Måste säga att det är ok med tanke på vart man handlar.
 
Plockade upp och provkörde min bandslip idag, blev positivt överraskad faktiskt :)
Det första jag kunde glädjas över var en rejält tilltagen sladd 4meter hade de skruvat på, mycket bra!
Jag hade väntat mig något i stil med 1,2 meter som brukar vara standard på maskiner i prisläget..
Iofs ingen gummikabel men en någorlunda smidig plastkabel i alla fall.
Körde först utan dammsamlaren och jepp, enormt mycket slipdamm lyckades den producera kunde jag konstatera, efter bara någon minuts slipning hade jag ett stadigt dammlager från armhålan ner till knät :p
Provade sedan att montera dammfånget och blev positivt överraskad även här, knappt något damm alls, hur är det möjligt!?

Tömde även dammfällan som är av enklaste tänkbara utformning, någon slags finmaskig duk limmad på insidan av plastburken, jag väntar mig inte att den ska hålla i evigheter men å andra sidan så följde det med en adapter för att koppla in dammsugaren, har dock inte provat om den passar än.
I värsta fall får man väl köra någon typ av fulrenovering av dammfällan om den skulle haverera..

Bandet löpte fint på rullarna och över sulan, inget att anmärka på där.
Där finns även en justerratt så att man kan justera om bandet skulle börja vandra.
Maskinen gjorde på det hela taget precis det jag förväntade mig, dvs avverkade väldigt kraftigt.

Jag ser faktiskt ingen anledning till att inte köpa den här om man har gått och lurat lite på att "en bandslip kunde ju vara kul att ha.."
Köp, köp, köp alltså. :)
 
Jag småprovade också min bandslip i kväll (svärfar var på besök så vi fick ju titta ner i verkstan en runda). Dammsugaradaptorn passar till min Festool Mini. Maskinen väsnades något rent vansinnigt. Bandet vandrade iväg rejält men efter att ha snurrat lite på ratten CCPusher nämnde så gick det grannt.

Med tanke på det låga priset instämmer jag i köptipset. Med tanke på att närmaste konkurrenten jag kan komma på är en Black & Decker för ungefär tre gånger priset (ca. 1000:) så är valet lätt, jag tror denna är bättre än det mesta under proffssegmentet.
 
Ola78
Har också denna bandslipen, köpte den för ett drygt år sen och den har fått slita men går fortfarande utmärkt. Köp den då den är mycket prisvärd.
 
Nyfiken fråga: Jag har det senaste året bytt till proffs på det mesta, men har denna bandslip sedan nästan två år. På de andra verktygen har jag innan köp haft en bra idé om prestandaökning när jag gick från CO/Jula till proffs, något som sedan märkts vi användning. Undrar därför lite vad som gör en dyr bandslip bättre än en billig, bortsett från ljud och livslängd, eftersom att den här slipen gör vad jag förväntade mig av en bandslip.
 
Ljudet kan jag inte uttala mig om då jag alltid kör med hörlurar när jag kör maskiner, och musiken så pass högt så att jag hör den fastän jag har lurar på mig :rolleyes:

Tyvärr kan jag inte heller uttala mig om vad som skiljer en dyr bandslip från en billig (som fungerar bra), det sitter väl i detaljerna som vanligt misstänker jag.
Dvs ingen enskilt stor skillnad men alla detaljer bättre vilket sammanlagt blir en stor märkbar skillnad.

Om någon vet bättre får ni gärna rätta mig.
 
Skillnad billig kontra dyr bandslip är framförallt dammutsug och förekomsten av slipram. Det är de stora skillnaderna. Sen brukar det generellt sett vara mer effekt, steglöst hastighetsreglering, ergonomi, hållbarhet, vibrationer, gummisladd, förekomst av reservdelar som skiljer, dvs ungefär samma som med alla maskiner. Slipband av hög kvalitet är generellt sett otroligt mycket bättre än billiga slipband - men man kan ju ofta använda bra band även till billiga maskiner.
 
