Oj, vilka känslor jag rörde upp när jag skrev att fibernät är jättebra men kostar pengar.:)

Jag har varit med och byggt ett fibernät i form av stadsnät.
Jag har ett eget fibernät hemma, dock i form av färdiga fiberkablar med SC-kontakter.
Jag har hemma dragit rejäla rör mellan några rum och även 110-avloppsrör med PEM-slang mellan ett par byggnader så jag lätt kan dra i färdiga fiberkablar.

Vi reder ut begreppen.
Det är dyrt att dra fiberkabel p.g.a. att verktygen kostar mycket pengar. Man kan dra billigt om man använder färdiga kablar eller hyr verktyg.

Fiberkabel skall hållas rena, men vid normalt användande förblir dom rena. Jag släpar varken TP-kontakter eller fiberkontakter på golvet.

Fiber är precis som kopparkabel känslig för skarpa böjar, alltså ingen skillnad. Man skall inte knäcka vare sig fiber eller TP-kabel.
En enkelfiber kan utan vidare lindas runt en penna. En 4-fiber kan lindas runt en 1-cm tuschpenna.
En rejäl patchfiberkabel med tjock isolering kan lindas runt en diameter på mindre än 5 cm.

Att man har fiber (eller kopparkabel) utesluter inte att man även har ett Wifi-nät för sina laptoppar, alltså ingen skillnad.

Vilken hastighet skall vi ha då? Sen jag började med datorer på VIC-20-talet och ABC80-talet har jag ALDRIG hört någon säga varken "Min dator är lite för snabb, jag skall nog skaffa en långsammare CPU" eller "Det var väldigt vad mycket minne min dator har, jag får nog plocka ut en del.":rolleyes:

Man behöver inte i detta skede köpa en 10Gb-switch, 1GB-switchar däremot hittar man på ebay och andra ställen för överkomliga priser.

Själv har lämnat 100 Mb-nätet för länge sedan till förmån för 1Gb när det gäller några av mina datorer. Men nu filmar jag en del och en DV-film på 13Gbyte tar en stund att skicka runt mellan datorerna så där är varje tidsbesparing guld värd. En DVD rymmer alltså 20 minuter film så det blir en hel del DVD:er som skall över nätet.
Så ja, det finns tillfällen då en amatör behöver 1Gb/s (eller helst mer) i sitt hushållsnät. :)
 
Ljusbåge skrev:
Vilken hastighet skall vi ha då? Sen jag började med datorer på VIC-20-talet och ABC80-talet har jag ALDRIG hört någon säga varken "Min dator är lite för snabb, jag skall nog skaffa en långsammare CPU" eller "Det var väldigt vad mycket minne min dator har, jag får nog plocka ut en del.":rolleyes::)
Hehe, näe, jag har verkligen inte heller någon dator som är FÖR snabb.

Specialapplikationer finns det givetvis alltid, så även här hemma hos oss, som sagt.
 
Ljusbåge skrev:
Oj, vilka känslor jag rörde upp när jag skrev att fibernät är jättebra men kostar pengar.:)

Jag har varit med och byggt ett fibernät i form av stadsnät.
Jag har ett eget fibernät hemma, dock i form av färdiga fiberkablar med SC-kontakter.
Jag har hemma dragit rejäla rör mellan några rum och även 110-avloppsrör med PEM-slang mellan ett par byggnader så jag lätt kan dra i färdiga fiberkablar.

Vi reder ut begreppen.
Det är dyrt att dra fiberkabel p.g.a. att verktygen kostar mycket pengar. Man kan dra billigt om man använder färdiga kablar eller hyr verktyg.

Fiberkabel skall hållas rena, men vid normalt användande förblir dom rena. Jag släpar varken TP-kontakter eller fiberkontakter på golvet.

Fiber är precis som kopparkabel känslig för skarpa böjar, alltså ingen skillnad. Man skall inte knäcka vare sig fiber eller TP-kabel.
En enkelfiber kan utan vidare lindas runt en penna. En 4-fiber kan lindas runt en 1-cm tuschpenna.
En rejäl patchfiberkabel med tjock isolering kan lindas runt en diameter på mindre än 5 cm.

Att man har fiber (eller kopparkabel) utesluter inte att man även har ett Wifi-nät för sina laptoppar, alltså ingen skillnad.

