Cujo skrev:
+1:)


Detta får mig att tänka på ett annat problem, nämligen kombinationen av groventré och tvättstuga. Hur tänker man när man kombinerar smutsiga skor och jordiga jackor med nytvättade vita lakan i ett litet trångt utrymme? Möjligen är svaret en strävan att minimera antalet kvadratmeter?
 
Fördelen med groventre i tvättstugan är ju att även dammsugaren står där så det är lätt och snabbt städat :D

Jag skulle inte vilja ha min tvättstuga i anslutning till hallen dock, då måste jag ju släpa ut dammsugarn dit också så jag slipper allt grus... Vår kommande tvättstuga med groventre (mest för att jag ska kunna gå ut och hänga tvätt) ligger helt separerad från den "stora" entren och istället vägg i vägg med sovrummen så det blir inte långt att bära tvätten!

Vår lösning känns perfekt för sos men som tidigare sagts... jag ska inte ropa hej förrän jag faktiskt bor i detta hus, finns säkert brister här med... Finns det perfekta huset måntro?
 
Eftersom vi river ut två existerande trappor i huset och bygger en ny (mitt kommande projekt under våren) så har vi haft anledning att fundera mycket på placeringen av denna nya trappa.

Det fanns ett antal alternativa placeringar (ingen av dem vid ytterdörrar), och det som gjorde att flera föll bort var att det skulle bli för långa avstånd att gå i huset (14 x 8 m stort plus 12x6 m vinkel). Scenariot är tex att man blir törstig på natten, måste gå genom HELA övervåningen för att komma till trappan och sedan genom HELA undervåningen för att komma till köket. Sedan tillbaks igen. Långt med 50 m för ett glas vatten.

Bättre då att placera trappan centralt i huset med korta avstånd vart man än skall.
 
mhg_3 skrev:
Fördelen med groventre i tvättstugan är ju att även dammsugaren står där så det är lätt och snabbt städat :D

Jag skulle inte vilja ha min tvättstuga i anslutning till hallen dock, då måste jag ju släpa ut dammsugarn dit också så jag slipper allt grus... Vår kommande tvättstuga med groventre (mest för att jag ska kunna gå ut och hänga tvätt) ligger helt separerad från den "stora" entren och istället vägg i vägg med sovrummen så det blir inte långt att bära tvätten!

Vår lösning känns perfekt för sos men som tidigare sagts... jag ska inte ropa hej förrän jag faktiskt bor i detta hus, finns säkert brister här med... Finns det perfekta huset måntro?
Centraldammsugare???
 
Vi kommer ha centraldammsugare, men även i vår tvättstuga idag så står den lilla dammsugaren där. Har inget annat utrymme för den...
 
Jag tror att en faktor för hallens storlek är priset. Vi har byggt till vårt hus och har fått två nya entréer samt en ny tvättstuga. Vi är väldigt nöjda men jag skulle nog säga att de är lite trånga (eller optimerade om man vill) men det är en avvägning mellan yta och kostnad. En kvm kostar ca 15000:- och ponera att man vill lägga till t.ex 6 kvm byggyta ja då har men helt plötsligt ytterligare närmare 100 000 kr som måste betalas och mer yta som ska värmas upp.
 
Nu är det nog inte så att de sk stjärnarkitekterna ritar speciellt många av de typhus man ser i katalogerna. Det är enligt mig, bara ca 3 stycken arkar som är stjärnor och de tar inte i normala människors budgethus. De ritar bara specialhus där kostnaden är underårdnad, tex Ross och Sandells alster.
Det är hårt styrda medelmåttor som ritar alla typhus efter strikta regler från husbolagen. Där man bl.a. Kräver att man skall trycka in alla funktioner på en så liten yta som möjligt. Allt för att göra husen attraktiva rent kostnadsmässigt. Yta kostar massor därför är nästan inget typhus 200 kvm eller större. De som är beredda att betala för den ytan köper ändå inte ett typhus. Detta kommer direkt från hästens mun och är dagens sanning.

