84 633 läst · 169 svar
85k läst
169 svar
Lambda-styrd vedpanna
Nej du har rätt i att den inte mäter det men λ är ju ett mått på syrehalten som skulle bli resultatet om alla syreatomer hittar kol/väte (λ<1) eller alla kol/väte hittar en syreatom (λ>1). Det är ju lite intresant att sonden inte "vet" om det har brunnit i flamskålen eller ej! Den faktiska syrehalten i rökgasen går ju inte att mäta med en lambdasond.
Med negativ syrehalt så menar jag λ < 1 som tyvärr är en realitet på min panna dom första minuterna efter att jag fyllt på vedutrymmet. Då räcker inte sekundärluften till utan jag bränner fet blandning.
Med negativ syrehalt så menar jag λ < 1 som tyvärr är en realitet på min panna dom första minuterna efter att jag fyllt på vedutrymmet. Då räcker inte sekundärluften till utan jag bränner fet blandning.
Det skulle jag tro är svårt att komma ifrån. Öppen lucka innebär ju fri tillgång på syre och därför kraftigt ökad gengasproduktion ett tag därefter. Skulle man stänga av fläkten skulle det kanske hjälpa en del, men då ryker det ju istället in i pannrummet. Så hur man än vänder sig där har man nog ändan bak.Matss skrev:
Nu har jag gjort en vetenskaplig test: jag stoppade papper i primärluftshålen för att minska primärluften. En första slutsats är att RGT sjönk och att pannan brinner längre på ett ilägg => lägre effekt, förhoppningsvis bättre VG.
Måste nog montera något slags spjäll på primärluften och dit med en stegmotor till...
Måste nog montera något slags spjäll på primärluften och dit med en stegmotor till...
Även solen har sina fläckar
Måste medge att jag gjort samma miss med för mycket primär ,man stirrar sig blind på effekt:blushing: -en nackdel kan vara att man får längre brinntid sista inlägg blir sent på kvällen ,om man också sänker varvet på fläkten får rökgaserna längre tid på sig i brännkammaren att blandas med luften(syret) kan också hjälpa med att sänka motdaget lite .
d^_^b
Måste medge att jag gjort samma miss med för mycket primär ,man stirrar sig blind på effekt:blushing: -en nackdel kan vara att man får längre brinntid sista inlägg blir sent på kvällen ,om man också sänker varvet på fläkten får rökgaserna längre tid på sig i brännkammaren att blandas med luften(syret) kan också hjälpa med att sänka motdaget lite .
d^_^b
Som ni redan upptäckt redovisar de CO2 på Effectans display.Matss skrev:
För de med denna panna eller som av någon anledning mäter CO2 sker omräkningen mellan CO2 halt och λ genom följande uttryck vid bränsle ved: λ = 19.4 / CO2 därav mina uppgifter ovan.
I just min installation har jag funnit ett sammanvägt optimum vid just 14-14.5% CO2. Detta bygger på en serie mätningar jag gjort med ett urval av ved så att förhållandena skulle bli i stort jämförbara vid fem eldningstillfällen. Veden har delats upp genom vägning och även sorterats lite storleksmässigt så att tändning osv kunnat bli jämförbara. Eldningen har sen inletts vid motsvarande lika panntemperatur ca 35℃. Erfarenheter från eldning vid olika tillfällen efter installationen har även tagits tillvara så att jag så att säga redan visste ungefär vad jag strävade efter innan dessa prov.Bosse_A skrev:
Vid testerna var en ganska kompetent rökgasanalysator tillkopplad och även ett par termoelement i förbränningszonen och före och efter värmeväxlaren. Dessutom en difftrycksmätare för att kunna bedöma volymflödet av rökgas ut i skorstenen vid olika driftfall. På vattensidan har jag det hembyggda laddkopplet med eldriven blandventil och varvtalsreglerad pump. Här finns tempgivare för primär och sekundärsidan dvs både över panna och tankkrets samt flödesmätare för effekt och energiberäkning samt volymintegrering av tankflödet.
Proven gjordes sen så att när ca 1h gått och förbränningen stabil läggs regulatorn för laddningen i mode att hålla konstant 20℃ diff över pannan. Därefter "sveps" området från 11.5-14.5 % CO2 börvärde i steg om 0.5% på pannans regulator och fortfarighet inväntas, i praktiken innebar detta ca 10-15 min per värde. Efter 15 min registreras mätpunkten och så går man vidare till nästa, samtidigt loggas givetvis all data kontinuerligt under hela förloppet.
