Hej vi ska bygga nytt hus och 2 företag som vi pratat med
bygger sina nya tak med - väv, läkt och sen pannor.
Ingen råspont och papp. Jag tycker detta känns som en
väldigt osäker konstruktion. Ok om väven är intakt men om
den får en liten skada så har man ett läckage direkt. Sen kan
man också fråga sig hur lång livslängd en sån väv har.
Är det någon som har koll på denna konstruktion som
kan berätta mer. Är det pålitligt el ska vi kräva att få råspont
och papp.
Tacksam för svar.
Mvh Fredrik
 
Det är en av de nyare ideerna.. Som vanligt så kommer inte nya metoder i byggbranschen för att de är bra, utan för att de är billigare och/eller snabbare att montera.
Som du skriver - i helt oskadat skick (och därmed utan rörelser/sättningar under åren) funkar det säkert.
Men om man bygger nytt så hade jag själv aldrig köpt den lösningen.
Byggfirman måste ju kunna göra på traditionellt sätt, och om de får förutsättningen att det skall vara läkt,så får de väl alla räkna på det istället.
Det är ju som att vilja ha offert på tegelhus istället för lättbetong - du betalar och du bestämmer.
 
Om det är ett membran från ett välkänt fabrikat, så behöver du inte oroa dig. Dessutom ska det vara av genomtrampningssäker sort i och med avsaknaden av råspont.
En mycket vanlig konstruktion ute i Europa som hittat till Sverige. Visst känns det bättre med råspont, men ha inga illusioner att råsponten tätar på något sätt. Kommer vatten under membranet eller pappen, så rinner det rakt igenom råsponten.
 
Mansion of Westminster skrev:
Som du skriver - i helt oskadat skick (och därmed utan rörelser/sättningar under åren) funkar det säkert.
Membranet är inte spänt till bristningsgränsen. Dessutom är det ganska elastiskt. Vid så stora rörelser/sättningar skulle snarare huset rasa ihop.
 
Skit lösning, gör ett riktigt tak med råspont så får ni en bra lösning och kan välja yttertak efter tycke och smak.
 
Gör rätt från början och isolera taket utifrån med cellplast så slipper du dessutom kondensproblem som kan leda till mögelskador. Titta på thermisols taklösning
 
Tack för svar!
Det är mao lite som jag tänkt att det är ett sätt för husföretagen att spara pengar.
Ingen av de vi pratat med har i sin leveransbeskrivning nämnt något om takkonstruktion. Däremot är de väldigt noggranna med att visa isolering och ytterväggskonstruktion. Taket är ju det som ska stoppa väta från att komma in i huset och då känns det viktigt att det är en långsiktigt hållbar konstruktion. Gissar att det inte nämns i deras beskrivning pga att de väljer en billigare variant för att göra ett par extra kronor.
Vi har bett dem att räkna på råspont och papp nu. Ett gammalt och beprövat sätt att bygga som har utvecklats med åren. Det känns tryggare och ska det göras så är det nu.
Tack igen för era svar
 
Väven möglar i alla fall inte. Att ha organiskt material på den kalla sidan av en isolering är alltid riskfyllt. Alltså, ju mindre som kan ta skada av fukt desto bättre.

Råspont + papp hör till den tidsera då vi eldade i spisen vintertid och höll murstocken och därmed vinden varm.

Läs på mer om kallvinden fukt- och mögelproblem.
 
På ett nybyggt hus ska det inte komma ut någon fuktig luft från huset, då är det flera fel.
 
Hej,
jag ställde ungefär samma fråga för drygt ett år sedan, http://www.byggahus.se/forum/tak-vind/131986-erfarenhet-av-divoroll-underlagstak.html. Fick ganska bra svar.

Poängen med väv jämfört med råspont är inte bara kostnad utan har fler nyanser vilket du kan läsa dig till på tillverkarnas sidor.

Tvivlet från branschen tror jag mer har med tradition att göra än att lösningen och produkterna skulle vara direkt dåliga. OM det nu VAR en dålig lösning/produkter så skulle förmodligen branschorgan, försäkringsbolag etc reagera men jag har inte kunnat läsa mig till något sådant.

Lycka till!
 
Enk Projektet skrev:
På ett nybyggt hus ska det inte komma ut någon fuktig luft från huset, då är det flera fel.
Det har inget med luften inifrån huset att göra. Det bildas is/frost på råsponten på vinden, även om det inte kommer någon varm fuktig luft inifrån huset. Sedan tinar det upp, råsponten blir fuktig osv. Ökad ventilation löser inte problemet, snarare förvärrar. Det är ett dilemma vintertid för alla med kallvind. Det står mycket om det på forumet. Använd sökfunktionen.
 
Själv har jag ryggåstak i både hus och garage så det drabbar inte mej......
 
Berliner
Hej,
varför ska det inte drabba dig med ryggåstak konstruktion? Luftspaltkonstruktionen som man tyvärr fortvarande bygger är en absolut risk konstruktion och det finns många fall där det inte fungera. Tar man nu ett diffusionsöppet underlagstak uteslutar man detta i alla fall. Och bara "det har vi gjord här i alla tider eller det är anpassad efter nordiska förhållanden" gäller inte längre idag. Jag har själv haft ryggås men ägaren innan har varit slarvig med luftspalten som byggdes. Det visade sig att efter några år råsponten redan har angripits med mögel. Och om vi inte hade renoverad vårt hus hade vi inte upptäckt detta.
En annan konstruktion som man kan använda sig är att istället för råspont använda
Bauders AZS elementet. Då har man inget organiskt material som kan mögla på sparrar, och är lika stabilt som råspont. Googla lite so hittar man detta.
Och till slut på underlagstak kan man självklart välja vilket material som helst som takbeläggningen.
Berliner
 
Enk Projektet skrev:
Själv har jag ryggåstak i både hus och garage så det drabbar inte mej......
Om du har en någorlunda traditionell konstruktion på ditt tak så har du exakt samma risker som med en kallvind. Enda skillnaden är att det är mycket mindre utrymmen i ryggåstakets luftspalt. Den är kanske 25 mm i stället för 2000.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.