Jag vill ha skogsträdgård och min tomt är redan uppväxt bortsett från det hörnet där huset ska stå. I det område där jag vill bygga finns inget begagnat under 2Mkr och de flesta husen är behäftade med grannar på närmre håll än 150 meter.
Jag är ju inte fyra år gammal längre så jag spelar inte fotboll så behovet av riktig gräsmatta finns inte kvar.
 
Undrar hur många hus ( Ä-hus) är felfria av dessa som byggdes för 50 år sen. Hur ser det ut för andra hustillverkare?

Eller är det deras sätt att behandla kunder som felar? Vad är orsaken till den oro som skapades av media pga några "dåliga" fall?

Eller byggs dessa hus med underdim material?
Icke godkända material?

Varför godkänner bygglovskontoren dessa byggnationer då?
Eller är det så att konkurenter försöker trycka ner
Ä-hus? Eller ligger det i VDn klantiga utlåtanden?

Hmm. Många frågor o inga svar. Men tydligen många är nöjda med sina "fattigmanshus".

P.s. om man bygger själv ett modern stenhus
för små pengar, blir man stämplat som fattig?
Och en som låter andra uppföra ett dyrt trähus är han rik? Är den som har mer pengar mer människa?
Eller är det det materiella som värderas högst idag? Jag fattar inget...
 
Helt klart är att Älvsbyhus vid ett antal tillfällen har levererat hus som inte varit till kundernas belåtenhet och att de dessutom i några av dessa fall har lämnat en del övrigt att önska när det gäller kundvård. Att de dessutom har levererat hus som till fullo har fyllt kundernas önskemål verkar svårare för en del att inse.

Att andra hustillverkare också har likartade problem verkar ofta glömmas bort. Jag tror inte det är någon som byggt mer än 20 hus som är fri från missnöjda kunder.

För många här på forumet verkar det också vara viktigt att ha en viss "status" på bygget och de verkar se ner på oss som väljer att lägga våra pengar på annat än att berika de "fina" arkitekterna. Jag kan förstå att man väljer att få bättre isolering eller en mer praktisk planlösning eller material som har en bättre känsla för att trivas.
Jag tycker dock det är tragiskt att se att folk har sånt behov av att hävda sig genom att välja "rätt märke" och att de framhäver sig själva genom att trycka ner andra.
Inte sjutton trakasserar jag någon bara för att de väljer att köra Saab eller Audi fastän de är snikigare ihopsatta än lite mer påkostade bilar.
 
I slutändan är det ju ändå den enskildes nöjdhet med huset som spelar roll. Oavsett det är ett Ä-Hus eller ett charmigt 50-tals hus eller en funkislåda så har vi ju olika smak, tur är väl det!

Acceptansen för det måste öka tycker jag...det finns inget rätt eller fel här.
 
Mikael_L
L. Mäkinen skrev:
Jag vill ha skogsträdgård och min tomt är redan uppväxt bortsett från det hörnet där huset ska stå. I det område där jag vill bygga finns inget begagnat under 2Mkr och de flesta husen är behäftade med grannar på närmre håll än 150 meter.
Jag är ju inte fyra år gammal längre så jag spelar inte fotboll så behovet av riktig gräsmatta finns inte kvar.
Ja det var ju inte direkt mot dig jag vände mitt inlägg, det var väl mot någon sorts genomsnittlig medelsvensson. :) Och där tror jag önskemålet om en (uppvuxen) trädgård passar in på minst 50% av villaägarna.


Sen ska ingen tro att jag är någon förkämpe för Älsvbyhus, som man kanske kan förledas att tro av mina sista inlägg i denna tråd.
Jag ser ÄH som ungefär vilken husleverantör som helst.

Som alltså måste granskas hårt före affär, få hårda villkor i kontraktet och fortlöpande övervakning under byggtiden.
Utan dessa komponenter skulle jag inte våga anlita någon som helst husleverantör, what so ever.
 
Har Ä-hus träbjälklag eller platta?, har ett minne jag sett att de inte har golvärme utan radiatorer om det nu är en ledtråd..
 
Kjell_G skrev:
Håller med Mikael; ett gammalt hus med allt som behövs renoveras är inget alternativ, då är nybyggt klart fördelaktig. (Glöm inte skattesubventionen heller, så länge den nu får finnas kvar.)

