Hej,

Jag bokade i fredags in elektriker som kommer hem till mig för att.
1. Dra upp skyddsjord på övervåning och sen vidare till samtliga uttag.
2. Sätta in JFB i centralen. Finns redan en JFB som sitter på en nyare grupp för golvvärme och belysning i badrummet, denna (enligt förslag från mig) kommer att återanvändas för att sättas på kyl/frys.

Eftersom jag har en rätt så gammal elcentral med porslinssäkringar funderar jag på om det i samma veva är värt att be dom byta den mot en ny.

Mina frågor är:
1. Är det värt att byta ut en gammal central mot en ny, vad ger det för mervärde mer än utseendet och att man har automatsäkringar?

2. Ungefär, vad blir kostnaden för detta, antar att eftersom dom ändå ska sätta in JFB så kanske arbetskostnaden inte blir så jätte mycket mer? Vad kostar en central med säkringar?

Det är en villa byggd -72 med direktverkande el så centralen är ju anpassad för detta (2 "huvudbrytare", en för elvärmen och en för resten), huvudsäkringarna i fasadskåpet är 3x25A.

Tack på förhand!
 
B
har du dåliga ledningar kan det bli dyrare
 
El-tekniskt och säkerhetsmässigt sett är din gamla central överlägsen en modern automatcentral där det mesta är av plast.
Fördelen med en normcentral är mest kosmetisk samt att den är kompakt och går lätt att kompletera med div utrustning som ur,reläer m.m.
 
byggare henke skrev:
har du dåliga ledningar kan det bli dyrare
Jag vet inte vad du menar med dåliga ledningar, de jag har grävt i (vid kopplingsdosor o liknande) tycker jag ser bra ut. Dom ser ut som moderna FK i princip, möjligen känns dom lite styvare, alltså färre men tjockare kopparledare i dem.
 
Håller med Wattis. Det som kan bli besvärligt med att behålla en gammal diazedcentral är om flera JFBer ska installeras. Man måste då såga isär fasskenorna och ev också neutralskenan för att få en per JFB. Men nu hade du redan en liten extra central bredvid?
 
Bo.Siltberg skrev:
Håller med Wattis. Det som kan bli besvärligt med att behålla en gammal diazedcentral är om flera JFBer ska installeras. Man måste då såga isär fasskenorna och ev också neutralskenan för att få en per JFB. Men nu hade du redan en liten extra central bredvid?
Extra central vet jag inte om jag har. Själva plåtlådan som är centralen är uppdelad med två olika "huvudbrytare" en för elvärmen och en för allt annat. Sen sitter det en liten "minicentral" i plast med en 2-polig JFB och 2 automatsäkringar (dvärgar?) under den gamla centralen, hur det ser ut eller är kopplat inuti vet jag ej då jag ej öppnat centralen.

Eftersom jag ville ha 2 JFB så blir det alltså krångligt = dyrt?
 
Inte med en JFB. Dvs en JFB skyddar den gamla centralen och den andra (befintliga) skyddar kylen. Du behöver flytta kyl-gruppen till den lilla centralen, och flytta gruppen för badrum/golvvärme till den stora centralen.

Man kan också överväga att låta den lilla centralen användas för utomhusuttag, dvs riskgrupper, om det inte finns annat i huset som kan riskera tjyvlösa JFBn.
 
vectrex skrev:
Eftersom jag ville ha 2 JFB så blir det alltså krångligt = dyrt?
Inte om du byter central. Men annars så blir det betydligt mer krångligt än med 1 JFB.

Det finns normcentraler i plåt också.
Men Hager Gamma (med vit dörr, obligatoriskt om du frågar mig) kan jag rekommendera.
Förslagsvis en 4-radig.

//Patrik
 
Hur en gammal plåtlåda kan vara säkerhetsmässigt bättre än en ny förstår jag inte..
 
Ja säkerheten är ju också till normcentralens fördel. Mycket svårare att komma åt strömförande delar på en normcentral jämfört med en gammal gängcentral.

//Patrik
 
Hakar på ämnet då vi precis har köpt ett hus med "gammal" elcentral med porslinssäkringar. Huset är från 1954 och av det jag har sett så är det ojordade uttag i huset överallt förutom tvättstuga och (halva) köket. Vill gärna få in en JFB och funderar på vad som är bästa metoden. Förutom de rent självklara sakerna som att man vill göra en insats för att minimera brandrisk etc så har vi önskemål (på sikt):

-Utöka installationen med nya grupper för fasadbelysning och annan utebelysning som ska kunna styras med t.ex. ett astrour (finns utebelysning som styrs från dubbelkron innanför entrédörr och källardörr)
-Förbereda för ombyggnation av förråd till bastu med elaggregat (finns en grupp för tvättstugan bredvid till fjärrvärmen till vilken det har dragits nya kablar från centralen)
-Utomhusspa på altanen som kräver 3x16A (finns idag tre infravärmare där som styrs från en rejäl (industriliknande) dosa
-Byta till jordade uttag i övriga huset

Lampor verkar vara kopplade med svart/röd tråd i de rum som det finns synligt. Finns doslock där det verkar komma in slangar i många rum.

Har bokat en tid med elektriker som ska titta på det men jag vill gärna sondera med er elkunniga på forumet så att jag vet vad "juryn" tycker. Det finns relativt gott om plats vid centralen, dock så går avloppsstammen, värmerör och inkommande vattenledning i samma utrymme som är en dubbelvägg som är 33 cm djup och ca 2m bred. Huvudsäkringarna ska enligt uppgift sitta bakom en annan vägg i källaren, har dock inte haft tillgång till att skruva bort den panelen ännu (har officiellt tillträde imorgon).

Ingen av centralerna är uppmärkta (förutom de tre säkringarna för fjärrvärmen), utöver den i källaren sitter det även en vid entrén med sex grupper.
 
Vad är frågan egentligen? :)
 
Danne031 skrev:
Hur en gammal plåtlåda kan vara säkerhetsmässigt bättre än en ny förstår jag inte..
Det jag kan tänka mig.....

En gammal central består av plåt (metall) och porslin. Det är långa avstånd mellan kablar och kabelanslutningar. Det gör att en varmgång i en anslutningspunkt får svårare att "sprida sig" närliggande" kablar.
 
Sitter det flera plåtlådor ihopbyggda eller?

Jag skulle nog rekommendera ett centralbyte. Ni vill ha JFB och då gärna fler än 1 (även om det oftast funkar med 1), ni vill ha ljusstyrningar som t.ex. astrour, ni vill komplettera, kanske rusta köket då blir det en jäkla massa grupper där osv osv.
En ny 4-radig normcentral är skapligt framtidssäker.

Och sedan så tar en ny central mindre plats och är snyggare.

//Patrik
 
Tobbe_3 skrev:
Det jag kan tänka mig.....

En gammal central består av plåt (metall) och porslin. Det är långa avstånd mellan kablar och kabelanslutningar. Det gör att en varmgång i en anslutningspunkt får svårare att "sprida sig" närliggande" kablar.

Poäng på brandrisk, hur ofta nu varmgång sprider sig..
Minuspoäng på att man inte ens kan glutta på locket utan att ha 400V ytterst lätt åtkomligt, eller så ligger en tråd lös och gör locket spänningsförande.

Nä, säkerheten är inte i närheten av en normkapsling.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.