Har eldat idag utan några fläktstopp alls, och när jag menar att jag behöver grövre rör ner till by-passen menar jag bara att jag vill ha lägre flöde i röret som går neråt, som det är nu så är det mycket högre fart på vattnet ner i 22-röret så att luftbubblorna sugs med ner och in i pannan igen..

när tankbotten kom upp i 70grader så stängde jag by-passen och då hörde man att luften äntligen fick komma ut..

körde förresten med by-passen helt öppen idag med framgång.. Nu är tanken 82-80-79

Men ska nog ta att införskaffa en motorshunt iaf när ekonomin tillåter, har precis blivit arbetslös så ekenomin är något begrönsad ;)
 
d^_^b
I början av uppvärmningen innan termostaten öppnar kan väl en del luft följa med
speciellt nu i början kommer att försvinna när pannvatten lukten kommer.
Efter en tid kommer du nog att uppskatta enkelheten med en TV ventil
och lägga pengarna på något roligare än en motor shunt;)
Laddnings temperatur över ventil nu när det fungerar?
OCH SVARET PÅ FRÅGAN :D
 
Har tyvärr ingen koll vad tempen låg på givaren lossnade, så jag körde hardcore utan givare! Gick bra det med, fingertempen sa att det nog inte var över 70 grader iaf..

Och vad backventilen är till är ett mysterium, han som monterat den missade nog kursen i termodynamik i skolan ;)
jag misstänker som du säger att den nog kan bli ett problem i framtiden..
 
_ap_
Om man ansluter pumpgruppen mellan panna och tank är det väl bra med
en backventil för att undvika att det dras upp retur vatten till framledningen?
 
Under självcirkulation kanske en viss risk föreligger, men vattnet i det röret är ju kallare och har nog ingen lust att följa med upp.. :)
 
_ap_
nej, inte naturligt men om (som sagt) pumpen sitter mellan panna och tank kommer den att suga.
då kan, i teorin man få cirkulation mellan tillopp och retur via bypass ledningen, i verkligheten
får vi hoppas vattnet tar vägen genom tanken.
 
Ja, det har du rätt i.. Om man har pumpgruppen på framledningen menar du? Man har väl alltid pumpen mellan panna och tank? :)
 
_ap_
ursäkta om jag var otydlig, självklart menar jag pumpgruppen till exempelvis huset.
 
Köpte termostater till alla mina radiatorer men har bara monterat en i sovrummet, känns som termostater var en onödig investering verkar ju funka utan dom, håller 22 -/+ 0,3 grader med bara shuntregleringen och instrypt system.. Väntar på att det ska bli -30 få man vet vilken framledningstemp jag kommer behöva :)

Är ju även lite mer klåfingersäkert när det inte finns några termostater som går att ändra på.
 
Meh..

Verkar som Matss har rätt iallafall, hade problem igen med laddningen idag, panntemp 79 ändå kokade pannan och säkventilen spotta och fräste..

Måste ju betyda att cirkulationen helt upphört, sänkte manuellt ner effekten på pannan medans jag fixtrade med ventilerna. EN sak jag inte förstår dock, när jag stänger by-passen för att endast ta vatten från tankbotten så pumpar den ju på bra ända tills termostaten har stängt, enligt mig så borde det ju betyda att vattnet cirkulerar iallafall?? Eftersom det kokar i pannan så suger ju visserligen by-passen med sig kopiösa mängder luft..

Fråga 1, kan detta fenomen uppstå med för mycket luft i tanken?

Fråga 2, om jag svetsar dit en till muff mitt på toppen av tanken vilket det ser ut som jag måste, kan jag koppla den på expröret och det fungerar, eller måste jag ha en manuell avluftare?

Fråga 3, är det något mer som skulle behöva ändras när jag ändå håller på att bygga om?
 
Brukar ha rätt ;)

1. Ja

2. Har du inte en muff på toppen redan?
 
  • Gilla
bEndel474
  • Laddar…
Tyvärr så missade mina kära tomtar som gjorde tanken att sätta dit en, mitt på alltså, jag har två på sidorna fast jag misstänker att det är vinkeljärn imellan som hindrar lufter från mitten att leta sig ut den vägen :((


btw, för att få ut luften ur tanken så öppnade jag påfyllningskranen, och då verkade det som lufter pressades ut för expkärlet nästan hoppade jämfota av all luft som strömmade ut
 
Redigerat:
Ok, man ska inte underskatta luftens förmåga att ställa till problem...
 
Jag misstänker att du har rätt i det du säger, jag har inte så mycket praktisk erfarenhet av det än, men jag jobbar på det ;)

Men frågan ligger kvar, kommer det att fungera om jag ansluter avluftningsröret som måste tillkomma på expröret?

Och när jag ändå håller på, finns det några andra förbättringar man skulle kunna göra?
 
Inte för klen rör dim i på laddkrets (överhettad laddkrets)? Såg att Termoventiler.se rekomenderade 35mm upp till 50kw panna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.