JaGus


jeppeknaster skrev:
Jag är inte i startgroparna för att bygga utan startade tråden för attlyfta fram problemet med arkitekter som efter många års studier, och i många fall lång erfarenhet nått sk. "stjärnstatus" trots att de inte kan rita ett funktionellt hus. Den dagen jag bygger själv kommer jag även att rita huset själv precis som jag vill ha det.

Kul att ni har lyckats få fram ett hus ni tror på, men om det är perfekt planerat kommer ni inte bli varse förrän ni bott in er ordentligt. Men att ha den känslan i ritstadiet är ju en riktigt bra början:)
Lycka till
 
JaGus är inne på rätt spår - det handlar ofta om pengar och prioriteringar och i dessa fall så skärs det alltid i funktions och kommunikationsytor till förmån för ytor som är lättare för en lekman att "läsa" av i planen - allt i marknadsföringssyfte såklart. Det är lätt att lägga ut katalogerna på soffbordet och jämföra hur stora vardagsrummen är i kvm, folk gör det. Visst ska man ställa krav på arkitekten, och i de flesta fall när det gäller typhus så är det ju de producerande bolagen som ställer upp sina krav och precis som JaGus säger så är det sällan funktion som är ledstjärnan där, den "glassiga" ytan säljer, burspråken, de vinklade väggarna som inte tillför ett dugg, den minimala köksön, "biblioteket" som endast rymmer den digitala versionen av NE, "flyglarna" till "herrgården" som knappt rymmer mer än sopskåp, allt genvägar till en viss självbild.

Allt som oftast när jag sitter med en kund som vill ha en villa på ett första möte med ett skissblock framför mig och vi diskuterar önskemål och behov så tänker jag ganska snart - det där är ett hus på 1000kvm! Räkna på det när tomten ska ha ett attraktivt läge och har en tomträtt på 25%. Faller på orimligheten och man landar i något helt annat. Vidare så är det ju så att de som har pengarna inte skaffar sig en färdig kataloglösning eller för den sakens skulle en funktionell lösning - största budgeten jag jobbat med var en ombyggnad av ett befintligt hus och resultatet där hade ratats i denna tråd som allt annat än funktionellt - och arkitektritat...

Om man däremot studerar de hus som många arkitekter inklusive de s.k. stjärnarkitekterna byggt till sig själva så är det inte sällan riktigt funktionella byggen - hur ska man tolka det? Att de bortskämda arkitekterna när de väl flyttat hemifrån insett ett och annat om det verkliga livet kanske...
 
jag har själv ganska svårt att förstå att man jämt ska räkna på kr/kvm då det inte känns som det är det som avgör det faktiska priset utan mer hur många kvm tak/golv/yterväggar/innerväggar och ytbehandling på ytorna som är det som bör avgöra priset och det är inte samma sak

sen när det gäller funkishus så kan jag inte förstå att man inte försöker tänka mer intelligenta hus och försöka optimera användningen av ytorna och bara som ett roligt exempel kolla lägenheten i femte elementet så får man en annan syn på compakt living

och jag tycker det är fel att räkna så enkelt att ett hus på 100kvm ska kosta 1,8-2 miljoner att bygga + allt runt det när det kan kosta hälften om de tänker till innan men då skulle det också göra att byggföretagen förlorar en hel del pengar om man minskar deras vinster så mycket så skulle nog en del skojare försvinna från marknaden men de verkar på många att det är de största bolagen som är värst när det kommer till fusk och blåsa kunderna (förutom ett mindre antal som typ varit med i fuskbyggarna och liknande serier)
 
miry:

du har självklart rätt i att det i mångt och mycket är hur man bygger sina kvadratmeter som är det som styr priset.

dock kvarstår faktum att kr/kvm är ger ett vettigt överslag när man inte har så mycket mer än en planlösning att räkna på. sen är det ju så att de flesta vill ha normalstandard på sitt hus och inte är så intresserade/har tid eller ork att jobba fram alternativa lösningar.
Det är ju även smart att räkna på kvm-pris i ett tidigt skede för man kan undvika lyckokalkyler osv. 150 kvm ÄR ca 50% dyrare än 100kvm i samma utförande.

Men tills man har underlag nog att ta in offerter på hela bygget gör man nog trots allt rätt i att räkna med ett kvm-pris på mellan 17-23 000 kr. Särskilt om man själv inte har erfarenhet nog att se vad i en hus-design som gör att priset går upp eller ned.

