Status
Tråden går ej att kommentera.
Nej, ibland så kan man ju inte skriva tiden på kunden på grund av t.ex. bilproblem eller att det är förtidigt att ringa till kunden (har som regel att inte ringa innan kl 8. Får man arbetsordern kl.7 så kan man inte gör annat än att vänta. Kanske plocka i bilen eller städa på lagret. Inproduktiv tid.)

/Patrik
 
MathiasS skrev:
Du tänker galet eller så uttrycket du dig tokigt. Du ska se till att ha täckning för dina kostnader plus marginal. Det är inte samma sak som att debitera alla timmar du jobbar.
Hänger inte med hur du menar nu...

Är det inte rätt att en kund får betala för den tid man lägger ner på kunden oavsett vad det är man gör för någonting för kundens räkning... :S
 
Iprincip är det förstås så men det behöver inte finnas en direkt koppling mellan antalet arbetade timmar och fakturerade timmar. Jag antar tex att du inte debiterar direkt för tid när du administrerar/Fakturerar en kund? Istället har du bakat in sådan tid i timpriset.

Ey uttrycker sig också på ett sådant sätt att man kan tro att bara för att man jobbat ska man fakturera. Så är det förstås inte. Som företagare kan man tvingas ägna sig åt många saker som man inte direkt kan fakturera. Man kan ju också tänka sig att man gör om något som blivit fel.
 
MathiasS skrev:
Iprincip är det förstås så men det behöver inte finnas en direkt koppling mellan antalet arbetade timmar och fakturerade timmar. Jag antar tex att du inte debiterar direkt för tid när du administrerar/Fakturerar en kund? Istället har du bakat in sådan tid i timpriset.

Ey uttrycker sig också på ett sådant sätt att man kan tro att bara för att man jobbat ska man fakturera. Så är det förstås inte. Som företagare kan man tvingas ägna sig åt många saker som man inte direkt kan fakturera. Man kan ju också tänka sig att man gör om något som blivit fel.
Ok, men då är jag med dig... och självklart är det så...

Jag körde själv t.ex en totalrenovering av enfastighet under förra året och gjorde en ök om att köra allt på löpande debitering då det blev rättvisast för både kund och mig.

Jag la ner någonstans mellan 15-20 tim innan jag fick jobbet och de är knappast faktureringsbara utan något man får räkna med i denna branschen...

Men om man är ute och skaffar fram material eller sitter och går genom saker med kund sedan arbetet startat så anser jag t.ex detta debiteringsbart då det är ett arbete som utförs åt kunden i fråga på precis samma sätt som om man sätter plattor, bygger väggar eller vad det nu handlar om.
 
Ja, det är faktiskt självklart.

Ett annat exempel på kostnad som inte går att fakturera är din kommande mobilräkning. Datatrafik är inte gratis från Thailand....:)
 
MathiasS skrev:
Ja, det är faktiskt självklart.

Ett annat exempel på kostnad som inte går att fakturera är din kommande mobilräkning. Datatrafik är inte gratis från Thailand....:)

FEL FEL FEL... ;)

Jag har thailändskt simkort med både telefonnummer och internetpackage på samma simkort så jag både kan ringa och surfa via telefonen och även surfa på datorn via telefonen.

Unlimited internet i en månad kostar mig knappa 200 SEK d^_^b
Samtalen lite olika beroende på vart naturligtvis...

Mitt svenska abb ligger nedstängt nu... men jag kan ju knappast fakturera detta utan snarare får jag gladeligen betala för det bara... :D
 
Redigerat:
Ska vi ta lite real facts i denna tråd som omväxling?:rolleyes:

Jag anlitade en elektriker i Bergslagen (glesbygd) i somras som debiterade 370kr/h + moms. Ingen framkörningsavgift. Jag hade väl trott att taxan skulle ligga aningens under denna nivå.

Nu blev det inga stora pengar för det var ett litet jobb + att det blev ROT-avdrag. Mtrlpåslagen var rimliga.
 
Intressant att höra hur mycket borde glesbygdsfirmor ta betalt ? betalar inte dom samma skatt ?
Mvh Tille
 
370 kr/h är ju billigt, ännu billigare med tanke på glesbyggd och inga extrakostnader för bil. Grattis till ok påslag för material och billig elektriker måste jag säga.
 
tille1 skrev:
Intressant att höra hur mycket borde glesbygdsfirmor ta betalt ? betalar inte dom samma skatt ?
Mvh Tille
När jag anlitade hantverkare till stugan 2006 så tog snickaren 280 kr/h + moms, elektrikern 280 kr/h + moms och rörmokaren 250 kr/h + moms, så jag hade väl "tänkt" mig kring 325 kr/h + moms. Nu anlitade jag inte samma elektriker som under 2006 så jag gör ingen jämförelse i övrigt.
 
Glufsglufs skrev:
370 kr/h är ju billigt, ännu billigare med tanke på glesbyggd och inga extrakostnader för bil. Grattis till ok påslag för material och billig elektriker måste jag säga.
På glesbygden kan man inte ta hur mycket betalt som helst. :)

//Patrik
 
ClasseClas skrev:
När jag anlitade hantverkare till stugan 2006 så tog snickaren 280 kr/h + moms, elektrikern 280 kr/h + moms och rörmokaren 250 kr/h + moms, så jag hade väl "tänkt" mig kring 325 kr/h + moms. Nu anlitade jag inte samma elektriker som under 2006 så jag gör ingen jämförelse i övrigt.
Det där lät ju idiotiskt billigt??

Gratulerar till billiga hantverkare! :)

//Patrik
 
Tog du inte samma hantverkare om priset var så humant ? förklara gärna
Mvh Tille
 
tille1 skrev:
Tog du inte samma hantverkare om priset var så humant ? förklara gärna
Mvh Tille
2006 anlitade jag snickaren för att riva murstocken, fixa nytt bottenbjälklag i köket och ändra planlösning delvis. Han plockade in 3-4 pers för att riva stocken, en rörmokare och en elektriker för den typen av arbeten. Resten av jobbet gjorde han själv. Jag bor 25 mil bort från stugan så villkoret var att han projektledde allt jobb. Han skickade sen en faktura på hela jobbet. Nu vet inte jag exakt vilka gubbar och företag han plockade in så jag vet inte vilken elektriker han anlitade.

Det nya jobbet handlade om att byta 16A matarledning från mätarskåp till undercentral (från EKKJ 4G2,5:O till Aceflex 5G6) och jag tänkte inte på att fråga snickaren i detta fall. Borde gjort det givetvis. Det var ett 3-timmarsjobb och så fick jag ROT-avdrag, vilket gav en nettokostnad på arbete på 185 kr/h. Fortfarande OK för mig.
 
Att du är nöjd jag fattade att du tyckte det var dyrt med tanke på att det var bergslagen o ville därför ha mer fakta
Mvh Tille
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.