Oppe skrev:
Min filosofi när vi valde Ä-hus var att det var det absolut billigaste huset. Jag vägrar låna pengar till lull-lull såsom kakel i dasset osv.
Förstår inte detta "om ni lägger på bara 200 000:- får ni ett bättre hus (läs: kakel i dasset och tvättstugan). Det är ju just det som är grejjen, medvetet val. Vill jag ha sånt extra skall jag inte låna till det utan det skall finansieras med sparade pengar.
Lugn. Det är en del som bygger med de och är nöjda. Och att bygga just idag är ganska säkert!
Allas ögon är på de.
 
Oppe skrev:
Min filosofi när vi valde Ä-hus var att det var det absolut billigaste huset. Jag vägrar låna pengar till lull-lull såsom kakel i dasset osv.
Förstår inte detta "om ni lägger på bara 200 000:- får ni ett bättre hus (läs: kakel i dasset och tvättstugan). Det är ju just det som är grejjen, medvetet val. Vill jag ha sånt extra skall jag inte låna till det utan det skall finansieras med sparade pengar.
Det är ju "lite mer" än bara kakel i dasset och tvättstugan dock skulle jag säga.
Grunden, underlagstak, väggar, isolering, möjligheter att ändra som man vill ha det o.s.v.
Men förstår vad du menar.
 
Mikael_L
kamilenski skrev:
Lugn. Det är en del som bygger med de och är nöjda. Och att bygga just idag är ganska säkert!
Allas ögon är på de.
Det tycker jag inte heller man ska ta för givet.
Det är ändock en massa olika bygglag som härjar runt, och alla känner sig kanske inte såpass lojala mot Älvsbyhus att dom tänker ändra på sin fusktaktik bara för att det har varit lite snålblåst runt ÄH.
Men ÄH själva borde just i detta nu, vara lite extra lyhörda gentemot sina kunder. Om dom inte är det så är dom ju idioter bortom alla gränser.
Ja fast det är ju inte lätt att sitta här och gissa. :blushing:

Men min poäng är:
Vilken hustillverkare man än väljer, hur god renommé dom än har, bör man väl inte helt lättvindigt släppa iväg flera miljoner av sina surt skattade pengar till dom utan att utöva så stor kontroll man mäktar med.

Jag kan inte annat än hålla med vad många skrivit här på forumet.
Att det är märkligt att många gör en djup och noggrann marknadsanalys när dom ska köpa en bil eller en hemmabioanläggning. Men när man har tänkt låna upp 3 miljoner till ett hus räcker det med att läsa och gnugga lite på en huskatalog och sen har man bestämt sig. :|
 
Mikael_L

Du har rätt. Om man läser på älvsbyhusforumet kommer man fram till att ett bra bygglag och en bra säljare är viktigast.
MIn personliga åsikt betträffande att bygga med Älvsbyhus är :
att man bör inte ge sig på detta utan att först läsa på ovan nämnda forum!

Dessutom:
1. man ska välja själv en säljare
2. man ska välja själv det bygglaget som skall bygga (det vill de inte gå med på, med det går att ordna)
3. man ska ha en egen KA som kan dessutom agera som tekniskt kontrollant
och göra stickkontroller under bygget
4. slutbesiktningen skall utföras av Älvsbyhus besiktningsman dock med den egna
KA/tek konsulten närvarande!
5. spärr förbindelse skall avtalas på ett sådant sätt att en del av pengarna kan spärras utan att det
påverkar bindningen av lånet!

Och allt detta GÅR att avtala/göra. Det hade min bekant! Och han är jättenöjd med huset!
 
blizzet skrev:
Det är ju "lite mer" än bara kakel i dasset och tvättstugan dock skulle jag säga.
Grunden, underlagstak, väggar, isolering, möjligheter att ändra som man vill ha det o.s.v.
Men förstår vad du menar.
Jo, vet dock inte om jag håller med angående undertaket, eller isoleringen. =) Det skall ju följa de nya energikraven som ställts på småhus så det är nog ingen fara med det.
krypgrunden är ju per definition en "riskkonstruktion" men med dagens sorptionsavfuktare så vet jag inte om det är ett problem heller, energisnåla och effektiva som bara den. Däremot skulle jag inte vilja ha en krypgrund utan avfuktare.
 
Mikael_L
Krypgrunden passar bra på torr mark dåligt på fuktig mark.

Alla grunder har sina för och nackdelar. En bra grund på fel plats blir aldrig bra.
 