Sen är ingen mer intresserad än jag själv av att hitta nya och smarta lösningar. Men när 98% vill ha ett "vanligt" hus och inte har kunskapen och erfarenheten som krävs för att göra ordentliga kalkyler så är det ändå ett vettigt tips att räkna på "vanliga" priser på bygget. Att man gör det kan ju även ge att de som är intresserade av ett billigare hus även tidigare projektet inser att man då måste kolla på annorlunda lösningar.
Förhoppningsvis leder det både till fler nya lösningar och framför allt till färre forummedlemmar hos kronofogden.
Så jag kan inte tycka att det är ett dåligt tips att räkna på kvm-pris.
 
Jag har då aldrig bott i hus, inte min fru heller, och vi bygger vårt första, Vi tycker såklart vi tänkt till på alla sätt och vis, och planlösningen på vårt hus var väldigt optimal (i vårt tycke) redan från början, vilket var en stor anledning till att vi fastnade för det.

Det är golvvärme på hela nedre plan, och vi kommer ha klinkers i tvättstuga/groventré, hall och wc/badrum, och ekparkett i övrigt. Trappan mynnar ner mot vardagsrummet och de enda planlösliga förändringarna vi har gjort är vissa på fönster och badrummet på övre plan som är två kvm större på sovrummens bekostnad. Vi ville ha en hel övervåning utan öppet upp och två sovrum (två små barn) på samma våningsplan samt en separat toalett uppe och nere med dusch, samt ett allrum uppe där barnen kan härja ostört, samt öppet mellan kök och vardagsrum (mitt önskemål). Nedervåningens rum kommer fungera som tonårsrum/gästrum/arbetsrum.

Med tanke på vad som diskuterats i den här tråden känner jag mig än mer nöjd med hur vi tänkt till :)

16apbi8.jpg

Ska väl påpeka för arkitektdiskussionen också att det här är i stort sett ett Eksjöhus Rönnäs i standardutförande.
 
Redigerat:
timmelstad-
det jag tänker på när jag ser din ritning är att den är ganska så genomtänkt men en sak undrar jag och det är går trappan från vardagsrummet och upp mot balkongen eller från ingången mot stora sovrummet ? ser ut som det går från vardagsrummet och upp

och som en liten förändring som kan vara passande är att under ballongen så där man kommer ut så sätta upp väggar med glas och sen sätta trappan utanför det så ni får som en luftsluss så typ bygga det som en altan eller så så det är gjort för att stå oskyddat med så går det att ta bort fronten/dörrar (lättast skulle nog vara avhägningsbara skjutdörrar)

så går det att hänga av på sommaren när det är varmt och ge lite regnskydd så det inte blir så blött inne när det regnar och barna springer in och ut och på vintern så skulle det underlätta med två meter framför dörren att få av sig snön på och även kunna ställa av sig en del yttersaker som paraply när man använt det och skitiga kläder och stövlar får rinna av sig lite först

och då täta runt så det inte blåser in under trallen då jag tänkte man skulle ha trall på det golvet så det kan rinna igenom men inte så det kan blåsa in från sidan och kanske tom lägga/fästa lite friggolit längs botten och sidorna i golvet (om jag tolkar det rätt så blir det en liten höjdsklilnad mot marken så det blir luft under och kommer det in vatten så gör man det inte så tätt att det inte kan rinna igenom skarvarna när det blir en pöl men det gör ändå att det inte kommer upp märkbart med markfukt som kan isa ytan och på sidorna så att det håller kvar den lilla värme som blir där så då värms det utrymmet av ytterväggen och dörren som det ansluter mot och det borde kunna ge en liten temperaturskillnad där förutom kylfaktorn som man vinner med att det är vindstilla när man kommer ut eller ska in och håller på med nycklar eller väntar på att nån ska öppna dörren

ett litet förslag och om du tänkt bara ha trall på balkongen ovanför så går det att sätta ett plasttak på undersidan med liten lutning så kan vattnet rinna av utanför iställe för att rinna igenom och träffa nån i nacken som går under


