Okej, jag har i alla fall inga negativa omdömen för jag sköter mig väldigt bra där. Och när det gäller dyrare och mindre attraktiva varor väljer jag Blocket. I Tradera har jag flera gånger släppt iväg saker till relativt låga bud, definitionsfråga igen men nu menar jag nära 50% lägre än vad andra fått för samma vara. Men blir det så att det verkligen svider, som Kapexfallet, hur motiverad känner man sig att ens göra sig besväret att gå till paketombudet?
 
Inte särskilt. Som en måndag efter jullovet i kubik och lite till. Men man gör det ändå (och svär och gråter över att man var så pantad att man tog risken).

Personligen skulle jag, om jag fick en Kapex för 31 spänn, själv sannolikt hosta upp betydligt mer än så för egen maskin (efter att jag fått den och sett att den funkade). Men skulle säljaren KRÄVA att jag gjorde det skulle jag bli förbannad.
 
End skrev:
Du pratar om trygghet, ponera att du vinner Kapex för 31 kr, vad säger ditt samvete? Tycker du fortfarande att du har rätt att få sågen för 31 kr och åberopa trygg handel?
Är ju inte så troligt att man får sågen för så lite men om jag van budgivningen på 1kr så skulle jag ju köpa den för det.
Man kan inte lägga skambud på Tradera. Har man lagt ut något för lågt så får man stå sitt kast.
 
Precis, skambud existerar inte, det är bara den som startat auktionen som får tänka efter före.
Vill man inte sälja för 11:- skulle man kanske satt ut vara för minst 20:- osv.
Vill man ha minst 500:- är det bra att börja på 500:- eller 490:-

Men att inte sälja till vinnande bud.. är under Glocalnet, tyvärr. :)
 
Här är en del av traderas prislista:

Försäljningsprovision

Försäljningspris Provision 1-3 kr Gratis 4-200 kr 3 kr + 7,5% av försäljningspriset 201-1000 kr 18 kr + 4% på del av försäljningspriset som överstiger 200 kr 1001-3499 kr 50 kr + 2% på del av försäljningspriset som överstiger 1000 kr 3500 kr och uppåt 100 kr
För fullständig lista http://www.tradera.com/help/HelpPage.aspx?NodeID=1370
 
End skrev:
Om du annonserar ut någonting så har du föraningar om vad slutpriset kan hamna på. De allra flesta väljer utropspris från 1 kr för det brukar inte sluta med skambud på Tradera, men det kan hända i sällsynta fall och då är det lätt att vara efterklok och säga att man borde lägga skäligt utropspris. Skiljer det sig 20-30% eller till och med 40% lägre än andra motsvarande objekt så får man gilla läget. Men blir det riktigt skambud ser jag ingen mening med att genomföra affären oavsett Traderas regler.
Du är trots allt ärlig om din inställning. Men det skall nog vara en ung generation för att inte tycka väldigt illa om din synpunkt.

--- Mats ---
 
Ja, givetvis! - hur sjutton tror du att samhället ska fungera om var och en skapar sitt eget regelsystem? Det omvända gäller givetvis också - har jag vunnit något och sen ser att jag kan köpa det mycket billigare någonannanstans så ska jag ju givetvis stå för det som köpare! Moral kallas det - okänt i vissa kretsar uppenbarligen...
Anarki kallas det - du får givetvis tro på det om du vill - jag hoppas att jag slipper göra affärer med sådana personer...:S



End skrev:
Tycker du fortfarande att du har rätt att få sågen för 31 kr och åberopa trygg handel?
 
Redigerat:
Mats: Nu ska vi väl inte göra det här till en generationsfråga ;-)

Bra att "Boschen" är borta. :)

Tror att det finns någon slags regel om "rimlighet" när man köper en grej i en affär, dvs man kan inte kräva att få behålla en BMW för att streckkoden dunkade in den i systemet som 28 spänn. Skulle tippa att det eventuellt kan åberopas även vid fastprisförsäljningar. Men nu gällde den heta diskussionen iofs inte misstag, utan det aktiva risktagandet att sätta ett för lågt utgångspris och det är en helt annan sak.

Om jag minns fel angående ovanstående (50% risk för det, uppskattningsvis) så får någon juridiskt påläst person gärna rätta mig.

Trevlig helg på er allihop förresten. Efter lite tjafs med en nätbeställning fick jag till slut nio skruvmejslar och en batteridammsugare utan extra kostnad. Så jag ska skruva och dammsuga :) (Sorry för OT)
 
Själva vitsen med tradera och andra auktioner är ju att man ska kunna göra fynd. Inte bli lurad. Kommer förhoppningsvis aldrig köpa något av End om han har en sådan syn på saken.
 
När man bjuder ut saker på aktion måste man vara beredd på att det kan bli ett lägre pris än vad man väntat sig. Det ligger i sakens natur. Därför är det inte heller så lyckat att bara sälja någon enstaka pryl på Tradera. Det måste vara ett större antal, så bra och dåliga affärer tar ut varandra.
 
Jag håller med om att regler är till för att följas. Jag tänkte bland annat på t.ex. telefonoperatörer som kan sätta oskäliga priser på månadsavgiften, det har hänt att kunden debiterats för 300 000 kr för en månad för att barnen råkat surfa utomlands. Givetvis ligger det i kundens ansvar för det står oftast klart och tydligt i avtalet men i sådana fall brukar det sluta med förlikning för det finns ingen rimlighet i att en privatperson ska debiteras för 300 000 oavsett vad avtalet säger. Nu är jag inte någon jurist men min magkänsla säger att en Kapex för 31 kr är inom ramen för förlikning.
 
Jag gör som PHL.
Att behålla objekt bara för attt man fått dåligt betalt är lågt tycker jag.
 
Jag kollade omdömena om en säljare, minns inte längre hans alias. Det började med att han auktionerade ut en vanlig mora-kniv, och påstod i texten att den kostade 149:- i butik, så jag blev fundersam på vad det var för en tjomme. I minst ett tjugotal av omdömena stod det typ "trevlig säljare, men det blev tyvärr ingen affär eftersom han råkade ut för inbrott och varan blev stulen". Det där inbrottet måste pågått i ungefär en månads tid, att döma av datumen på auktionerna. Det var heller inga särskilt smarta tjuvar. De flesta auktionerna hade slutat på mellan 1 och 10 kronor, så det var tydligen svårsålda saker.
Uppenbarligen hade dock stöldgodset kommit till rätta, för alltihop låg ute till försäljning igen.
 
Auktioner är ju ytterligheten av marknadsekonomi, säljaren får så mycket betalt som köparna är beredda att betala, just då just där. Tillgång och efterfrågan.
Själv blir jag förbannad om någon som ändå inte vill sälja slösar bort min tid med att ha en annons som jag bjudit på.

Samtidigt ligger det nära till hands att jämföra med en husaffär, en budgivning där säljare i slutändan kan sälja till vem han/hon vill. Andra regler men ändå samma snopna känsla om man bjudit högst men ändå blir utan varan.
 
Det är vad jag försöker säga, enligt mig är det bättre att inte sälja och motivera det med att priset var orimligt lågt (i extrema fall så klart, som Kapexfallet!) än att luras om att varorna är stulna eller använda sig utav bulvaner. Det om något är mer ohederligt...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.