Daniel_N skrev:
Skillnad billig kontra dyr bandslip är framförallt dammutsug och förekomsten av slipram. Det är de stora skillnaderna. Sen brukar det generellt sett vara mer effekt, steglöst hastighetsreglering, ergonomi, hållbarhet, vibrationer, gummisladd, förekomst av reservdelar som skiljer, dvs ungefär samma som med alla maskiner. Slipband av hög kvalitet är generellt sett otroligt mycket bättre än billiga slipband - men man kan ju ofta använda bra band även till billiga maskiner.
Men duuuu, låt grabbarna glädjas över sina bandslipar och slipband, jag har själv en urgammal grönblå B&D som gör sitt jobb när det behövs.:p
 
Daniel_N skrev:
Skillnad billig kontra dyr bandslip är framförallt dammutsug och förekomsten av slipram. Det är de stora skillnaderna. Sen brukar det generellt sett vara mer effekt, steglöst hastighetsreglering, ergonomi, hållbarhet, vibrationer, gummisladd, förekomst av reservdelar som skiljer, dvs ungefär samma som med alla maskiner. Slipband av hög kvalitet är generellt sett otroligt mycket bättre än billiga slipband - men man kan ju ofta använda bra band även till billiga maskiner.
Tack för utläggningen!
 
Dvs en massa detaljer som gör en stor enhet :)
 
CCPusher skrev:
Dvs en massa detaljer som gör en stor enhet :)
Jo, ungefär som det brukar vara. Dammutsug och slipram sticker dock ut. Slipramen förvandlar maskinen till något du kan använda för finslipning med god kontroll - även om det krävs rätt så stor yta för att det ska vara lönt. Utan slipramen gör sig bandslipen bäst som en grovslipningsmaskin (pga risken att den gräver ner sig) och naturligtvis fast monterad upp-och-ner eller på sidan på ett bord.

Generellt sett så verkar excenterslipmaskiner med rotex-läge ha tagit över bandslipmaskinens roll. Mycket beroende på att rotex-typen av maskiner är mycket effektivare än vanliga excenterslipmaskiner, betydligt lättare än en bandslip och dammar mycket mindre. Om man bortser från slipramen så är en billig bandslip mycket närmare en dyr bandslip än vad en billig excenterslipmaskin är nära en dyr excenterslipmaskin (tittar man på planslipmaskiner blir steget ännu större).
 
Aaabsolut, dock så ska man ju nästan slipa en hel bänkskiva för att det ska vara lönt med slipram, precis som du skriver Daniel.

Jag vet nog inte riktigt vad jag ska med en bandslip till, egentligen :p
Jag köpte den nog mest för att jag inte har någon, och som alternativ till elhyvel eftersom den jag har är så risig.
Och så har jag inte lyckat sno åt mig någon festool vad-den-nu-heter 65 tillräckligt billigt på blocket/tradera/valfri-byggmånglare än, och sedan så vet jag inte riktigt när jag har användning för en bra elhyvel, heller...

Å andra sidan behöver man ju inte veta allt här i världen.. :cool:

Dock är det praktiskt med det där plaststödet som gör att man kan montera den uppåner, eller på sidan... det ska jag prova endera dan.. d^_^b
 
CCPusher skrev:
Jag vet nog inte riktigt vad jag ska med en bandslip till, egentligen :p
Jag köpte den nog mest för att jag inte har någon, och som alternativ till elhyvel eftersom den jag har är så risig.
Och så har jag inte lyckat sno åt mig någon festool vad-den-nu-heter 65 tillräckligt billigt på blocket/tradera/valfri-byggmånglare än, och sedan så vet jag inte riktigt när jag har användning för en bra elhyvel, heller...

Å andra sidan behöver man ju inte veta allt här i världen.. :cool:

Dock är det praktiskt med det där plaststödet som gör att man kan montera den uppåner, eller på sidan... det ska jag prova endera dan.. d^_^b
Skön inställning d^_^b d^_^b d^_^b
Köpa en bandslip som man inte behöver som ett alt till en elhyvel som man inte heller behöver.
Freud hade nog fått en hjärnblödning vid försök av analys.
 
Hade du släppt in Freud i den här forumsdelen så hade det gett upphov till en helt ny psykologisk lära: (Werk)Zeuganalysen
 
Tackar ödmjukast för den komplimangen Herr Rundskruvad :D
Jo, nu när jag läser det igen så hänger det ju ännu mindre ihop än när jag skrev det :p
Gillar också att du drog in gamle geten Freud i det hela :cool:

Nåja, jag har redan haft användning för bandslipen, även om jag har använt elhyveln också och inget av dem hade jag inte klarat mig utan..
Men det är ju kul med verktzeuge d^_^b
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.