sen att jag själv nog skulle ändrat lite på köket och satt kyl och frys där du har spisen och direkt innanför dörren där och satt spisen på köksön är en personlig åsikt
 
simon
tycker man inte ska generalisera allt för mycket utan säger man att det är så lätt då det känns som det är främst byggföretagen som tar extra stor marginal

men säger vi att en bygger ett hus på 100kvm på 10x10m och en på 150kvm med måtten 15x10 och vi säger att väggarna är 3m höga utvändigt och säger vi 20% fönster av golvytan med så blir det 100kvm golv+ 100kvm tak + 100kvm yttervägg + 20kvm fönster
platta och tak ca 1000kr/kvm och fönster ca 2000kr/kvm och 1-2000kr/kvm yttervägg men säg 2000kr där och sen tillkommer innerväggar men de är inte så dyra så blir detta

200x1kkr + 120x2kkr -> 440kkr
150+150+120+30 -> 300kkr+300kkr= 600kkr så det är lite mer innerväggar som tillkommer men inte så mycket mer och kök och toa och badrum är samma kostnad om man ska ha samma storlek och antal men våtrum kan dra iväg lite på priset om man ska göra det större i ett större hus men inte så det kommer i närheten av att kosta så pass mycket mer så det försvarar samma kvm pris på ett hus med mer golv

sen kostar plattan olika beroende på markarbete och förutsättningarna och själv tycker jag 2000kr/kvm yttervägg är tilltaget i överkant men sen tillkommer det en del som sagt så vill man lägga 2000kr på ytbelägning på alla golv eller kör med glättad platta med färg på så är det en merkostnad på 50kr/kvm mot 2000kr/kvm och jag har hört om de som fått betala 150kkr för en bänkskiva i köket och har man 300kvm vägg i huset så kan tapeterna också göra en stor skilnad i slutpris på hela kalaset men jag tycker man bör höra med de olika bolagen om de har bättre räknemetoder än kvm pris utan pris/kvm vägg/golv/innervägg/våtrumsvägg/våtrumsgolv/tak(utvändigt)/takbeklädnad invändigt/skilnad med olika isoleringstjockleker och även tidsåtgång för alla delarna

så de som ska bygga har mer på bena och inte bli så skinnade som det verkar vara nu förtiden då det kan inte finnas motivation till de priser som är nu
anslutningsavgifter och tomtpris och andra saker är redan så dyra så är det att det gör det ok att låta nån betala några hundra tusen extra då för de verkar kunna det just nu men det kommer bli intressant att se om inte priset som det kostar att bygga sjunker en del om det blir amorteringskrav så folk måste börja räkna på att amortera ner till 50% på 20år eller nått liknande så blir månadskostnaden för stor för att många ska ha råd att bygga om det förblir så dyrt som det är nu och då får firmorna skärpa sig eller så får de inte jobben längre då alla klåpare tycks få jobb idag trots överpris och inkompetens
 
timmelstad skrev:
Jag har då aldrig bott i hus, inte min fru heller, och vi bygger vårt första, Vi tycker såklart vi tänkt till på alla sätt och vis, och planlösningen på vårt hus var väldigt optimal (i vårt tycke) redan från början, vilket var en stor anledning till att vi fastnade för det.
QUOTE]

Här tror jag är ett av svaren på denna gåta :)

Hur många vet vad dom vill ha/behöver när man inte har något att jämföra med?

Jag har bott i hus nästan hela tiden sedan -77 och är inne på mitt 3e egna, dessutom har jag haft förmånen att jobbat i byggbranchen i många år och på det viset sett lite vad det finns att tänka på.

Att bygga det "Perfekta huset" är i min värld omöjligt...vad jag ville ha för 10 år sedan är inte riktigt vad jag håller på att bygga nu och hur skulle jag kunna veta vad jag har för önskemål/krav om 10-15 år till när barnen inte bor hemma???

Gör det ni tror på och visar det sig att det var fel....gör om gör rätt...:)

Till alla som redan har ritat och byggt det "Perfekta huset" säger jag bara kul för er :D
 
Det perfekta huset bygger man av Lego så det är lätt att ändra om.
Möjligtvis Duplo för dom bärande konstruktionerna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.