G
Funderar på att investera i en spruta. Kommer att ha ca 130kvm furutak, 14 fönsterkarmar plus ett 5-6 dörrar som behöver målas. Har först funderat på Bosch PFS 65, men tror det kanske är lika bra att satsa på den större i så fall, eller en wagner.

Vad säger ni om valet mellan
Bosch PFS 105 (1420:) eller Wagner 867e (2140:) eller någon annan?.
Priserna är från tyska ebay inkl frakt.
 
Kliv upp på en Wagner Project 115 åtminstone. Så mycket enklare att jobba med än de ovan nämnda.
Resultatet blir bättre och med mindre bök och stök. Dock är ju priset det dubbla, men ack så värt.
För att spruta 130kvm med en koppspruta så måste du nog späda och fylla på en helsikes massa gånger.

Project 115 har en 10liters behållare där du inte behöver späda färgen.

Fundera på det innan du köper.
 
G
Kommer inte att ha möjlighet att spruta allt samtidigt, utan det kommer att ske i etapper. Känns som en sådan är besvärligare att använda om man ska använda den till mindre saker, så som en enstaka dörr, möbel eller så. Hur är det med rengöring av Project 115 ?

Edit: Prismässigt skillde det inte så mycket, 2500:- på tyska ebay
 
Redigerat:
Jag köpte en Wagner 867e och hade enorma problem innan jag hittade rätt viskositet men när jag hade hittat rätt efter många om och men så var det ett nöje att måla och resultatet blev bra:)

Mitt arbete har blivit godkänt av en kompis som är målare, och kommentaren var att det var perfekt. Det går inte få bättre. En kommentar som värmde:D

Färgdamm i övriga huset får man leva med så länge det blir en massa luftsprut som det blir när man målar en öppen trappa. Men träffar bara hela färgstrålen objektet så tyckte jag inte att det var så farligt med dammningen. Vilket förutsätter rätt viskositet och lagom luftflöde.
 
S
sled skrev:
Köpte Graco minimax.
Behöver inte späda färgerna bara att hälla över i burken och spruta :)



[bild]
SLED: Har du borrat upp pluggen till din MINIMAX? Jag har nyligen införskaffat en Graco minimax och butiken sa att man måste borra upp pluggen till 4mm för att den ska spruta svensk snickerifärg bra. Några reflektioner?
 
stefannordin skrev:
SLED: Har du borrat upp pluggen till din MINIMAX? Jag har nyligen införskaffat en Graco minimax och butiken sa att man måste borra upp pluggen till 4mm för att den ska spruta svensk snickerifärg bra. Några reflektioner?
Hej!

Absolut! Grabbarna i butiken fixade detta. :)
Har därför enbart använt sprutan med uppborrad plugg.

Väldigt nöjd
 
S
sled skrev:
Hej!

Absolut! Grabbarna i butiken fixade detta. :)
Har därför enbart använt sprutan med uppborrad plugg.

Väldigt nöjd
Finns det några fallgropar eller tips du har inför min premiäranvändning av Minimax'en?
Vad kör du med för snickerifärg? Har fått tipset att Alcro's Servalac ska vara bra, men det var ju förståss en Alcro-säljare som gav det tipset =)
 
stefannordin skrev:
Finns det några fallgropar eller tips du har inför min premiäranvändning av Minimax'en?
Vad kör du med för snickerifärg? Har fått tipset att Alcro's Servalac ska vara bra, men det var ju förståss en Alcro-säljare som gav det tipset =)

Jag har kört med Caparol

Snickerigrund.
Lackfärg V 25 / V 75.

Borde fungera lika bra med Alcro´s färger.

Ta det lugnt.. är nog bästa tipset.. :)
 
stefannordin skrev:
SLED: Har du borrat upp pluggen till din MINIMAX? Jag har nyligen införskaffat en Graco minimax och butiken sa att man måste borra upp pluggen till 4mm för att den ska spruta svensk snickerifärg bra. Några reflektioner?
Butiker i Stockholm - Och kanske ett pris över disk? ;)
 
varför är det så svårt, att visa hur fina resultat ni får med ert sprutande, vi vill se bilder, och då närbild, för att se hur fint färgen flyter ut till en slät yta, som de färdigköpta fodren är.
 
saturnus: en anledning kan vara att alla inte har digitalkamera eller mobil med kamera ;)
 
Jag puffar för frågan lite längre upp då jag oxå funderar på RYOBI sprutan.
Är det ingen som provat?
 
Blodsoppen
JAG HÅLLER PÅ ATT MÅLA MIN PLASTBÅT MED BOSCH 65:AN. OM ETT PAR VECKOR SKA JAG TA NÅGRA BILDER OCH LÄGGA UT. hAR MÅLAT RELINGEN NU OCH ÄR NÖJD MED RESULTATET ÄN SÅ LÄNGE.
 
Mikael_L
Sorry saturnus, jag har länge tänkt knäppa en bild på mina lister.
Jag glömmer bara bort det hela tiden. :blushing:
 
PFS 65 kostar 999:- på Jula just nu :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.