Varning till alla konsumenter som vill ha med Älvsbyhus att göra. Vi har i flera år viljat få saker åtgärdade och utan större framgång. Deras taktik är att förhala alla lagningar tills garantin på två år går ut. Sedan får du ett svar att vi tar ifrån oss ansvaret nu efterssom garantin gått ut. Vårat hus innehåller många fel vissa rent av livsfarliga el uttag som inte sitter fast, El uttag till lampor som hänger ner där vi fick anställa en egen elektriker för att åtgärda. Ber verkligen alla er som funderar på att anställa detta bolag Älvsbyhus i älvsbyn att inte göra det de är endast trevliga och tillmötesgående när de ska sälja huset efteråt tror de att deras hantverkare är guds barn och gör inga fel. För övrigt så är dessa hantverkare underbetalda och egna företagare som anlitas endast utav älvsbyhus med press på att göra jobbet så fort som möjligt för så lite pengar som möjligt. Lägg hellre lite mer pengar anlita ett bolag som bygger med kvalité och inte kvantitet med massor av brister som blir dyrare i längden då man måste anlita egna hantverkare som åtgärdar felen, Riktiga hantverkare som fått hjälpa oss har varit riktigt förbannade av det de sett hur de bygger dessa hus, Anticimex har underkänt bygget och även hur fukt under huset hanteras. Vi har haft följande fel i huset.
Sne väggar,
Tapeter ramlar ner,
El fel utförd på många ställen rent livsfarligt.
Nästan alla fönster kärvar,
Dörrar kärvar
Repor i golvet från hantverkarna
Smutsigt tak av hantverkarna
Plåtar lagda utav snickare istället för plåtslager alla fel på dom man kan tänka sig.
Fukt i taket då de har gjort hål med spikpistoler i fuktspärren.
Inga av dessa fel har blivit åtgärdade utav älvsbyhus och nu när garantitiden har gått ut vänder de kunden ryggen,
Tänk er innan ni skriver på avtalet det är inte värt pengarna ni sparar.
 
Träskruven tillhör nog eliten i Älvsbyhus samma iq förmåga känns det som iaf
 
Deras hus är rent ut sagt värre än skit, mitt livs största misstag och värsta investering att bygga hus med Älvsbyhus. Kan svara att inget var fackligt utfört på mitt hus.
 
Hej Nilssond. Tråkig upplevelse, och jag kan inte säga något om Älvsbyhus då jag inte har egen erfarnehet med dem, men är det inte så (rätt mig gärna om jag har fel) att garantin gäller tills felet upptäcks/rapporteras in till återförsäljaren, så upptäcks det efter 1 månad så är det garantiärende, upptäcks det efter 1 år 11 månader och 29 dagar så är det ett garantiärende, även om det skulle vara så att det råkar ha passerat 2 år innan det är fixat.

Så om ni bara har dokumenterat när ni upptäckte felen, när ni informerade älvsbyhus så måste de fixa dessa garantiärende, även om tidsfristen på 2 år råkar ha löpt ut just nu. Hade jag varit som er, så hade jag tagit ett snack med jurist om detta och sedan skickat in en stämningansökan.
 
Låter märkligt Nilssond...som Gladh säger så finns det ingen möjlighet för Ä-hus att förhala ett problem "över" garantitiden och sedan skita i det????

Verkar dock skilja något otroligt mellan bygglagen? Våra gamla gubbar var ju guld under hela tiden...rejäla och noggranna!
 
Ja guld tiderna på detta företag är nog definitivt slut då så många fel finns på detta hus och har hört och lästa på många andras ochså. Har tex en hel ytterväg som är sne på ovanvåningen ser ut att vara sne minst 4 grader. Såg det häromdagen då vi grillade ute. Helt sjukt. Och alla andra fel som finns i huset och där hantverkare varit och tyckt till är ju helt oproffsigt gjorda. Tex många tapeter har de skarvat små bitar och lappat ihop, allt det har nu efter två år kommit fram då huset har lagt sig
 
Men att väggarna är sneda måste du väl sett under byggtiden respektive besiktningen? Eller?
 
Det är ochså otroligt hur el och plåtarbete ser ut i mitt hus. Plåtar som ska skydda mot regn samlar istället in vatten som ruschkanor in i husväggen, El uttag i taket har ramlat ner när jag försökt plugga in taklampor. Kranen i Köket har lossnat, Diskmaskinen de installerat läcker vatten och har lagt av då den fyller vatten stannar den bara, Älvsbyhus sa till mig att jag ska vända mig till bosh med problemet. Detta är ett av mejlen jag fått från Älvsbyhus

Garantitiden och reklamationsrätten är 2 år från inflyttningsdagen som var 2009-03-26
Med ovanstående så är det försent för åtg. från Älvsbyhus då tiden är överskriden.
Er önskan om justeringar och garantibesiktning kan inte tillgodoses Dvs. avvisas.
 
Otroligt nog så var besiktningsmannen anställd utav älvsbyhus och var i ett byggteam som åtgärdade även de fel som han hittade, Men de fel han hittade var bara struntsaker som vem som helst med en hamare kunde åtgärda. Var ju inget jag tänkte på då och såg det först nu :(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.