Genom att sammanställa värden från de fem mätserierna kan man sen ganska väl använda data för varje driftpunkt att extrapolera en komplett eldning vid dessa punkter. Därefter används Siegert:s standardformel för skorstensförluster sammanvägt med tiden beroende på olika avgiven effekt samt rökgasflödet för att ge ett någorlunda optimalt värde på den parameter man ställer in dvs CO2.
Med detta tillhands kom jag i nuläget fram till att 14-14.5% är lämpligt i mitt fall. Det ligger till så att kanske 13% skulle vara stökiometriskt mer korrekt men i mitt fall innebar det betydligt lägre effekt och därmed längre tid med skorstensförlusten.
Därav att jag i nuläget kör med motsvarande λ = 1.3.
I början körde jag med λ = 1,3 men efter att jag mätt upp VG till 80% så sänkte jag till 1,1 (1,2 tills pannan är driftsvarm) och upplevde en bättre VG (har haft annat kul att pyssla med också så jag har inte mätt än). Tycker inte att det blir mycket sot jämfört med utan styrning så jag har behållit det lägre värdet
Jag tror att den längre brinntiden blir tråkigt när det blir kallt, men om man styr primär så kan man sänka effekten maximalt när tanken börjar bli varm och på så sätt förlänga eldningsintervallen.pr95 skrev:Även solen har sina fläckar
Måste medge att jag gjort samma miss med för mycket primär ,man stirrar sig blind på effekt:blushing: -en nackdel kan vara att man får längre brinntid sista inlägg blir sent på kvällen ,om man också sänker varvet på fläkten får rökgaserna längre tid på sig i brännkammaren att blandas med luften(syret) kan också hjälpa med att sänka motdaget lite .
d^_^b
Det var en mycket intressant utvärdering du gjort.GK100 skrev:
Nu kan jag ju inte komma ner mer för tillfället, men min panna verkar ju gå bra med lite högre lambdavärde.
//Bosse
Naturligtvis finns det en gräns när avkylningen blir snabbare än uppvärmningen, men jag skulle tro att man nog kan gå ner minst 10-20% i effekt i en fullt uppvärmd panna utan att eldhärdstempen blir för låg. Exakt hur mycket varierar säkert fån modell till modell.Bosse_A skrev:
Tidigare testar (med strypt fläkt) visar att jag kan gå ned i effekt en hel del (50% ?) och fortfarande ha keramikskålen ljusröd, problemet blir istället att veden hänger pga för långsam förbränning. Med styrning av primärluften kan det hanteras genom att blåsa liv i elden emellanåt.
Sen får man även möjligheten att sänka primär när vedmagasinet bara innehåller glöd och lambda stiger pga för mycket primär.
Sen får man även möjligheten att sänka primär när vedmagasinet bara innehåller glöd och lambda stiger pga för mycket primär.
Där ligger en del av problemet i att rooster/keramik svalnar och inte längre kan fungera som accelerator för bränslet ved i vårt fall.
De tre t:n temperatur för förbränning
tidför "vedgasen"att befinna sig i eldkammare
turbolensför blandning med luft(syre)
Utformningen av keramikskålen så att den även värmer rooster/keramik
Större eldkammare med mera turbolens (återleda lågan upp mot rooster/keramiken)
Förvärmnig av primär/ sekundär luft d^_^b
Vedmagasinets utformning bidrar väl också till mer eller mindre hängningar. Min granne med Baxin har lösa hängande plåtar i vedmagasinet och han säger sig aldrig ha upplevt hängning. I min Gaselle så finns 2 horisontella primärluftkanaler en bit upp i vedmagasinet och de kan ju inte sägas motverka hängning. Om jag lägger in veden mycket noggrant verkar det inte spela roll om jag kör fläkten på högsta eller lägsta fart.Matss skrev:
//Bosse
Nu har jag under några dagar eldat en mera finkluven ved. Detta har inneburit att jag nu kunnat tillföra sekundärluft och få ett Lambdavärde som ligger mellan 1.3 och 1.5. Att jag inte använde finkluven ved tidigare berodde på att min granne Baxieldaren sa att man inte behövde använda finkluven ved i hans panna och eftersom våran gamla ved är avsedd för helvedspanna så är den ganska grov.
Idag har jag inte gjort någon justering av primär och sekundär sedan förra eldningen och värdet ligger nästan hela tiden på 1.4 och det vill jag ha.
Tydligen är vedens grovlek av stor betydelse för Gasellepannor och kanske det gäller alla pannor.
//Bosse
Idag har jag inte gjort någon justering av primär och sekundär sedan förra eldningen och värdet ligger nästan hela tiden på 1.4 och det vill jag ha.
Tydligen är vedens grovlek av stor betydelse för Gasellepannor och kanske det gäller alla pannor.
//Bosse