Vad är lambda i förhållande med syreöverskott? Min panna kör mot 8% syreöverskott, såg att CTC v40 för mot 6%..

Mest optimala måste ju vara att uppnå 0% eller har jag fel? Antar att 0% är 1 lambda?..
 
λ = 21/(21-8) = 1,6

Som du ser blir det 1 om du stoppar in 0 istället för 8. Ett visst syreöverskott krävs för att bränna "allt" kolväte.
 
Intressant tråd! Gillar när man bygger eget.
Fick en liten fundering. Angående placeringen av sonden. Antar att det spelar roll.
Att man ska placera den vertikal monterat i "taket" läste jag för att undvika att sot lägger sig där. Men spelar det roll om den monteras före eller efter dragbegränsaren? Hur ska man tänka?
 
Sonden måste placeras före dragbegränsaren! Dragbegränsaren blandar ju ut rökgaserna med syrerik luft från pannrummet, så om sonden placeras efter dragbegränsaren blir mätningen helt missvisande.
 
Funderar om rökgastempen kan användas för att optimera förbränningen.
Förutsatt att man har pannan någorlunda injusterad borde väl RGT göra en peak när optimal förbränning inträder, eller tänker jag fel?

Är det någon som har koll på sambandet mellan RGT och λ-värde? Kanske till och med plottat dem?
 
Rökgastempen ger nog tyvärr ingen information om hur optimal förbränningen är, utan avspeglar i första hand förändringar i den effekt som pannan för tillfället avger. Man kan ju öka/minska tillförseln av primär- och sekundärluft på ett balanserat sätt så att λ-värdet bibehålls och därmed få en högre/lägre RGT utan att λ-värdet påverkas.
 
Sant, RGT avspeglar effekten, vilket jag vill utnyttja.
Tanken var alltså att leta maxeffekt genom att förändra tex primärluften medan medan övriga parametrar hålls konstanta.
 
värmeakumulator AB sålde en styrning som gick på RGT och justerade fläktvarvtalet efter önskad RGT.
 
Stökiometrisk förbränning = max förbränningstemp.
Inte helt oväntat kanske.
Tack!
 
Gammsmurfen skrev:
Stökiometrisk förbränning = max förbränningstemp.
Inte helt oväntat kanske.
Tack!
Teoretiskt =ja
Men eftersom man behöver ett överskott av syre flyttas/minskar förbränningstemperaturen
pga.att överskottet av syre "kyler" (eller hur man nu ska förklara det)
 
I den länkade rapporten har man ett exempel på verklig förbränning av biprodukter från rörsockerindustrin där optimum ligger på λ=1,3. (optimum definierat av maximal CO²-halt och minimum av CO i rökgaserna)
Förbränningstemperaturens maximum sammanfaller också med den punkten.
Våra vedpannor är kanske inte konstruerade för att mixa bränslet och syret lika bra, men jag misstänker att om pannan går som bäst vid λ=1,4-1,6 så har man förmodligen högst förbränningstemperatur där också. Frågan är ju om det är en praktiskt användbar signal som alternativ till lambdasond?
 
Jag brukar sikta på att ligga på 1.5 i min Atmos.
Jag har dock hört att 1.35 är optimum av en tysk, men vet inte om det är sant.
Det ska motsvara 5.5% luftöverskott.

Har någon provat Lambdacheck eller Flammtronik som säljs i Tyskland?
Det är eftermonterad lambdastyrning samt lambda och avgastemp.

Lambdacheck kostar 280€ utan lambdasond, det är ju inte så farligt.

www.Lambdacheck.de
 
Efter att ha firat jul i pannrummet måste jag nog överge tanken att styra mot RGT då risken är överhängande att man hamnar i övertändning eftersom pannj@veln verkar ha maxeffekt då.:(
 
Risk för övertändning minskas igenom minskad mängd primärluft
som i sin tur minskar förbrännings temperaturen och minskar även gastätheten

Nu menar jag bara mycket liten minskning i taget tills förgasningen förblir stabilare.

Angånde lamba och andra typer av styrning av förbrännings luften kan aldrig bli 100% exakt
vädret ute påverkar, vedens kvalite är inte heller 100% ig

se film klippet http://www.transtemper.se/newlook/index.php?page=video&video=1
det visar hur byig vind ute påverkar draget .

Olika ved gaser frigörs och förbränns vid olika temperaturer.

Lamda kan bara bli ett hjälpmedel för att komma i närheten av önskad renhet vid eldning.

Rökgastemperaturen har inget att göra hur väl veden förgasas och förbränns
Förbrännings temperatur skall vara runt 850°C
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.