Vilken hastighet skall vi ha då? Sen jag började med datorer på VIC-20-talet och ABC80-talet har jag ALDRIG hört någon säga varken "Min dator är lite för snabb, jag skall nog skaffa en långsammare CPU" eller "Det var väldigt vad mycket minne min dator har, jag får nog plocka ut en del.":rolleyes:

Man behöver inte i detta skede köpa en 10Gb-switch, 1GB-switchar däremot hittar man på ebay och andra ställen för överkomliga priser.

Själv har lämnat 100 Mb-nätet för länge sedan till förmån för 1Gb när det gäller några av mina datorer. Men nu filmar jag en del och en DV-film på 13Gbyte tar en stund att skicka runt mellan datorerna så där är varje tidsbesparing guld värd. En DVD rymmer alltså 20 minuter film så det blir en hel del DVD:er som skall över nätet.
Så ja, det finns tillfällen då en amatör behöver 1Gb/s (eller helst mer) i sitt hushållsnät. :)
...men frågan återstår; har du tillfört någon nytta i din anläggning? :O
 
Redigerat:
Johan Gunverth skrev:
...men frågan återstår; har du tillfört någon nytta? :O
Med mina inlägg försöker jag ge trådskaparen några exempel på kostnader, utrustning och tillämpning av fiber i ett hem, allt enligt vad som skrev i första inlägget.
Och i vanlig ordning låter vi alla våra inlägg sväva iväg lite runt ämnet.

Om det tillför TS något så är det bara bra. Tillför det inte TS något så är det ok.
Det är helt upp till TS att bedöma.
 
Jag tror Johan menade nytta med fibern..
 
mycke_nu skrev:
Jag tror Johan menade nytta med fibern..
Ibland går det lite fort...
Just det; tillförd nytta med fiber i Ljusbåges anläggning
 
Ok, då förstår jag frågan bättre.:D

Det kan ibland vara svårt att motivera nyttan med fiber.
1Gb/s kan fås med TP-kabel eller med fiber.

I mitt fall har jag två arbetsplatser och två lagringsplatser fördelade på olika hus.
Mellan husen går alltså fiber, både 1Gb och "vanlig" 100Mb.
Det här är en gård på landsbygden med luftledningar för både el och telefon.
Sen nåt år har jag inte telefonledningen kvar till huset eftersom vi har fiber indraget.

Jag har i andra inlägg skrivit om jordledningar som skiljer sig några volt mellan husen trots att alla är hopkopplade i samma startpunkt.
Jag har också haft flera åsknedslag som har bränt fax, telefoner nåt modem och lite annat tidigare år.
Problem med nätstabilitet har förekommit flera ggr, säkert beroende på att vissa sträcker blir bortemot 60-70 meter. TP-standard skall klara ca 100m, men de flesta konsument-switchar klarar i bästa fall att skjuta iväg signalen 20 meter.
På gården finns också verkstad med allt vad det innebär med maskiner som svetsar m.m. som genererar störningar, övertoner och annat.

M.h.a. fiber slipper jag flera av dessa problem.
Så svaret är ja, nyttan i anläggningen är driftsäkerhet, åsksäkerhet, störningssäkerhet.
Dessutom ligger fibern i samma 110-rör som flera elkablar. Så även om det blir kortslutning, överslag och brand i röret kan fibern inte mer än gå av. Inget mer händer med tillkopplad utrustning.
 
Redigerat:
mycke_nu skrev:
Att man skall vara hänvisad till att surfa där det finns ett nätverksuttag är ju ett så gammalmodigt koncept att man blir alldeles trött bara av att tänka på det. q(;^;)p Någon som vill byta sin mobil mot en Dialog?

För mej är det därmed riktigt svårt att motiviera kabel/kanalisation överhuvudtaget så väl idag som i framtiden.

OK, hoppa på mej nu bakåtsträvare! :D;)
Vi svarar som vi gjort varje gång förut. :) Om man som du bor på landet med långt till närmsta granne så fungerar trådlöst bättre än om man som jag bor i stan och inte har en enda ledig kanal (av de tre icke-överlappande) att välja på i 2.4GHz-bandet.

Dessutom så fungerar trådat nät *alltid*. Det bara går och går och går. Trådlöst krånglar däremot *alltid* någongång emellanåt. (Var just hos en granne där accesspunkten störde ut ADSL-modemet... Löstes genom flytt. Hade lust att åka österut och utbrista "EMC-direktivet på er ****-djävlar!" :)) Dessutom så fungerar inte trådlöst för alla applikationer, diverse VPN-lösningar som företag köper är notoriska syndare. Ett litet tapp på nätverket så är det bara att börja om från början.