Ett hus byggs i första hand för sina funktioner, har man råd och vill göra intryck på omgivningen så ser man till att utsidan märks också. Ä-hus (och liknande) byggs för att man som husköpare upplever att man får de funktioner man vill ha till rimliga priser. Som sagt, i området finns flera som byggt med dem och är nöjda.

Apropå Ä-hus så går det snabbt att resa upp o flytta in. I området intill, alldeles utmed vägen, skedde just detta men fortfarande, efter flera månader har ingen flyttat in, trädgården är inte gjord MEN häromdagen upptäckte jag en adventsstjärna i fönsterkupan! Fruktansvärt mot en som är så nyfiken, jag har spekulerat i tvist med byggare, skilsmässa, dödsfall mm. Och så blinkar stjärnan där - utan att leda till nåt svar :) Hoppas bara det inte är någon som blivit avskräckt av all medial uppmärksamhet. ;)



Kjell G

Kan det vara i Skövde det huset står?känner igen beskrivningen på ett grannhus eller finns det flera?
 
Avslöjad ;)

Stämmer bra, Kvarnsjö-området och som sagt, det har ju stått ett tag. Hoppas iaf någon får glädje av det nya huset framöver.

Kjell G
 
flygrc skrev:
Har Ä-hus träbjälklag eller platta?, har ett minne jag sett att de inte har golvärme utan radiatorer om det nu är en ledtråd..
Krypgrund och träbjälklag.
 
Krypgrund som ägarna själva måste förbättra. Ä-hus levererar dessa ganska så slarvigt utförda och med en underdim avfuktare (som är bättre än inget) PD150.

Gör man om grunden själv, slipper man framtida problem.
 
kamilenski skrev:
Ä-hus levererar dessa ganska så slarvigt utförda
Det beror helt på vilken entreprenör de anlitat för att anlägga grunden. "Norrlands grunddemontering" som används i norra sverige är ex väldigt bra att ha att göra med. De utför dessutom grundläggning för en mängd andra husfabrikanter också.
 
Förlåt, de heter givetvis Norrlands Grundmontering

Det finns trådar med goda referenser till dessa här på byggahus.se
 
Redigerat:
Snurrepurran skrev:
Vi har nog till sist valt bort älvsbyhus. För "bara" 200' mer kan vi få ett hus med platta på mark, parkett och kakel och klinkers och högre grundstandard i övrigt. Och ett företag som känns mycket säkrare med tanke på rykte och så (Björklidenhus).
Hej jag undrar bara för jag fundrar på att bygga hus och ser att ni har byggt med björklidenhus och ni skrev att det var bara 200000 dyrare än älvsbyhus men när jag kollade så på idum älvsbyhus och kavat björklidenhus så var kavat 524000 dyrare
vet inte om jag har fått rätt pris och hur har det gått för er är ni nöjda med björklidenhuset undrar bara
 
kallenils skrev:
Hej jag undrar bara för jag fundrar på att bygga hus och ser att ni har byggt med björklidenhus och ni skrev att det var bara 200000 dyrare än älvsbyhus men när jag kollade så på idum älvsbyhus och kavat björklidenhus så var kavat 524000 dyrare
vet inte om jag har fått rätt pris och hur har det gått för er är ni nöjda med björklidenhuset undrar bara

Det är nog så att i priset hos Älvsbyhus ingår inte grund medan grund ingår i Björklidenhus pris. Räknar ni vad grunden kostar hos Älvsbyhus och vad det sedan kostar att uppgradera till helkaklat badrum osv så skiljer det nog inte så mycket i pris.....
 
helt rätt att välja björklidenhus ist för ä-hus, men du har nog missförstått priserna ang grunden, ä-hus ingår grund, men det är inte hel platta på mark(plintgrund) , för ä-hus kan inte bygga med platta på mark , då fungerar inte deras byggsätt.
Men björklidenhus kan bygga med båda sätten.
Men visst alla tillägg man vill ha o göra blir väldigt dyrt med älvsbyhus, så då kostar den som en smålandsvill el björklidenhus. Vilket båda är bättre hus än ä-hus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.