Jag tycker väv är en rätt bra konstruktion, speciellt om du med väv menar armerad plastfolie.

På ungefär 95% av de hus jag har tittat på (runt 20 stycken) så har det varit mögel på råsponten. Ibland för att man har släppt ut badrumsventilationen på vinden, ibland pga. att det inte finns någon ångspärr och ibland på grund av att luft kondenserar mot den kalla råsponten.

Mögel behöver fukt och organiska material för att växa. Råspont är väl bland det sämst man kan ha, eftersom den inte är inoljad, målad, värmebehandlad eller likande och dessutom rätt ojämn med små fickor där vatten kan stå still.

Vidare är råspont inte speciellt billigt och det tar ett tag att få på all råspont och sedan underlagspappen. Får man regn under denna tid, ja då kan man få mögel på en gång. Knappast optimalt.

Skulle jag bygga nytt så skulle jag definitivt köra med fiberarmerad plast, se till att ångspärren är ordentligt tät och ha effektiv ventilation.
 
Det finns inte många taklösningar till villor dom inte har organinskt matrl, anledningen till att jag har råspont är att jag har haft det på mina andra hus utan problem och förstår inte varför det skulle bli det nu.
Utan råspont är det svårare att välja ytskiktet på taket.

Lägg gärna upp bilder på era egna taklösningar så att man kan se dom olika lösningarna.
 
andersmc skrev:
Om du har en någorlunda traditionell konstruktion på ditt tak så har du exakt samma risker som med en kallvind. Enda skillnaden är att det är mycket mindre utrymmen i ryggåstakets luftspalt. Den är kanske 25 mm i stället för 2000.
Varm fuktig luft på sommaren ventileras ut vid nocken och in vid takfoten i en luftspalt på 45mm, är man på nocken så känner man hur det blåser och då borde väl fukten följa med??
Vad är skillnaden på det och väv?
Fukten på kallvinden kommer ju åt takstolarna i en lösning med väv och då möglar väl dom?
 
håller med dr fozz, armerad väv o läkt är bättre än helt spontat tak.
Vet inte vad södra sverige mest bygger med men i mina trakter bygger nästan alla på så sätt.
Och tegeltak/betongpannor är på väg bort , fler väljer plåttak vilket är både snabbare o billigare.
Dom som vill ha "tegellook" väljer terra plegel plåten som är sandstensbelagd plåt ,mycket snygg!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.