Har beställt en konverter ska bli intressant att mäta hur nära bra förbränning jag kom i mina modifieringar
tyvärr har jag problemet med att det brinner upp längst fram och lämnar eldhålet öppet primärluften smiter
ner i eldkammare får ett överskott på syre (tror jag)
blir sas.lite enklare att bekräfta teorin när mätningen fungerar.
här finns en annan modell/tillverkare som använder Bosch sensor med lite info
http://www.wbo2.com/
 
Kan inte mätaren visa lambda istället?

Om du bara har usb på din pc är det bara att köpa en adapter usb-serie i vilken butik som helst. Eller har jag missat nåt?
 
Matss skrev:
Kan inte mätaren visa lambda istället?

Om du bara har usb på din pc är det bara att köpa en adapter usb-serie i vilken butik som helst. Eller har jag missat nåt?
Visst men då hamnar pc-n i pannrummet:( alternativet är längre kabel 20m -fungerar det?
tänkte bara mäta syreöverskott får se om det blir en aktiv styrning i ett senare skede:)
 
Vad är det för fel på en dator i pannrummet då? Alltid bra att ha...
 
Finns USB-förlängare där man använder nätverkskabel.

Men är det inte bara att ändra inställningarna och bära ner LC-1 igen, om du envisas med att inte ha PC i pannrummet :)
 
Vad gäller dator i pannrummet så har jag haft en bärbar där. Då har jag loggat ett antal eldningar. Sedan har jag gjort justeringar för att se hur de olika spjällen och fläktvarvtal påverkar Lambdavärdet. När detta är gjort har jag tagit bort datorn och bara tittat på instrumentets värde som jag nu lärt mig att översätta.
Numera har jag tagit bort Lamdamätningen för jag tycker jag kommit fram till optimala värden.
 
:DOkej !
får ge mej och flytta pc:n till pannrummet skaffa bord, fåtölj (kylskåp)vad mera
-seriöst- får jag bara adaptern så jag kan ändra värde tänkte jag skulle göra det samma
som Bosse_A
men samtidigt kunna ha koll med hjälp av AFR mätaren ,osäker på om det kommer att fungera
stämmer värdet ca 6delar luft 1del bränsle ?
går Lc1.an att "ställa"AFR 6/1 utsignal =lambda1
vilket förhållande/ värde är "Rätt" andra förslag?
 
Vilken mätare har du köpt? Troligen en analog, i så fall kan du programera den analoga utsignalen från LC-1 så att den visar tex lambda om jag minns rätt.

Det optimala är lambda ett och uppnå fullständig förbränning. I praktiken måste man ha ett överskott på syre för att förbränna mesta delen av kolvätena, lambda > 1.
 
Lambda1 är- för t.ex bensin14,7 / 1- stoichiometric - luftmassa /bränslemassa =AFR
-för ved6.1-6,3 / 1..... sto..........AFR
Mätaren är en sån här http://www.hqtec.se/pc-50-13-db-bla-display.aspx

kanske det är jag som missat något ?
 
För att få en Lambda-visning i pannrummet har jag kopplat den digitala displayen (som använder en analog signal !!) till "Analog Out 2" på LC-1 och programmerat denna utgång så att 0.00 V motsvarar Lambda=0.735 och 2.62 V Lambda=1.523 (med alternativet "use Lambda" markerat).

Det värde som visas på displayen blir då lika med Lambda-värdet x 10. Displayen kan dock inte visa högre värde än 15.0 (Lambda=1.5), men detta får man leva med.
 
I Channels kan man välja
- set fuel type-custom settings-fuelproperties-stochiometic ratioof fuel used=(14,7 bensin) ved ca.6.2
- show mixture AFR
- extended mixture range visar AFR 5-35
 
pr95 skrev:
Mätaren är en sån här [länk]/
Det är samma mätare jag fick med i paketet.
 
Kopplade du in den ?
Om inte varför -kunde ju vara intressant att följa med vad som händer under
eldningen utan pc
Vilket AFR använder /ställdes in på Lc1 ?
 
Redigerat:
Man ska inte låta sig förledas av att det står "AIR/FUEL RATIO" i överkanten på displayen från Innovate Motorports. Det är ju i praktiken inget annat än en voltmeter med en något udda skalning: Vid spänningen 0V visar den 7.4 och vid 5V 22.4.

Om man vill att displayen ska visa Lambda x 10 ställer man via LM Programmer in den valda analoga utgången enligt nedanstående bild. Med denna inställning visar displayen alltså värden mellan 7.4 och 22.4 för Lambda mellan 0,74 och 2,24 (i manualen till DB Display ges konstanterna med ytterligare en siffras noggrannhet: 7,35 resp. 22,39).

Jag hade tidigare fått för mig att man inte kunde ställa in för visning av högre Lambda än 1,5 eftersom det diagram som avspeglar skalningen i LM Programmer då blir felaktigt. Det visar sig dock att skalningen i LC-1 blir korrekt, så det verkar vara en bugg enbart i visningen av själva diagrammet.
 
  • LC-1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack! det förklarade en del ....
Återstår bara en fråga lambda 1=AFR14.7 bensin AFR för ved ?
Sökningar ger 6.0-6.35 inte för att det spelar stor roll men vore intressant att testa
mellan olika träslag
Lite olika inställning beroende på träslag när/om man kopplar på lite aktivare styrning av spjäll och fläkt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.