulle se över alternativet att lägga i gles för att dra in på kostnaderna men vår rörläggare sade att det var jätte dåligt och att vi inte fick samma värme alls. Stämmer det?
 
Magnus_Andersson skrev:
Kör du alltså direkt från vp till fördelare, eller har du i alla fall en shunt för golvvärmen, fast utan termostater då? Ingen tank emellan?
Jag kommer att ta värmen från acktanken, och den kommer ju kunna vara väldigt varm ibland (Lvvp +solpaneler). Om man då har shunt på tanken som styrs med utegivare kan man alltså mata fördelaren direkt från shunten på ack-tanken? Måste man strypa slingorna noggrant för att få samma värme i alla rum?

I mitt fall kommer jag att ha både radiatorer och golvvärme, åtminstone under en period av ombyggnad, så jag åker väl på att köra en extra shunt som begränsar temperaturen till slingorna i alla fall?
Nja, jag råkar ha en shunt mellan vp och fördelare om sanningen ska fram, men den gör inte längre någon nytta eftersom jag kör samma låga temp till både kvarvarande radiatorer och golvvärme. Det fanns mer radiatorer tidigare som nu är borta. Och jo det finns en tank men den fungerar bara som volymförstorare så där har vattnet samma temp som gv.

Om du inte har vatten med rätt temp i tanken får du ju precis som du säger styra shunten med utegivare. Det är en standardlösning.

I teorin är det väl så att du ska strypa slingorna noga för att kompensera för önskad temp i rummet samt olika ytskikt/golvkonstruktioner. I mitt fall råkar jag ha effektiva golv i rum jag vill ha varma och tröga golv där jag vill ha svalt, så alla slingor står likadant. Så enkelt är det förstås inte alltid. Wirsbo hjälper dig med ett injusteringsschema.
 
AnneFi skrev:
Tänkte flika in med en fråga här. Vi har fått pris på 550kr kvm för golv värme med färdigspårade skivor och allt.
Jag ville att vi skulle se över alternativet att lägga i gles för att dra in på kostnaderna men vår rörläggare sade att det var jätte dåligt och att vi inte fick samma värme alls. Stämmer det?
Nej iprincip inte, men man kanske kan hitta något specialfall där glespanelen inte bär tillräckligt (så man måste lägga mer trä ovanpå).
 
Har tänkt koppla in en tillfällig värmekälla bestående av en elpatron i en ståltub med tillhörande cirkulationspump som jag lånat för syftet.
Hur skulle en enkel inkoppling av denna mot golvslingorna kunna se ut, och vilka delar behövs?
Längre fram i tiden kommer även några radiatorer att anslutas och därefter kommer den permanenta värmekällan att kopplas in.
 
Nej, det troligen felaktigt. Men det beror på vilken golvkonstruktion som de olika alternativen innebär. Behöver ni inte ha golvspån ovanpå glespanelen så är hans påstående felaktigt. Värmeavgivningen blir den samma. Men om ni ska betala någon för att göra jobbet så tror jag inte det skiljer så mycket i pris eftersom det tar längre tid att lägga med glespanel än spårade skivor.
 
AnneFi
Sådall hade vi lagt glesen själv. Vi betalar inget. Vi är släkt och byter tjänster.
 
MathiasS skrev:
Nja, jag råkar ha en shunt mellan vp och fördelare om sanningen ska fram, men den gör inte längre någon nytta eftersom jag kör samma låga temp till både kvarvarande radiatorer och golvvärme.
Precis så hade jag tänkt göra! Kruxet är bara hur man skall göra under ombyggnaden. Till att börja med kommer det bli golvvärme i barnens rum, sedan kommer vi successivt att renovera rum för rum och det lär ta ett par år innan det ligger golvvärme i alla rum. Surt att behöva köpa ett extra styrsystem att ha bara under byggnadstiden, för shunten behöver väl styras också?
Enligt wirsbo behövs en extra cirkulationspump till golvvärmesystemet. Har du det tillsammans med shunten eller kör du bara med värmepumpsystemets pump?
 
Shunten är en (nu) gammal Push 20 tror jag den hette. Den har ingen extern styrning eftersom detta ligger i värmepumpen, detta är väl egentligen en kompromiss men det verkar fungera bra. Shunten har en egen cirkulationspump. Nu får mina radiatorer hålla tillgodo med dem temp som golvvärmen behöver så shunten gör ingenting egentligen. Om det inte vore för att det är lite meckigt att demontera så här års kunde du ju köpa den av mig.

Om jag behöver en extra c-pump när shunten försvinner har jag inte riktigt koll på faktiskt, det behöver redas ut.
 
Ok. Jag förstår. Risken är kanske att du får för låg cirkulation utan den extra pumpen. Så shunten står alltså i ett fast läge, eller styrs shuntmotorn av värmepumpen?
Tror inte att varken du eller jag skall chansa på att jag köper shunten, men tack för erbjudandet :)
 
silversmeden skrev:
Varför just wirsbo? det finns ju andra fabrikat. Är du säker på att du ska kontrollboxar och trådtermostater, varför inte en innegivare bara som styr shunten, kan bli billigare och lättare att montera.
Vilka prylar behövs och hur skall detta kopplas för att följa ditt råd? Jag behöver golvvärmefördelare förstås, och elpatron med cirkulationspump har jag som sagt redan för denna tillfälliga lösning. Men vad mer behövs?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.