Dessutom så har vi servrar, TV osv. som ändå behöver bandbredden, eller som kommer med en RJ-45 som bara fungerar. Om man köper till den dyra trådlösa anslutningen så är den allt som oftast ett litet h-vete att konfigurera och att få att fungera. (Inte ovanligt att den inte stöder senaste säkerhetsprotokollen osv.)

Om man dessutom använder laptop så används ju dessa i 99% av fallen anslutna till ett vägguttag så de sitter fast i väggen i alla fall. I mitt hus så sitter det ett nätverksuttag strategiskt placerat bredvid det vägguttag man ändå tänkt använda. (Nu har även jag smartmobil och surfplatta och dessa använder jag förstås trådlöst).

Så trådlöst är och förblir ett utmärkt komplement. Med betoning på komplement. När det inte fungerar så är det skönt att bara kunna stoppa in en sladd och skjuta upp felsökningen till ett senare tillfälle.
 
Redigerat:
S
Jag menar inte att man måste ha 10gbit, men om tts nu ville ha fiber så måste det finnas någon ide om höga hastigheter bakom det?
1gbit räcker som jag skrev, mer än väl för att maxa ut en hårddisk, och vad behöver man mer speed till? Dessutom går det redan idag att uppgradera till 10gbit...
Cat7 finns Men ger ingen direkt fördel i en vanlig villa. Cat7 är extra skärmad för att tåla mer störningar, varje kopparpar är individuellt skärmade.
Det är inte så mycket att tjafsa om, varför inte köra på cat6a? Då får du framtidssälring till 10gbit och kan köra gbit idag.

Gällande åska så är det väll smartare att åskskydda inkommande el, då behöver man inte köra fiber av den anledningen, dessutom så sprids ju åskan med elnätet när man kör fiber så resultatet blir ju detsamma...
 
...och sedan släpper Intel/Apple LightPeak, så får man kasta hela skiten ändå. :D
 
sad_ant skrev:
Gällande åska så är det väll smartare att åskskydda inkommande el, då behöver man inte köra fiber av den anledningen, dessutom så sprids ju åskan med elnätet när man kör fiber så resultatet blir ju detsamma...
Nja, delvis men genom att man bryter signalledaren så får man inte dessa skillnader på några volt mellan jorden i de olika byggnaderna och det räddar väldigt mycket utrustning.
Det är inte åska genom ett nät som dödar mest elektronik utan det är skillnaden mellan två nät.

Ett exempel på det var en åskträff som tog modemet (datorn det satt på klarade sig), gick vidare via nätet och gluffsade i sig servern och dess externa faxmodem för att nå eljord genon faxmodemets elkabel. Resterande datorer på samma nät överlevde
 
lars_stefan_axelsson skrev:
Vi svarar som vi gjort varje gång förut. :) Om man som du bor på landet med långt till närmsta granne så fungerar trådlöst bättre än om man som jag bor i stan och inte har en enda ledig kanal (av de tre icke-överlappande) att välja på i 2.4GHz-bandet.
Kan inte tänka mej att det skulle vara problem i en villa (vilket vi diskuterar) ens i Göteborg, lgh kan jag förstå.

lars_stefan_axelsson skrev:
Dessutom så har vi servrar, TV osv. som ändå behöver bandbredden, eller som kommer med en RJ-45 som bara fungerar. Om man köper till den dyra trådlösa anslutningen så är den allt som oftast ett litet h-vete att konfigurera och att få att fungera. (Inte ovanligt att den inte stöder senaste säkerhetsprotokollen osv.)
Servrarna har jag själv trådanslutna, något annat vore fånigt. Jag argumenterar emot att dra CAT17 i HELA huset.:)

lars_stefan_axelsson skrev:
Om man dessutom använder laptop så används ju dessa i 99% av fallen anslutna till ett vägguttag så de sitter fast i väggen i alla fall. I mitt hus så sitter det ett nätverksuttag strategiskt placerat bredvid det vägguttag man ändå tänkt använda.
Du borde skaffa dej en Mac så kan du surfa i TV-soffan hela kvällen utan några som helst trådar. Erkänn att det är därför du köpte en platta! :p
 
