Hej,
har precis hittat underlagstaket Divoroll från Monier. En väv som fungerar i stort sett som Gore-tex; vattentätt men diffusionsöppet och skall ersätta råspont och tjärpapp.

Man skall fästa den rätt på takstolarna och sen regla upp med strö- och bärläkt. Skall gå snabbt att få ett tätt tak, billigare i inköp och arbete, plus att man kan isolera ända upp till läkten och inte behöver ha en luftspalt.

Två saker som jag i min amatörmässighet är lite skeptisk emot; just avsaknaden av luftspalt men även minskad konstruktionsstabilitet som ett normalt underlagstak i råspont åstadkommer.

Vad tror ni? Har någon erfarenhet av produkten?
 
När man frångår traditionellt byggande med råspont + papp till frihängande underlagstak, som monteras direkt på takstolarna använder man en grövre dimension på bärläkten för att tillgodose konstruktionsstabilitet, i det här fallet 45x70.

Hela idén med med diffusionsöppna underlagstak är att man skall frångå luftspalt för att få en effektivare isolerad konstruktion. Detta är absolut inget du behöver vara oroad över om du följer respektive leverantörs monteringsanvisning.
Jag vågar nog påstå att Sverige är ett av de länder i europa som ligger längst bak gällande denna typer av konstruktionslösningar. Vi är väldigt konservativa och fortsätter att traditionellt jobba med råspont + papp.
 
tack för svaret, Stylez!

Det låter ju helt rimligt med kraftigare dim på läkten.
 
Skulle denna väv fungera att lägga uppe på gamla takbrädor i istället för vanlig underlagspapp vid en renovering eller faller hela idén då?
 
Ja, det fungerar utmärkt att lägga Divoroll/diff öppna underlagstag direkt på råspont istället för underlagspapp.
Och detta kan med fördel göras istället för att använda vanlig underlagspapp (YAP 2200) då du kan låta fukten i råsponten vandra igenom duken.

Idén faller först när du väljer att lägga på Divoroll/diff öppna underlagstak direkt på befintlig underlagspapp (dvs du låter den gamla ligga kvar). Öppenheten i duken har då tappat sin betydelse då pappen under är tät.

Läs alltid respektive leverantörs monteringsanvisning då det kanske kan skilja lite i vad som rekommenderas och inte.
 
Berliner
Hej, jag har hittat det här inlägget.
Vi kommer inom kort att sälja underlagsduk med 20 år garanti här i Sverige.
Duken är absolut referenzklassificerad i Tyskland och tillverkas av en av dem stora producenten.
Om du är interesserad skickar mig ett pm.

Berliner
 
Kan man använda denna typ av takdusch, exempelvis Divoroll Prima som vindduk även i väggar?
 
Takdusch...
Takduk skulle det givetvis stå
 
Jag ringde Monier och frågade och det går utmärkt att använda som vindduk, i Norge säljs den som en allroundprodukt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.