sad_ant skrev:
Jag menar inte att man måste ha 10gbit, men om tts nu ville ha fiber så måste det finnas någon ide om höga hastigheter bakom det?
Fibervalet behöver inte ha något med hastigheten att göra. Det går bra att köra 9600 baud i fiber om man vill det.
Andra argument för fiber:
Meterpriset på fiber understiger meterpriset på motsvarande koppar.
Tunn och lätt att dra i små 5mm-rör.
Ingen störning, ingen kortslutning, ingen åskledare.
Tyvärr är fortfarande skarvning av fiber dyr då man behöver en fibersvets. Men den kan hyras, och om några år säljer Kjell/Ohlson fibersvetsar för 1795:-.:)

sad_ant skrev:
Gällande åska så är det väll smartare att åskskydda inkommande el, då behöver man inte köra fiber av den anledningen, dessutom så sprids ju åskan med elnätet när man kör fiber så resultatet blir ju detsamma...
Ja när det gäller åska så är teori en sak och praktik en helt annan.
Jag har åskskydd, grovskydd, mellanskydd, 5kVA 1-fas UPS med tung trafo som dämpar det mesta.
Men när åskan slog ner sa det PANG i en fas på grovskyddet. Medans jag uppskärrad sprang mot datorn och hundarna skällde av rädsla sa det SLABANG och nästa fas på grovskyddet rök. I panik drog jag ur datorns elkabel från UPS-vägguttaget samtidigt som jag hörde SPRAK/GNIST från faxen och teleuttaget började ryka.

Detta var för några år sedan, jag har inte länge telekablar till huset och faxen är borta.
Åskskydd är bra, men så naiv att tro att de skyddar allt vid ett rejält åskoväder är jag inte efter att ha sett resultaten.

Och det är riktigt, åskan kan gå via elnätet istället och inte via nätverkskabeln. Men mitt el-nät mellan husen har flera centraler, jordningar, JFB, överspänningsskydd m.m. så det mesta har faktiskt klarat sig bra under åren. Med fiber istället för koppar så har jag i alla fall uteslutit den vägen för åskan.
 
mats_o skrev:
Nja, delvis men genom att man bryter signalledaren så får man inte dessa skillnader på några volt mellan jorden i de olika byggnaderna och det räddar väldigt mycket utrustning.
Det är inte åska genom ett nät som dödar mest elektronik utan det är skillnaden mellan två nät.

Ett exempel på det var en åskträff som tog modemet (datorn det satt på klarade sig), gick vidare via nätet och gluffsade i sig servern och dess externa faxmodem för att nå eljord genon faxmodemets elkabel. Resterande datorer på samma nät överlevde
Just åska är ytterligare en anledning att jag som lantis föredrar trådlöst framför kabel. Jag har nog gjort det mesta som kan göras för att förebygga - fiber till huset, grovskydd, mellanskydd och finskydd på elen.

MEN:

Om åskan slår i kraftledningen utanför så är jag HELT övertygad om att det kommer att bli en rejäl potentialskillnad mellan de olika faserna. Om datorerna på dessa olika faser är förbundna med varandra med nätverkskabel så lär det hända otrevliga saker. Med trådlöst försvinner problematiken helt och hållet.
 
Men för att försöka svara på TS frågor så kommer här några tips.

Lägg i ordentligt med rör i väggarna. Man kan egentligen bara dra för lite rör, aldrig för mycket.

Använd 20mm VP-rör till datauttag, och undvik skarpa böjar. Även de färdiga 20-mm VP-böjarna man köper kan vara för skarpa. Köp en böj-fjäder istället. Undvik 20mm flexslang, den är lite mindre i innerdiameter och räfflig på insidan. Men det kanske finns flexslang med slät insida?

Dra gärna två rör parallellt till varje rum och sätt två dosor bredvid varandra. Då kan du lätt dra 2+2=4 TP-kablar till varje rum. Eller 2x48 fibrer:p Eller ett litet 5mm-plaströr med 2 fibrer i.
Eller använda ena röret för larm, temp-sensor, telefon ...

Sätt en dosa till bredvid data-dosorna med ett vanligt el-uttag i. Till denna dosa drar du ett eget 16mm VP-rör till en egen central. Denna central matas sedan vi en UPS med åskskydd, personskyddsbrytare och allt. Och så har du fått reservkraft draget till alla rum.

Dra sen Cat5e-kabel, gärna siames om du skall dra två kablar i ett rör.
Du kan när som helst dra i en färdig fiber med kontakter om du använt 20 mm VP-rör.
På så sätt kan du efterhand bygga ut/om ditt nät.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.